نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 14:44

حرکتی که از «خودمونی» بعید بود!/ لحن ناشایست تقلید یک پیشکسوت در تلویزیون+فیلم

در یکی از برنامه‌های شبکه سه سیما با اجرای مهران رجبی پس از پخش قسمتی از ترانه فولکلور معروف «شاره جان» اثری برجسته مرحوم استاد سهراب محمدی «بخشی» صاحب‌نام و زحمت‌کش حوزه موسیقی محلی کرمانج، از یک شرکت کننده خواسته می‌شود صدای او را تقلید کند و به این بهانه باعث خنده شوند.

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی: در یکی از برنامه‌های شبکه سه سیما با اجرای مهران رجبی پس از پخش قسمتی از ترانه فولکلور معروف «شاره جان» اثری برجسته مرحوم استاد سهراب محمدی «بخشی» صاحب‌نام و زحمت‌کش حوزه موسیقی محلی کرمانج، از یک شرکت کننده خواسته می‌شود صدای او را تقلید کند و به این بهانه باعث خنده شوند.

این مساله تاسف‌برانگیز به سرعت در فضای مجازی وایرال شد و انتقاد گسترده مخاطبین، علاقمندان به موسیقی و نیز جامعه موسیقی کشور بویژه هنرمندان حوزه موسیقی محلی و مقامی را درپی داشت. 

اینجا بحث از تمسخر هنری است که از دو منظر به شدت قابل توجه است، اول اینکه موسیقی محلی در کنار موسیقی اصیل ایرانی و حماسی و سرود، به عنوان هنر فاخر، مورد حرمت و پاسداشت در کشورمان بوده و هست و دوم اینکه رسانه ملی نیز همواره نگاهی ارزشمند و حمایتی به این گونه از موسیقی داشته است. اما اینجا هنری به وسعت ایران‌زمین و هنرمندی بزرگ که در عین مظلومیت نگاهبان حرمت فرهنگ و هنر خود و مملکتش بوده، با  یک سوء مدیریت و برای یک سرخوشی زودگذر ذبح می‌شود.

بی‌شک مسولین رسانه ملی به پیشگیری از اینچنین مواردی اهتمام خواهند ورزید اما این را بدانیم که در این بحبوحه، هر تقصیری می‌تواند برای انقلاب ما بهایی مضاعف به همراه داشته باشد و مسئولین برنامه موصوف بدانند که خدای نکرده تمسخر نوع و لحن تحریر و خوانش یک استاد بزرگ که عمر خود را مصروف هنر متعالی‌اش کرده، همان مرحوم سهراب محمدی است که اولین کرد کرمانجی بود که با رسانه ملی همکاری کرد!

به دنبال اتفاق پیش آمده در برنامه «خودمونی»، مهران رجبی مجری این برنامه نیز بابت سوء تفاهمات پیش آمده در این بخش از برنامه عذرخواهی کرد. لازم است بر این نکته تأکید شود که یادآوری از مرحومی که نایب نوعی از هنر فاخر محلی است به شکل تمسخر اصلا پسندیده نیست، مادامیکه راه‌های فراوانی برای یاد کردن از مفاخر و پیشکسوتان وجود دارد که در شان هنرمندان و همچنین مخاطبان باشد.

استاد سهراب محمدی (زاده۱۳۱۷ در مانه و سملقان – درگذشتهٔ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹)، مشهور به سهراب بخشی، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و نوازنده دو تار کُرد ایران بود. او آخرین بازماندهٔ بخشی‌های خودبند کرمانج شمال خراسان بود. سهراب نخستین خواننده کُرد کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همین‌طور جشنواره‌های مختلف ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ حضور داشت. موسیقی و هنرِ سهراب محمدی، علاوه بر ایران در کشورهای آسیای میانه نیز شناخته شده‌ است. قطعاتی همچون: شاره‌جان، آهنگ طوفان، شهید، لیاره، گُلا مِن از جمله آثار سهراب محمدی به‌شمار می‌آیند.

در اردیبهشت ۱۳۹۷، مراسم تجلیل و بزرگداشت سهراب محمدی در مجتمع فرهنگی و هنری مانه و سملقان برگزار شد. در این مراسم از سردیس سهراب محمدی رونمایی شد. همچنین در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، جایزه باربد بهترین آلبوم موسیقی نواحی به آلبوم موسیقی «شمال خراسان» اثر سهراب محمدی تعلق گرفت.

سهراب محمدی که با وجود بیماری، تحت پوشش هیچ بیمه ای نبود، در ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، در سن ۸۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159853

مهمترین اخبار ایران و جهان: