نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 13:53

موانع استفاده از VAR در دربی/ پای خارجی‌ها به بازی باز می‌شود؟

قوانین مورد تاکید فدراسیون جهانی فوتبال، به کارگیری سیستم کمک داور ویدئویی (VAR ) در دربی پایتخت را با دو مانع بزرگ مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون فوتبال ایران با توجه به اجبار کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر نصب و تجهیز «سیستم کمک داور ویدئویی» در ورزشگاه‌های میزبان لیگ قهرمانان آسیا، ناچار به اجاره VAR شد تا پرسپولیس تهران، نساجی مازندران و سپاهان اصفهان بدون مشکل در داخل کشور از حریفان آسیایی میزبانی کنند.

ورود اینگونه VAR به فوتبال ایران باعث مطرح شدن شایعاتی مبنی بر استفاده از آن در لیگ برتر بخصوص دربی پایتخت بین استقلال و پرسپولیس شد.

حال آنکه طبق قوانین فیفا، فدراسیون‌های فوتبالی که قصد دارند از سیستم داور ویدئویی استفاده کنند باید مجوز لازم را دریافت کنند. این موضوع باید برای تمام بازی‌های لیگ برتری در نظر گرفته شود و امکان استفاده آزمایشی از آن برای یک بازی وجود ندارد.

موانع استفاده از VAR در دربی/ پای خارجی‌ها به بازی باز می‌شود؟

استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی منوط به شرایطی است که فعلا برای دربی و سایر دیدارهای لیگ برتر مهیا نشده است

همچنین تیم داوری که قصد دارند با استفاده از VAR دیداری را قضاوت کنند باید مدرک داوری را از فیفا دریافت کرده باشند.

این در حالی است که موعود بنیادی فر تنها داور ایرانی دارای مجوز داوری در بازی‌های دارای سیستم داور ویدئویی است. در حقیقت اگر فدراسیون فوتبال بتواند مجوز استفاده آزمایشی VAR برای دربی پایتخت را نیز دریافت کند باید کمک داورهای خارجی را برای این بازی انتخاب کند چون به جز موعود بنیادی فر سایر داوران داخلی مجوز لازم را در اختیار ندارند.

شایان ذکر است طبق اعلام سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ، دربی رفت پایتخت آبان یا آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

موانع استفاده از VAR در دربی/ پای خارجی‌ها به بازی باز می‌شود؟

دیدار رو در روی دو تیم پرسپولیس و استقلال همیشه با چالش هایی از حیث داوری همراه بوده است

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492856

مهمترین اخبار ایران و جهان: