نیوز سیتی!
17 آبان 1402 - 11:20

یک گزارش صبحگاهی با طعم سلامتی

صبحگاهان پارک‌های رفسنجان پر است از آدم‌هایی که به سلامتی بدن خود اهمیت می‌دهند و با پیاده‌روی و ورزش در این پارک‌ها شور و نشاط را به خود هدیه می‌کنند، پارک بانوان یکی از این پارک‌هاست.

خبرگزاری فارس - کرمان؛ زهرا بمی: ورزش همگانی در سال‌های اخیر رونق خوبی در رفسنجان گرفته و پیاده‌روی‌های خانوادگی گل سرسبد آنهاست که هر چند وقت یکبار خانواده‌ها صبح زود به خط شده و از خردسال‌ترین عضو خانواده تا مسن‌ترین آن با شور و نشاط خوبی برای شرکت در این پیاده‌روی‌ها آماده می‌شوند.

فرهنگ ورزش کردن بیش از پیش در جامعه جا افتاده و در پارک‌ها هم مکان‌هایی برای پیاده‌روی شهروندان درنظر گرفته شده که معمولا همیشه مشتری دارند و افراد مختلف در رده‌های سنی مختلف مشغول پیاده‌روی هستند.

بازار دوچرخه‌سواری هم در خیابان‌ها داغ است و نشان می‌دهد که مردم نسبت به گذشته به سلامتی‌شان اهمیت بیشتری می‌دهند.

اما در پارک بانوان چه خبر است؟

صبحگاهان جمع زیادی از بانوان را در این پارک مشاهده می‌کنی که برای ورزش کردن و پیاده‌روی خود را می‌رسانند.

عده‌ای گروهی با یک مربی به انجام حرکات ورزشی و در نهایت مدیتیشن می‌پردازند. این بانوان معتقدند که توانستند بر بیماری‌های روحی و جسمی غلبه کرده و نشاط و شادابی پیدا کنند.

با تعدادی از این خانم‌ها در پارک بانوان گفت‌وگو کردم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

سه نفر خانم جوان وارد پارک شدند، سمت آنها رفتم، یکی از آنها از مصاحبه فرار کرد و دو نفر دیگر با لبخند از این گفتگو استقبال کردند، یکی از این خانم‌ها گفت: حدود چهار، پنج سالی می‌شود که به پارک می‌آیم و ورزش می‌کنم و خانم همراهی او نیز که تازه یک ماهی می‌شود به ورزش روی آورده هم با حسرت گفت: کاش از همان روز اول با دوستم می‌آمدم چون در همین یک ماه خیلی آثار مثبتی از ورزش در روح و جسمم می‌بینم.

در مسیر پیاده‌روی پارک یک بانوی میانسالی توجه‌ام را به خود جلب کرد، او در حال ذکر گفتن بود، او نیز یک سالی می‌شد که به پارک بانوان می‌آید و پیاده‌روی می‌کند.

دستش را باید عمل کند اما به‌دلیل اضافه وزن نمی‌تواند، پزشک جراح به او گفته باید وزن کم کنی تا بتوانیم دستت را عمل کنیم.

این بانوی ۵۵ ساله قند خون بالایی هم دارد و پیاده‌روی را هم در کاهش قند خونش موثر می‌داند.ضمن آنکه تاکنون ۱۵ کیلو هم وزن کم کرده بود و امیدوار بود ۱۵ کیلو دیگر هم کم کند تا بتواند از درد دستش خلاص شود.

دو تا خانم میانسال دیگر روی یک نیمکت نشسته بودند، سمت آنها رفتم و باب گفتگو را باز کردم.

یکی از آنان ۶۰ سال سن داشت و دیسک کمر عمل کرده بود.

طیبه خانم گفت: از زمانی که عمل کردم صبح‌ها به همراه همسایه‌ام به پارک می‌آیم و پیاده‌روی می‌کنم. الحمدالله حالم بهتر است و اگر از قبل به ورزش روی آورده بودم شاید کارم به عمل نمی‌کشید.

او به جوان‌ترها توصیه کرد که قدر سلامتی‌شان را بدانند و از همان سنین کم به ورزش اهمیت بدهند و حداقل روزی نیم ساعت پیاده‌روی کنند.

از آنها اجازه گرفتم که عکس‌شان را به یادگار داشته باشم و قبول کردند.

پیاده‌روی و فواید آن

علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت ورزش به‌ویژه پیاده‌روی اظهار داشت: روزانه ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کردن می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

این پزشک حاذق رفسنجانی، اضافه وزن را عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها دانست و گفت: اضافه وزن در زانودرد، کمردرد و بیماری‌های قلبی و عروقی و ... تأثیر زیادی دارد و با هر ۴۰ دقیقه پیاده‌روی و کاهش وزن می‌توانیم از این بیماری‌ها در امان باشیم.

به گفته مظفری، یک فرد باید به‌قدری به سلامتی‌اش اهمیت دهد و اهل ورزش باشد که بدنش نیاز به هیچ مُسکنی نداشته باشد. چراکه مُسکن‌ها نیز در جای خود ممکن است بلاهایی سر بدن‌مان بیاورند.

پیاده‌روی ساده‌ترین ورزشی است که می‌تواند در عین سادگی سلامتی را به انسان هدیه دهد، پس تا دیر نشده و به انواع بیماری‌ها دچار نشده‌ایم با حداقل روزانه ۴۰ دقیقه پیاده‌روی سلامتی را به خودمان هدیه دهیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565462

مهمترین اخبار ایران و جهان: