نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 18:13

چین: عملیات نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن شکست خورده است

نماینده چین در سازمان ملل متحد در اظهارات امروز یکشنبه خود عملیات آمریکا و انگلیس علیه یمن را شکست‌خورده خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر چین در سازمان ملل متحد بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران گفت که عملیات نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمنی‌ها شکست خورده است.

به گزارش منابع خبری، «ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل متحد گفت: «عملیات نظامی آمریکا و انگلیس در یمن نتوانست به اهداف اعلام شده خود برسد. شورای امنیت هرگز به هیچ کشوری اجازه استفاده از زور علیه یمن را نداده است».

بامداد جمعه آمریکا و انگلیس در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی، بیش از ۱۲ نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند. براساس ادعای مقامات آمریکایی، سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوایی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن اهداف این حمله بوده‌ است.

بلافاصله بعد از این حمله، نیروهای انصارالله یمن خبر دادند که در حال شلیک موشک‌های بالستیک به سمت مواضع دشمن در آب‌ها هستند. در پی حمله آمریکا و انگلیس، گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ ضمن حمایت از مردم یمن، حمله را محکوم کردند.

 در تحولی دیگر، وزیر خارجه انگلیس یکشنبه بعد از ظهر به وقت تهران گفت که انگلیس می‌تواند بار دیگر به اهداف یمن  حمله کند.

«دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس هشدار داد در صورت ادامه مسدود شدن مسیر کشتی‌های باربری، قیمت‌ها در انگلیس افزایش خواهد یافت.

بنابر تحلیل نشریه انگلیسی «اکونومیست» حمله نظامی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، بر وزنه قدرت و محبوبیت صنعاء به عنوان یک قدرت منطقه ای افزود و در عین حال نتوانست حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی را متوقف کند.

این نشریه در گزارشی طولانی درباره پیامدهای حملات آمریکایی - انگلیسی اخیر به یمن، نوشت که این حملات موجب افزایش قدرت یمن می‌شود، زیرا آن را به نیرویی در درگیری با قدرت‌های جهانی و در رأس آن‌ها آمریکا، انگلیس، «اسرائیل» و چند کشور غربی تبدیل کرده است.

نویسنده در ادامه تصریح کرد: «صنعاء از قبل توانایی خود در پایداری را ثابت کرده‌ است؛ زمانی که در مقابل ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان سعودی که از مارس ۲۰۱۵ به یمن حمله کرد، ایستاد؛ در آن زمان مقامات سعودی تصور می‌کردند که می‌توانند ظرف ۶ هفته جنگ را به پایان برسانند، اما پس از گذشت ۹ سال همچنان تلاش می‌کنند تا از باتلاق یمن بیرون بیایند».

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1637745

مهمترین اخبار ایران و جهان: