نیوز سیتی!
20 مرداد 1402 - 15:41

چین: آمریکا بزرگترین ماشین بی ثبات کننده در جهان است

وزیر خارجه چین آمریکا را بزرگترین منبع بی ثباتی در جهان و اظهارات مقامات آمریکایی درباره رقابت منصفانه با پکن را یک ژست و نقاب خواند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در دیدار با «لی اسین لونگ» نخست وزیر سنگاپور تاکید کرد که اقدامات ایالات متحده آمریکا علیه پکن ثابت می‌کند که این کشور بزرگترین منبع بی ثباتی در جهان است. 

به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از وبگاه وزارت خارجه چین، «آمریکا وقتی که دیگر کشورها را به مشارکت در اقدامات یکجانبه خود علیه چین وادار می‌کند در واقع نقاب و ژست رقابت منصفانه خود را کنار می‌گذارد. این اقدامات فقط اعتماد به این کشور را تضعیف و به جهانیان ثابت می‌کند که واشنگتن بزرگترین عامل بی ثباتی در دنیای امروز است.» 

وانگ یی که به تازگی مجددا به عنوان وزیر خارجه چین انتخاب شده از روز پنج شنبه 19 مرداد عازم سه کشور سنگاپور، مالزی و کامبوج شده است؛ کشورهایی در جنوب شرق آسیا که فعالانه در طرح «یک جاده یک کمربند» چین مشارکت دارند. 

ابتکار کمربند و جاده چین شامل دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است. «کمربند اقتصادی راه ابریشم» در مسیر باستانی راه ابریشم چین را از طریق آسیای مرکزی، روسیه و خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند. «راه ابریشم دریایی»، چین را از طریق دریا به جنوب شرق آسیا و آفریقا مرتبط می‌کند.

تنش لفظی میان چین و آمریکا بر سر تایوان طی ماههای اخیر دائم در حال افزایش است. در تازه ترین اقدام، وزارت خارجه چین روز پنجشنبه از دولت آمریکا خواست که لایحه اجرای طرح تجاری با تایوان را پس بگیرد و مذاکرات در این زمینه را متوقف کند.

 «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیرا لایحه‌ای را برای اجرای مرحله اول توافقنامه طرح تجاری آمریکا و تایوان برای قرن بیست و یکم، امضا کرده بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «پکن همواره با هرگونه تعامل رسمی بین کشورهایی که با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد و تایوان، از جمله بحث و امضای توافق‌نامه‌هایی با ماهیت مستقل و رسمی مخالف بوده و هست».

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پیش از این نیز وزارت خارجه چین با بیان اینکه ارائه تسلیحات توسط آمریکا به تایوان باعث تخریب روابط پکن-واشنگتن می‌شود، از این کشور خواسته بود هرگونه تعامل نظامی با این جزیره را متوقف کند. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1437096

مهمترین اخبار ایران و جهان: