نیوز سیتی!
02 دی 1402 - 21:50

بودجه 56 میلیارد دلاری ژاپن برای مقابله احتمالی با چین و کره شمالی

دولت ژاپن روز شنبه برای مقابله احتمال با چین و کره شمالی، بودجه نظامی 56 میلیارد دلاری را تصویب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هزینه‌های نظامی ژاپن سال آینده بیش از ۱۶ درصد افزایش می‌یابد و هدف از آن تسریع در استقرار موشک‌های کروز دوربرد برای مقابله احتمالی با چین و کره شمالی است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» روز شنبه گزارش کرد که بودجه تصویب شده توسط کابینه ژاپن ارتش این کشوررا با جنگده‌های رادارگریز« اف-۳۵» و سایر تسلیحات آمریکایی تقویت می‌کند.

بودجه ۵۶ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۲۴ که در ماه مارس آغاز می‌شود، دومین سال از برنامه پنج ساله افزایش نظامی تحت راهبرد امنیتی جدید است که دولت  «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن یک سال قبل تصویب کرد.

این در حالی است که تحلیلگران نظامی بر رشد قابل توجه چین در ساخت ناوهای هواپیمابر و موشک‌های اتمی این کشور در تقابل با آمریکا و سایر رقبای منطقه‌ای از جمله ژاپن و تایوان اشاره کردند.

«پیتر سوسیو» تحلیلگر آمریکایی گفت: «ساخت ناوهای هواپیمابر بخش بزرگی از طرح اصلی نیروی دریایی چین است. اوایل تابستان سال جاری نیروی دریایی ارتش چین سومین ناو هواپیمابر ۸۰۰۰۰ تنی خود که  بزرگترین ناو جنگی ساخته شده توسط این کشور است را به آب انداخت.»

 وی گفت:«اگرچه این ناو هواپیمابر تاحدی شبیه ناو هواپیمابر روسیه است، اما در هر حال یک جهش بزرگ به جلواست».

محور بودجه دفاعی ژاپن در سال ۲۰۲۴، استقرار موشک‌های زمین به هوا به ویژه برای محافظت از جزایر جنوب غربی ژاپن در صورت بروز درگیری بین چین و تایوان است.

ژاپن بعد از آمریکا و چین، بیشترین بودجه نظامی جهان را دارد.سال گذشته، این بودجه حدود ۴۸ میلیارد دلاربود.

ژاپن در گام دیگری که بر دور شدن از اصل صرفا تدافعی تاکید دارد، تا حدودی ممنوعیت صادرات تسلیحات کشنده را لغو کرد. این اقدام اولین تجدید نظرعمده در ممنوعیت صادرات تسلیحات از زمان کاهش اولیه آن در سال ۲۰۱۴ است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1613762

مهمترین اخبار ایران و جهان: