نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 17:10

پرواز هواپیماهای نظامی چین برای محک زدن رادارهای تایوان

شماری هواپیمای جنگی و گشتی ارتش چین با ورود به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان ضمن محک زدن آمادگی حریف ماموریت شناسایی انجام دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش تایوان روز سه شنبه اعلام کرد که ۲۹ هواپیمای جنگی و شماری کشتی جنگی چین وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی جنوب شرقی تایوان شدند، ماموریتی که تحلیلگران آن را برای جمع آوری اطلاعات قلمداد کردند.

به گزارش وبگاه «چاینا مورنینگ پست» این ماموریت به ویژه پرواز جنگنده‌های چین در حالی انجام شد که تایوان رزمایش ۵ روزه ‌ای را از روز دوشنبه آغاز کرد. اولین روز از رزمایش به آزمایش توانایی ارتش تایوان برای حفظ نیروی هوایی و دریایی برابر یک حمله تمام عیار چین  در بخش شرقی جزیره اختصاص داشت.

وزارت دفاع تایوان همچنین از حضور یک پهپاد تجسسی چین در این ماموریت خبر داد. تایوان نوع جنگنده‌های چین را «جی-۱۱»، «جی-۱۶» و هواپیمای ضد زیر دریایی «وای-۸» اعلام کرد. این وزارتخانه بدون اشاره به جزئیات گفت، چهار کشتی نیروی دریایی نیز اطراف تایوان ردیابی شدند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند

«چیه چانگ» تحلیلگر امنیتی منطقه گفت: «جنوب شرقی و شرقی تایوان از نظر نظامی حساس تلقی می‌شوند، زیرا مکانی است که ارتش آمادگی رزمی خود را در صورت حمله چینی به غرب تایوان حفظ می‌کند. غرب تایوان برابر حمله ارتش چین آسیب پذیرتر است.»

چیه چانگ گفت که پروازهای جنگنده‌های چین  به شرق و جنوب شرق تایوان با هدف جمع آوری اطلاعات انجام شده است.

منابع رسانه‌ای روز دوشنبه گزارش کردند که ارتش چین در حال استقرار موشک‌های ابرفراصوت (هاپیرسونیک) در جنوب شرقی چین برای حمله محتمل به تایوان است. 

اندیشکده  آمریکایی «میدلبری» نوشت که یگان موشکی ارتش چین در حال استقرار موشک‌های ابرفراصوت میان برد «دانگ فنگ ۱۷» در جنوب شرقی چین است که به طور بالقوه می‌توانند تایوان را هدف قرار دهند و از سامانه‌های دفاع هوایی ساخت آمریکا عبور کنند(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1402668

مهمترین اخبار ایران و جهان: