نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 21:20

خسارت سرما به ۱۲ هزار هکتار از باغات پسته رفسنجان

فرماندار رفسنجان گفت: کاهش دما در روزهای اخیر موجب خسارت سرمازدگی به ۱۲ هزار هکتار از باغات پسته این شهرستان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، حسین رضایی امروز اظهار کرد: ایستگاه هواشناسی در رفسنجان طی شب گذشته تا ۲ درجه زیر صفر دمای هوا را در منطقه کبوترخان و جوادیه فلاح نوق ثبت کرده است.

فرماندار رفسنجان افزود: متاسفانه شدت سرمای شب گذشته به ۱۲هزار هکتار از باغ‌های پسته خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه روزهای سوم، چهارم، ۱۴ و ۱۵ فروردین امسال سرماهای مکرر و خسارت‌ها به شهرستان وارد شد و این سرماهای مکرر نشان می‌دهد که بحث تغییرات اقلیمی بسیار جدی است، خاطرنشان کرد: همانگونه که باغداران و‌کشاورزان برای فراوری محصول پسته و تعمیرات باغ‌ها، به وسایل مورد نیاز مجهز می‌شوند بهتر است وسایل مورد نیاز برای مقابله با سرمازدگی‌های بهاره را نیز تهیه و نگهداری کنند تا فروردین هر سال برای مبارزه با پدیده سرمازدگی از آنها استفاده کنند.

رضایی یکی از ساده‌ترین روش‌های مقابله با سرمازدگی را استفاده از بخاری ‌های گازوئیلی در سطح باغ در زمان بروز سرمای زیر صفر درجه دانست.

وی در ادامه از ایجاد ۶ ایستگاه هواشناسی در آینده در نقاط مختلف شهرستان خبر داد و گفت: این ایستگاه‌ها کمک می‌کنند تا در رصدکردن دمای هوا، هشدارهای لازم برای مقابله با حوادث طبیعی مانند سرما و گرمای شدید در مواقع اضطراری به کشاورزان داده شود.

 علی باقری مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان هم اظهار داشت: ۱۲ هزار هکتار از باغات پسته این شهرستان بین ۱۰ تا ۹۰ درصد دچار خسارت سرمازدگی شدند که عمده در مناطق نوق، کبوترخان و حومه شهر رفسنجان بوده است.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1128101

مهمترین اخبار ایران و جهان: