نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 14:56

تلاش عراق برای دستیابی به خودکفایی در حوزه گاز تا 5 سال دیگر

وزیر نفت عراق گفت که بغداد می‌خواهد تولید نفت خود را به بیش از شش میلیون بشکه در روز برساند و طی پنج سال آینده به خودکفایی در حوزه گاز دست یابد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در حاشیه فعالیت‌های هشتمین کنفرانس بین‌المللی اوپک در وین گفت که بغداد دو دوره صدور مجوز برای اکتشاف میادین نفت و گاز را آغاز کرده است.

وی افزود: اولین دوره شامل بیش از ۱۰ میدان نفت و گاز در غرب عراق و دومین دوره نیز شامل ۱۳ میدان و مرکز اکتشافی است و در مرزهای غربی عراق قرار دارد که عراق را قادر می‌سازد تا بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز تولید کند تا طی پنج سال آینده به خودکفایی در حوزه گاز دست یابد.

عبدالغنی گفت: عراق دارای ذخایر بزرگ نفتی به میزان ۱۴۴.۵ میلیارد متر مکعب نفت و بیش از ۱۳۳ تریلیون فوت مکعب گاز است.

وزیر نفت عراق با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت عراق در حال حاضر ۵.۴ میلیون بشکه در روز است، گفت: با این حال مجموع تولید فعلی تحت سهمیه اوپک ۴.۴۳ میلیون بشکه در روز است و عراق امیدوار است که ظرفیت تولید نفت این کشور به شش میلیون بشکه در روز برسد.

عبدالغنی با اشاره به اینکه نفت و گاز بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی عراق را تشکیل می‌دهند، گفت که ۹۰ درصد درآمدهای کشورش به ثروت نفت بستگی دارد.

درباره خبر رایزنی‌های سه کشور برای الحاق به اوپک پلاس گفت که هدف از ورود کشورهای جدید به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تقویت تلاش‌ها برای حفظ ثبات بازار جهانی و کمک به گسترش منافع همه کشورهای اوپک و سرمایه‌گذاران است.

عبدالغنی تاکید کرد که مجموعه تصمیم های اوپک و اوپک پلاس تنها با هدف تاثیرگذاری بر قیمت نفت نیست، بلکه ثبات بازار جهانی نفت نیز حفظ خواهد شد و منافع تولید کننده، مصرف کننده و سرمایه گذار تضمین خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1340645

مهمترین اخبار ایران و جهان: