نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 22:59

تایوان: ۳۲ هواپیما و ۵ کشتی چین اطراف جزیره مشاهده شدند

وزارت دفاع تایوان از مشاهده ۳۲ هواپیمای نظامی و ۵ کشتی متعلق به چین در اطراف این جزیره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع تایوان در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد که در اطراف این جزیره ۳۲ فروند هواپیمای نظامی و ۵ کشتی متعلق به چین را شناسایی کرده‌ است.

وزارت دفاع تایوان روز گذشته نیز اعلام کرده بود که ۲۴ فروند هواپیمای نظامی و ۵ کشتی جنگی متعلق به چین در اطراف جزیره شناسایی شده‌ اند و ۱۲ فروند از هواپیماها از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده‌ اند.

خط میانی سال‌ هاست به عنوان حد فاصل غیررسمی بین چین و جزیره تایوان درنظر گرفته شده است.

به گزارش آناتولی، جمهوری خلق چین از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۹، همواره تایوان را به عنوان بخشی از سرزمین مادری خود قلمداد می‌ کند؛ اما تایپه با تحریک محور غرب به سرکردگی آمریکا اعلام کرده که حاکمیت مستقل دارد.

«تان کفی» (Tan Kefei) سخنگوی وزیر دفاع چین پیشتر اعلام کرده بود: ایالات متحده نگرانی‌های اصلی چین را نادیده می گیرد، در امور داخلی چین مداخله می‌ کند و عمداً تنش‌ ها را در سراسر تنگه تایوان تشدید می‌ کند. این موضوع چیزی جز تبدیل تایوان به بشکه باروت و سوق دادن مردمش به ورطه فاجعه نیست. ما از آمریکا می‌خواهیم به اصل چین واحد و ۳ بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد، فروش تسلیحات به تایوان را فوراً متوقف کرده و هرگونه تبانی نظامی با تایوان را متوقف کند.

چین بر اساس سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از قلمرو و حاکمیت خود می‌ داند و بارها از مقامات آمریکا و سایر کشورهای غربی خواسته است تا از ایجاد روابط رسمی با مقامات این جزیره خودمختار خودداری و حمایت از جریان‌ های جدایی‌ طلب تایوان و ارسال سلاح به آنها را متوقف کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1477912

مهمترین اخبار ایران و جهان: