نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 15:45

لرز زلزله بر جان روستاها؛ ایران در 48 ساعت گذشته 7 بار لرزید

تنها در دو روز اخیر زلزله‌هایی با قدرت بین 2 تا 4 ریشتر 7 نقطه از پهنه ایران را لرزانده است.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: 9 صبح امروز هنگامی که اهالی روستای شاه‌‍آباد از توابع سیرجان لرزشی در پنجره‌های خانه احساس کردند، تصور این بود که کامیون سنگینی از پشت دیوار خانه‌هایشان رد شده، اما معلوم شد علت لرزش یک زلزله بوده است.

سامانه پایش لرزه‌ای ایران در 48 ساعت گذشته 7 زمین لرزه با قدرت 2.5 تا 3.3 ریشتر را تایید کرده است. زلزله‌های بین 2 تا 3 ریشتر به ندرت توسط انسان‌ها حس شده و زلزله بین 3 تا 4 ریشتر هم حسی مشابه یک لرزش خفیف تلفن همراه در انسان ایجاد می‌کند.


نگاه یک مرد به خانه روستایی تخریب شده در زلزله هرمزگان

در 5 سال اخیر ۱۳هزار زلزله با بزرگی ۲.۵ ریشتر و بیشتر در پهنه جغرافیایی ایران، رخ داده است.

از 7 زمین لرزه ثبت شده طی 48 ساعت اخیر ایران 3 زلزله در خراسان رضوی، یک زلزله در استان مازندران، یک زلزله در آذربایجان غربی، یک زلزله در فارس و آخرین زلزله در استان کرمان رقم خورده است.


موقعیت مکانی 7 زلزله ایران در 48 ساعت گذشته

خسارت زلزله به روستاهای ایران چندیدن برابر شهرهای کشور است و در 5 سال گذشته عمده خسارت جانی ناشی از زلزله در روستاها اتفاق افتاده است.

کارشناس مخاطرات طبیعی محمد حمید زاده جمعیت بیشتر روستاها را عامل خسارت زلزله در روستاها معرفی کرده و معتقد است که وقتی در خانه‌های روستایی جمعیت بیشتری ساکن باشند، طبیعتا خسارت در هنگام بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله نیز بیشتر از شهرهای کشور خواهد بود.

در مقابل، کارشناس مسکن ابراهیم سعیدی ارتباط خسارت زلزله جمعیت را رد کرده و ‌می‌گوید، کیفیت پایین ساختمان مهمترین دلیل افزایش خسارت زلزله در روستاهاست، روستاهای ایران با آنکه کمتر از نصف شهرها جمعیت دارد، اما به دلیل وجود ساختمان‌های غیر ایمن خسارت جانی بیشتری تجربه می‌کند.

برای کاهش خسارت جانی و مالی زلزله، دولت مکلف شده تا سالانه 400 هزار واحد مسکونی روستایی را نوسازی و بازسازی کند.

قانونی که در یک دهه گذشته به صورت جدی پیگیری نشده و سایه سنگین زلزله همچنان بر سر روستاهای کشور برقرار است. مطابق گزارش بنیاد مسکن، در زلزله کرمانشاه، آن در روستاهایی که مسکن آن نوسازی و بازسازی شده هیچ خسارت جانی ثبت نشده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1667201

مهمترین اخبار ایران و جهان: