نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 18:33

عصبانیت چین از سفر سیاستمدار تایوانی به آمریکا

وزارت خارجه چین ضمن «جدایی‌طلب» خواندن نامزد انتخابات ریاستی تایوان، تصمیم او برای سفر به آمریکا را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تصمیم «ویلیام لای» معاون رئیس کنونی منطقه تایوان و نامزد انتخابات ریاستی آتی در این جزیره برای سفر به آمریکا، با واکنش خشمگینانه دولت مرکزی چین همراه شد.

سران دولت خودخوانده تایوان به‌طور سنتی از سفر به آمریکا برای رفتن به معدود کشورهایی که روابط رسمی دیپلماتیک با این جزیره را حفظ کرده‌اند، استفاده می‌کنند و این بار لای قرار است بعد از آمریکا، در مراسم سوگند رئیس جمهور جدید پاراگوئه شرکت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، با این حال، اصل سفر به آمریکا اهمیت بیشتری دارد زیرا لای برای جانشینی «تسای اینگ ون» رئیس کنونی تایوان، در انتخابات بعدی در ژانویه تلاش می‌کند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) طی نشست خبری در پکن گفت که دولت این کشور شکایت دیپلماتیکی را به واشنگتن در مورد سفر این سیاستمدار تایوانی به این کشور ارائه داده است.

مائو در این‌باره توضیح داد: «چین قاطعانه با هرگونه تعاملات رسمی بین آمریکا و تایوان، سفرهای پنهانی جدایی‌طلبان تایوانی به هر نام یا به هر دلیلی و با هر نوع همدستی واشنگتن برای حمایت از جدایی‌طلبان این جزیره مخالف است».

به نوشته رویترز، نامزدهای ریاست بر منطقه تایوان معمولاً قبل از شروع انتخابات، به آمریکا سفر می‌کنند تا در مورد نامزدی خود با مقامات واشنگتن گفتگو کنند. لای در حال حاضر در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: «چین به تحولات اوضاع از نزدیک توجه خواهد کرد و اقدامات قاطع و محکمی را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد».

دفتر ریاست دولت خودخوانده تایوان اعلام کرده که لای در ۱۴ آگوست، یک روز قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور پاراگوئه، وارد این کشور خواهد شد.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پیش از این نیز ارتش چین در آستانه برگزاری رزمایش نظامی تحریک‌آمیز تایوان، ده‌ها فروند هواپیمای جنگی و شناور رزمی خود را به اطراف این جزیره گسیل کرد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1366856

مهمترین اخبار ایران و جهان: