نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 09:16

چین: از آمریکا می‌خواهیم تبانی نظامی با تایوان را متوقف کند

وزارت دفاع چین بار دیگر از آمریکا خواست همکاری نظامی با تایوان و ارسال تسلیحات به این جزیره را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت دفاع چین اعلام کرد امروز سه‌شنبه شکایت رسمی خود بابت بسته جدید کمک‌های تسلیحاتی به تایوان را به واشنگتن تحویل داده است.

«تان کافی»، سخنگوی وزارت دفاع چین دراین‌باره گفت: از آمریکا می‌خواهیم هر شکلی از تبانی و همکاری نظامی با تایوان را متوقف کند. ارتش آزادی‌بخش خلق (چین) وضعیت در تنگه تایوان را از نزدیک رصد می‌کند و همیشه در حالت آماده‌باش قرار دارد.

روز یکشنبه نیز «چن بینهوآ»، سخنگوی دفتر امور تایوان در چین اعلام کرد که اقدام آمریکا در ارائه کمک‌های نظامی جدید به جزیره تایوان با هدف حمایت از استقلال این منطقه از پکن، باعث می‌شود تایوان به انبار باروت و انبار مهمات، تبدیل شود. اتخاذ چنین اقداماتی می‌تواند خطر وقوع درگیری‌های نظامی در تنگه تایوان را افزایش دهد.

بینهوآ ادامه داد: اصرار بر استقلال تایوان از طریق تکیه کردن به آمریکا و استفاده از زور و تقویت تبانی‌های نظامی با کمک این کشور، باعث می‌شود خطر وقوع درگیری‌های نظامی تشدید شود. این اقدامات، عزم ما را برای حل مشکل تایوان متزلزل نخواهد کرد و اراده راسخ ما برای تحقق اتحاد مجدد سرزمین مادری‌مان را از بین نمی‌برد.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که واشنگتن ۳۴۵ میلیون دلار کمک نظامی به تایوان ارائه خواهد داد.

در بیانیه رئیس جمهور آمریکا آمده است: «با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا به‌عنوان رئیس‌جمهور به من داده‌اند، بدین وسیله به وزیر امور خارجه تفویض می‌کنم که برداشت تا سقف ۳۴۵ میلیون دلار از خدمات دفاعی را به سوی تایوان هدایت کند. وزارت دفاع نیز آموزش نظامی برای ارائه کمک به تایوان را برعهده خواهد داشت».

همچنین ان بی سی نیوز به نقل از منابع خود گزارش داد، کمک‌های نظامی از ذخایر وزارت دفاع ایالات متحده تأمین خواهد شد و این بسته شامل سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل انسان، موشک‌ها، تجهیزات شناسایی و رصد خواهد بود. این کانال تلویزیونی خاطرنشان کرد که این اولین بار است که دولت بایدن تصمیم می‌گیرد بسته کمک نظامی بزرگی را از انبارهای دفاعی ایالات متحده به تایوان ارسال کند.

پیشتر یک نهاد خبری آمریکا گزارش داده بود که مؤسسه آمریکایی در تایوان (AIT)، در حال برنامه ریزی برای توسعه دفتر خود در تایوان است. این اقدام با هدف تقویت تعهد آمریکا در قبال تایوان صورت خواهد گرفت.

به نوشته رویترز، آمریکا مهم‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات تایوان است. پکن بارها خواستار توقف فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان شده و آنها را به عنوان حمایت غیرقابل توجیه از این جزیره تلقی می‌کند.

چین مطابق با سیاست «چین واحد» جزیره خودمختار تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، و بارها سفر مقامات ارشد آمریکا و اروپا به این جزیره و ارسال سلاح و تقویت جریان‌های جدایی‌طلب این منطقه را با اقدامات سیاسی، اقتصادی و برگزاری رزمایش نظامی محکوم کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420840

مهمترین اخبار ایران و جهان: