نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 16:00

چین: موضع پارلمان انگلیس درباره تایوان با واقعیت در تضاد است

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش تحریک‌آمیز مجلس عوام انگلیس که در آن از تایوان به عنوان کشور مستقل یاد شده، گفت این موضع با واقعیت مطابقت ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت اظهارات درباره استقلال تایوان که در سند کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس ذکر شده، با واقعیت مطابقت ندارد. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این دیپلمات چینی در واکنش به گزارش مذکور که همزمان با سفر امروز «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس به چین منتشر شد، گفت: گزارش [انگلیس] که در آن به استقلال تایوان اشاره شده با واقعیت‌ها در تناقض است. چین از پارلمان انگلیس می‌خواهد به اصل «چین واحد» و هنجارهای قانونی عمومی روابط بین‌الملل پایبند باشد.

وانگ همچنین از لندن خواست به منافع اصلی چین احترام بگذارد و ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب که به دنبال استقلال تایوان هستند را متوقف کند. چین، تایوان را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند.

پیش‌تر، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان انگلیس یا مجلس سفلی پارلمان این کشور گزارشی منتشر کرد و در آن تایوان را عملاً کشور مستقل خواند که طبق این ادعا، همه ویژگی‌های یک کشور مستقل را دارد. (جزئیات بیشتر)

این گزارش در حالی منتشر شد که امروز چهارشنبه (۳۰ اوت، هشتم شهریور) وزیر خارجه انگلیس وارد پکن شد. طبق گزارش‌های قبلی، او قرار است در این سفر موضوع بحران اوکراین و امنیت سایبری را مطرح کند. انتظار می‌رود او با «وانگ یی» همتای چینی و و «هان ژنگ» معاون رئیس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کند. 

طبق اعلام وزارت خارجه انگلیس، انتظار می‌رود کلورلی طی دیدارها در چین بگوید که «اهمیت جهانی چین، مسئولیت امنیت بین‌المللی به همراه دارد. او قرار است از پکن بخواهد در پایان دادن به درگیری در اوکراین، کاهش تنش‌ها در دریای چین جنوبی و توقف فعالیت‌های بدخواهانه در فضای سایبری مشارکت کند».

به گفته تحلیلگران مسائل سیاست خارجی و تحولات بین‌المللی، مقام‌های انگلیس به‌رغم دنباله‌روی از مواضع ضد چینی آمریکایی‌ها، در موضوع روابط تجاری خواهان از سرگیری این مراودات هستند و سفر وزیر خارجه انگلیس به پکن گواه همین موضوع است. سفر کلورلی، اولین سفر یک وزیر خارجه انگلیس به چین در پنج سال گذشته است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1477440

مهمترین اخبار ایران و جهان: