نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 17:38

وزارت دفاع رتبه نخست به کارگیری نخبگان در کشور را دارد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست صمیمی با منتخبین نخبگان و خبرگان علمی گفت: وزارت دفاع رتبه اول به کارگیری نخبگان در کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست صمیمی وزیر دفاع با منتخبین نخبگان و خبرگان علمی در وزارت دفاع ضمن تبریک ایام مبارک عید قربان و غدیر با اشاره به اینکه غایت انسان رشد و کمال است طی سخنانی، اظهار داشت: نخبگان در طول تاریخ نقش بسزایی در رشد بشر داشتند.

وی با بیان اینکه عقل به دلیل کلی نگر بودن قادر به درک همه موضوعات نیست و در تحلیل جزئیات دچار تشکیک می‌شود، ادامه داد: خداوند متعال انبیا و اولیا را برای تبیین دین و راهنمای بشریت، عهده دار رسالت در این زمینه قرار داد.

وزیر دفاع با بیان اینکه عقل به تنهایی هم نعمت و هم نقمت است، تصریح کرد: اگر علم و دانش در چارچوب تعالی انسان از منظر قرآن و انبیای به کار گرفته شود نعمت قلمداد می‌شود.

امیر آشتیانی با بیان این که قاعده نعمت و نقمت در حوزه نخبگی و خبرگی نیز حاکم است افزود: نخبه و دانشمند تا زمانی که همسو با موازین راستین اسلام و در مسیر سعادت بشریت باشد ارزشمند است.

وزیر دفاع با اشاره به دستاوردهای ارزشمند دفاعی علی رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های تحمیل شده علیه جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: قاعده پیشرفت در حوزه‌های دفاعی و نظامی مبتنی بر اندیشه‌های قرآن، موازین اسلام، سیره اهل بیت و عمل به منویات مقام معظم رهبری به دست آمده است و قطعاً در آینده نیز پیشرفته‌تر و جلوتر از امروز، گام‌های موفق تری برخواهیم داشت.

امیر آشتیانی با اشاره به موانع و مشکلاتی که بعضاً در حوزه کارکردهای ساختاری برای جامعه نخبگانی به وجود می‌آید، گفت: بخشی از مسائل و موضوعات مرتبط با جامعه نخبگی ساختاری و سازمانی است که می‌بایست با تلاش هرچه بیشتر مسئولین رفع و زمینه‌های توسعه تحقیقات و تبدیل آن به فناوری و محصول نهایی محقق گردد.

وی با بیان اینکه بخشی از موانع و مشکلات در این حوزه «معرفتی» است، ادامه داد: تمایز و تفاوت جامعه نخبگانی ایران اسلامی به ویژه نخبگان صنعت دفاعی با سایرین در همین تفاوت نگاه‌ها و جهان بینی فردی است که سطح وسیعی از اقتدار، امنیت، دستاورد و پیشرفت را برای ایران اسلامی به ارمغان می‌آورد.

امیر آشتیانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امروز وزارتخانه دفاع با ۴۰۰ نهاد نوآوری در بخش‌هایی همچون مطالعات و نوآوری، دفاتر طراحی، توسعه و فناوری، دفاتر مهندسی ساخت و مرکز پژوهش‌ها و نوآوری مأموریت‌های خطیری را به انجام می‌رساند، گفت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه هوایی، دریایی، زمینی، جنگال و الکترونیک و هوافضا ناشی از تلاش مجموعه دست‌اندرکاران صنعت دفاعی در نهاد نوآوری دفاعی است.

وزیر دفاع با بیان اینکه وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک سازمان تحقیق محور و کاملاً علمی است، افزود: در حال حاضر ۴۵۰۰ محقق و پژوهشگر در وزارت دفاع فعالیت می‌کنند که با کمک این محققان و استفاده از ظرفیت نخبگی دفاعی آن‌ها در خدمت کشور و مردم همزمان یک هزار پروژه مدیریت می‌شود که تنها بخش بسیار کوچک آن رسانه‌ای و به اطلاع مردم رسیده است.

امیر آشتیانی با بیان اینکه در گذشته مهمات هوشمند یکی از برتری‌ها و انحصارهای نظام سلطه محسوب می‌شد خاطرنشان ساخت: به ضرس قاطع و یقیناً مهمات هوشمند ساخت متخصصان و دانشمندان صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دنیا سرآمد است و این یعنی باور و اعتقاد جوانانی که متعهدانه و مجاهدانه در دفاع از کیان سرزمین خود پای آرمان‌ها و ارزشهای میهن خود ایستاده اند و به این افتخارها نائل آمدند.

وزیر دفاع با بیان اینکه طبق آمار رسمی بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر دکترای تخصصی و چند ده هزار نخبه در کشور فعال هستند گفت: با نگاه تحولی به سیاست گذاری‌های جذب نخبگان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این وزارتخانه با افتخار رتبه نخست و اول جذب و به کار کارگیری نخبگان در کشور را دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های عظیم علمی و تحقیقاتی وزارت دفاع برای امنیت و آسایش مردم عزیزمان به کار گرفته شده است گفت: امروز وزارت دفاع آماده است پیشرفت‌های دانشی خود در زمینه‌های دفاعی را در اختیار سایر دستگاه‌ها و نهادها قرار دهد تا نمودار توسعه در سایر چشم اندازهای جمهوری اسلامی متناسب با رشد دفاعی، توسعه یابد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1322471

مهمترین اخبار ایران و جهان: