نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 09:49

دیدار وزیر انرژی و زیرساخت امارات با مقامات ارشد قرقیزستان

رئیس جمهور قرقیزستان با وزیر انرژی و زیرساخت امارات دیدار و در مورد چشم انداز توسعه همکاری‌ها، تعامل در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی رایزنی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «سهیل المزروعی» وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی دیدار کرد.

طرفین در این دیدار چشم انداز توسعه همکاری‌ها بین کشورها، موضوعات تشدید تعامل در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی مورد علاقه دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جباراف با تشریح پویایی بالای توسعه روابط دو کشورخاطر نشان کرد که امارات شریک تجاری اصلی در جهان عرب است.

طرف قرقیزستان انتظار افتتاح سفارت امارات در «بیشکک» را دارد.

المزروعی از علاقه ویژه تعدادی از شرکت‌های اماراتی برای مشارکت در اجرای پروژه‌های مشترک انرژی در این کشور به منظور افزایش همکاری‌ها در این راستا خبر داد.

در این دیدار همچنین موضوع پروژه احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه ایسیک کول توسط شرکت «مصدر»که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار شهری در جهان پیشرو است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان نیز با المزروعی دیدار کرد.

در این دیدار، طرفین اجرای پروژه‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله ساخت نیروگاه‌های برق، بانکداری، برق آبی، توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و همچنین سایر طرح‌های مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

علاوه بر این، بر اهمیت اشتراک تجربیات در ارتقای اصلاحات مؤثر با هدف حل مشکلات اجتماعی تأکید شد.

طرفین توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌هایی از جمله  ایجاد شرکت هلدینگ مشترک با سرمایه 100 میلیون دلار آمریکا، ساخت نیروگاه خورشیدی و نیروگاه برق آبی در ایسیک کول توسط شرکت «مصدر» و همکاری در منطقه اقتصادی «خلیفه» در ابوظبی داشتند.

در نتیجه این دیدار مقرر شد برای هر پروژه امیدوارکننده، کارگروه‌هایی تشکیل شود تا پیشنهادات مربوطه را تهیه کنند و فعالیت‌های دوجانبه خاصی را انجام دهند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1532327

مهمترین اخبار ایران و جهان: