نیوز سیتی!
14 آبان 1402 - 00:13

سیلاب غرب مازندران/از طغیان رودخانه تا آب‌گرفتگی منازل

قرعه بارش سیل‌آسای باران به نام غرب استان افتاد و شهرستان‌های چالوس، نوشهر، کلارآباد و عباس‌آباد درگیر باران و سیلاب شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، قرعه بارش سیل‌آسای باران به نام غرب استان افتاد و شهرستان‌های چالوس، نوشهر، کلارآباد و عباس‌آباد درگیر باران و سیلاب شدند.

هواشناسی مازندران از دو روز قبل در زمینه بارش‌های سنگین و سیل‌آسا هشدار داده بود و دستگاه‌های امدادی و خدماتی درحالت آماده باش قرار گرفتند.

هرچند طبیعت به این بارش‌های پاییزی نیاز دارد اما فراهم نبودن زیرساخت‌ها موجب اتفاقاتی از این دست می‌شود که شب تلخ و سردی را برای مردم غرب استان رقم می‌زند.

براساس گزارش‌های مردمی بارش موجب آب‌گرفتگی شدید چالوس، سیلاب در مرکز شهر کلارآباد و طغیان رودخانه، سقوط تیر برق کنار پل در مرکز شهر شد که این اتفاق خود باعث ترافیک کیلومتری در شهر شد.

باران و سیلاب باعث تخریب و آسیب به پل پرچور بخش مرکزی عباس‌آباد، کراتکوتی و جیسای شهرستان عباس‌آباد شده که فردی هم آسیب‌دیده به بیمارستان منتقل شده و مردم ساکن روستاهای جیسا از بخش کلار عباس‌آباد و کراتکوتی منطقه شهری سلمان‌شهر عباس‌آباد توسط امدادگران تخلیه شدند.

همچنین سرشاخه گیر بالای روستای هردابرود (پارک خورماچال ) هم بخش مرکزی شهر عباس‌آباد ترک  گرفته و احتمال تخریب مسیر رودخانه وجود دارد که مردم ساکن در حاشیه رودخانه‌ها هوشیار و نسبت به تخلیه خانه ها اقدام کنند.

فرمانداران و بخشداران و شهرداران و مدیران و امداگران شهرستان در حال آماده باش بوده و در صحنه میدانی حضور دارند.

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اعلام آماده‌باش در همه شهرستان‌های مازندران، اظهار کرد: فرمانداران شهرستان‌های ۲۲ گانه مازندران باتوجه به هشدار سطح نارنجی هواشناسی و وقوع بارش‌های شدید در سطح استان تا پایان شرایط فعلی و عادی شدن اوضاع آماده‌باش ۱۰۰ درصد باشند و  حضور مستمر در محل خدمت خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه بارش سیل‌آسا در شهرستان‌های چالوس و نوشهر طغیان رودخانه و آب‌گرفتگی معابر را به دنبال داشت.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اعلام اینکه طغیان رودخانه سردآبرود منجر به جمع شدن سرشاخه‌ها و تنه درختان شکسته پشت سد انحرافی زوات چالوس شد که بسته شدن دهانه پل و ورود سیلاب به محدوده روستای علی‌آباد زوات را به دنبال داشت، اضافه کرد: به همین دلیل در این روستا تعدادی از خانه‌ها دچار آب‌گرفتگی شد که اقدامات اولیه امدادی در حال انجام است.

محمدی ادامه داد: در مرزن‌آباد نیز راه دسترسی به برخی روستاها دچار خسارت شده و جاری شدن روان‌آب تردد ساکنان را مختل کرده است.

بارندگی از بعدازظهر امروز در شهرهای استان شروع شد که شدن بارش‌ها موجب بروز مشکلاتی ازجمله آب‌گرفتگی و وقوع سیلاب شد.

براساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی مازندران، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن رودخانه‌ها، رانش زمین، ریزش سنگ در محورهای کوهستانی، کاهش دید و اختلال در ترددهای جاده‌ای  از مخاطرات این سامانه بارشی محسوب می‌شود.

از قبل هشدارهای لازم ازسوی هواشناسی و مدیریت بحران مازندران در ارتباط با پرهیز از اتراق کردن در حاشیه رودخانه‌ها، صعود برای کوهنوردی و سایر ارائه شده است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1561358

مهمترین اخبار ایران و جهان: