نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 16:01

حضرت رضا (ع) امام عدالت برای همه و بی‌عدالتی برای هیچ‌کس است

مشهد ـ امام جماعت منتخب مرکز اسلامی واشنگتن گفت: امام رضا (ع) امام عدالت برای همه و بی‌عدالتی برای هیچ‌کس است.

به گزارش خبرگزاری مهر، استاد محمد عاصی در اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) که صبح سه شنبه در آستانه ولادت باسعادت حضرت رضا (ع) با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله جوادی آملی و با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از فرهیختگان جهان اسلام در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین موضوع «امام رضا، یک امام» پرداخت.

امام جماعت منتخب مرکز اسلامی واشنگتن گفت: واژه «امام» هفت مرتبه در سرتاسر قرآن کریم اعم از آیات ۷۹ سوره الحجر، ۱۲ سوره یس، ۱۲۴ سوره بقره، ۱۷ سوره هود، ۷۱ سوره اسرا و… و شکل جمع این واژه یعنی «ائمه» نیز پنج مرتبه در آیات ۱۳ سوره توبه، ۷۳ سوره الأنبیاء، ۵ و ۴۱ سوره قصص و… ذکر شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از مطالعه دقیق این آیات در می‌یابیم که واژه «امام» به معنی رهبر یا فردی در جایگاه زعامت جامعه است، به‌علاوه، این رهبر یا شخص در قدرت می‌تواند فردی باشد که دارای اصالت و مشروعیت و یا غیر آن باشد.

مقابله با بی‌عدالتی در سیره رضوی

عاصی در ادامه به موضوع عدل در سیره رضوی پرداخت و اظهار کرد: امام رضا (ع) همچون سایر ائمه، به توسعه آموزه‌های نبی مکرم اسلام (ع) اهتمام داشتند و باتوجه به شرایط زمانی و مکانی عصر خود، به مقابله با بی‌عدالتی پرداختند، هرگز هیچ‌یک از رژیم‌های وقت را تأیید نکرده و به آنها نپیوستند.

امام جماعت منتخب مرکز اسلامی واشنگتن افزود: ائمه مسلمین نه از روی تاریخ‌نگاری‌های فرمایشی و تکراری حکام یا اعتقادات تفرقه‌افکن، بلکه ازطریق تاریخ انبیاء در قرآن که قابلیت انطباق با تاریخ امامان دارد، می‌باید شناخت که لازمه این کار، ایجاد خوانشی دوباره و صحیح از واژگان قرآنی است.

وی گفت: تاریخ صدها ساله استعمار و امپریالیسم از خارج و سوءاستفاده از قدرت در داخل، توان تفکر و تدبر صحیح و شایسته در آیات قرآن و شخصیت پیامبر (ص) را از ما گرفته است. بخشی از مسلمانان جهان درگیر تعصبات مذهبی، اختلافات قومی، تغییرات عرفی و پیروی از ایده‌های لیبرال هستند.

عاصی با طرح این سوال که آیا خاتم‌الأنبیاء (ص) فقط پیامبر مسلمانان و امام رضا (ع) تنها، امام شیعیان است؟ مگرنه آن‌که امام رضا امام همه عالمیان است و امام عدالت برای همه و بی‌عدالتی برای هیچ‌کس است. یقیناً امام رضا شخصاً دوباره برای مقابله با بی‌عدالتی، ظلم و استبداد ظهور نخواهد کرد، اما کسانی که خود را پیرو امام رضا و دیگر امامان می‌دانند، می‌توانند منادی مبارزه با بی‌عدالتی در عالم باشند.

به گفته امام جماعت منتخب مرکز اسلامی واشنگتن مبارزه حقیقی و عملی با نابرابری نژادی، تمامیت‌خواهی شرکتی و صهیونیسم، امپریالیسم تنها راه اشاعه رهبری امامان است که موج آگاهی را به مستضعفین عالم خواهد رساند، به کسانی که امید عدالت را زنده نگه داشته‌اند جان دوباره خواهد بخشید، و فرصت‌طلبان و مزدورانی که «دین» را سرپوشی برای مقاصد شیطانی و توطئه‌های پنهانی قرار می‌دهند، رسوا خواهد کرد.

وی گفت: زمانی که ما مسلمانان قادر به دیدن و فهمیدن و همچنین معرفی و ترسیم ائمه به‌عنوان رهبران همه عالمیان و نه فقط یک گروه یا دین باشیم، خواهیم توانست بر جهل غلبه نموده و بر تفرقه فائق آییم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1249645

مهمترین اخبار ایران و جهان: