نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 13:15

تاسیس شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در «غنا» نهایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با مقامات کشور غنا درخصوص نهایی شدن تاسیس شعبه بین الملل این دانشگاه در کشور غنا برای آموزش رشته پرستاری و مامایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی در دیدار با دکتر محمد سالیفو رئیس سازمان GTEC، دکتر حافظ آدم ظاهر مدیر همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت غنا و دکتر الحسن رئیس دانشگاه تماله درخصوص ظرفیت همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور به گفت‌وگو پرداخت.

پازوکی با اشاره به ارتباط و جایگاه فرهنگی و علمی و به‌خصوص پزشکی دو کشور به تشریح وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه‌های بین اللملی جهان پرداخت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به جایگاه این دانشگاه در رتبه‌های بین‌المللی شانگهای، تایمز، آسیا و جهان از همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران با کشور دوست و برادر غنا و کمک به ارتقای سطح بهداشت و همچنین اعزام تیم پزشکی در حیطه تخصصی (لاپاراسکوپی) به آن کشور استقبال کرد.

تحصیل دو هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

در ادامه این نشست دکتر مهدی مقتدایی معاون بین الملل و رئیس پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران با توضیح درباره وضعیت جذب و پذیرش دو هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این دانشجویان از کشورهای مختلف شامل هند، پاکستان، عراق، افغانستان و .... هستند.

وی افزود: پذیرش دانشجو در کشور غنا با رشته‌های پرستاری و مامایی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آغاز خواهد شد.

دیپلماسی سلامت یکی از بهترین راهکارهای ارتباط ملت‌ها

دکتر مسعود ملکی بیرجندی قائم مقام معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست به اهمیت دیپلماسی سلامت به عنوان یکی از بهترین راهکارهای ارتباط ملت‌ها پرداخت و گفت: براساس اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اهداف توسعه‎‌ای ایران و قاره آفریقا، ارتباطات دانشگاهی میسر و لازم است.

وی با اشاره به مزیت‌های انتخاب کشور غنا برای تاسیس شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مردم غنا توجه خوبی به علم و دانش دارند و با توجه به جمعیت ۳۰۰ میلیونی آفریقا که ۶۰ درصد جمعیت آن جوان است، ظرفیت بالقوه‌ای در کشور غنا برای آموزش پزشکی و پرستاری وجود دارد.

ملکی با اشاره به شخصیت‌های برجسته کشور غنا از جمله کوفی عطا عنان دبیرکل سازمان ملل متحد (۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶) عنوان کرد: کشور غنا به‌مانند یک جواهر در قاره آفریقا می‌درخشد، همچنین ذوق و شوق مردم غنا برای کسب دانش بسیار است، و جذب دانشجویان کشورهای غرب آفریقا در غنا نیز از ظرفیت بسیار بالای برخوردار است.

قائم مقام معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به جزئیات فنی و استراتژی نحوه راه اندازی شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ تحت عنوان دفتر همکاری‌های آموزشی و علمی و فن آوری نوین ایران و غنا با مشارکت دانشگاه تماله پرداخت.

تهیه طرح تحقیقاتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای بهداشت مردم غنا

در ادامه این نشست دکتر محمد سالیفو رئیس سازمان GTEC - دکتر حافظ آدم ظاهر مدیر همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت غنا و دکتر الحسن رئیس دانشگاه تماله به ترتیب در زمینه‌های مختلف برای راه‌اندازی شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در کشور غنا توضیحاتی ارائه کردند.

براین اساس در این نشست مقامات کشور غنا عنوان کردند که کشور غنا دروازه ارائه خدمات به دیگر کشورهای آفریقایی است، همچنین از توانایی و قابلیت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتقاء سطح بهداشت در غنا استقبال کردند.

هیئت غنایی بر تمایل خود برای استفاده از تکنولوژی و فناوری ایران در توسعه سلامت در کشور غنا تاکید کردند، همچنین با تاکید بر توریسم سلامت عنوان کردند که کشور غنا درصدد رسیدن به استقلال در نظام سلامت است. براین‌اساس پیشنهاد داده شد تا دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد خدماتی که مدنظر کشور غنا است، طرح اولیه تحقیقاتی تهیه شود که براساس نیازهای بهداشتی مردم غنا بررسی شود.

موافقت اصولی تاسیس شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه جامعه المصطفی در کشور غنا در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ تصویب و به امضای دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1481196

مهمترین اخبار ایران و جهان: