نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 14:53

یاس بایدن از زلنسکی؟ آمریکا کمک نظامی اوکراین را به تایوان می‌دهد

طبق گزارش رسانه غربی، کاخ سفید در نظر دارد از کنگره آمریکا بخواهد که بخشی از بودجه کمک نظامی به اوکراین را به منظور تامین مالی تسلیحات برای تایوان اختصاص دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که هشدارهای چین به غرب درباره دخالت در تایوان ادامه دارد، روزنامه فایننشال تایمز خبر داده که کاخ سفید درصدد تخصیص بودجه برای این جزیره از محل کمک تسلیحاتی به اوکراین است.

این رسانه انگلیسی به نقل از دو منبع مطلع گزارشی درباره تدارک جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای تصویب بودجه مورد نیاز به منظور کمک تسلیحاتی به تایوان منتشر کرد.

طبق این گزارش، کاخ سفید در نظر دارد از کنگره آمریکا بخواهد که بخشی از بودجه اختصاصی برای کمک به اوکراین را برای کمک تسلیحاتی به تایوان اختصاص دهد.

به روایت این روزنامه انگلیسی، اقدام آتی دولت بایدن به منظور سرعت دادن به کمک تسلیحاتی به تایوان در بحبوحه «افزایش تهدیدات چین» انجام خواهد شد.

فایننشال تایمز خبر داد، در صورت تصویب درخواست مدنظر کاخ سفید در کنگره آمریکا، «تایوان برای اولین بار از طریق نظام مالیاتی موسوم به "تامین مالی نظامی خارجی" از ایالات متحده آمریکا سلاح دریافت خواهد کرد». بنا بر روایت این روزنامه، قرار است کاخ سفید طی ماه جاری (آگوست) درخواست مدنظر خود در زمینه کمک نظامی به تایوان از محل بودجه اختصاص یافته برای اوکراین را به کنگره ارائه دهد.

پیش از این مقام‌های کاخ سفید اعلام کرده بودند که دولت آمریکا در نظر دارد تسلیحات به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار  در اختیار تایوان قرار دهد.

به روایت فایننشال تایمز، «تصمیم برای گنجاندن بودجه تایوان در بودجه تکمیلی، تاکید بر ضرورت فزاینده کمک (آمریکا) به تایوان است. منتقدان استراتژی کنونی از واشنگتن خواسته‌اند تا با توجه به افزایش فعالیت‌های نظامی چین، سریعتر تسلیحات (برای تایوان) تامین کند».

تدارک دولت بایدن برای کمک تسلیحاتی به تایوان از محل بودجه اوکراین در شرایطی خبرساز شده که طی ماه‌های اخیر و به رغم اظهارات ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های اوکراینی درباره ضد حملات علیه روسیه، به اذعان متحدان غربی آنها، ضد حملات بسیار کند و با خسارات و تلفات در حال انجام شدن است.

نارضایتی آمریکا و متحدانش از ضد حملات اوکراین در شرایطی حادث شده که به رغم حمایت‌های همه جانبه آنها از کی‌یف، زلنسکی بارها خواستار تشدید حمایت‌ها شده‌ است و کار به جایی رسید که «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس خطاب به رئیس‌جمهور اوکراین بگوید: «قدری هم از غرب تشکر کنید» (جزئیات بیشتر).

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اواسط ماه گذشته میلادی گفته بود که این کشور و متحدانش باید حمایت از تایوان را به منظور تقویت توانمندی‌های دفاعی این جزیره در برابر چین تشدید کنند.

چین همواره اعلام کرده که مراودات آمریکا با تایوان را دخالت در امور داخلی خود و مغایر با سیاست «چین واحد» می‌داند؛ سیاستی که دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه طی دهه‌های گذشته به صورت اعلامی آن را سیاست  آمریکا خوانده‌اند اما در عمل با کمک‌های تسلیحاتی به تایوان و دیدارهای مقامات واشنگتن با مسئولان این جزیره آن را نقض کرده‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423462

مهمترین اخبار ایران و جهان: