نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 18:58

استقرار۲٠ تیم برای جلوگیری از کوچ زودهنگام در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج_ رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۲۰ تیم ثابت و سیار برای پیشگیری از کوچ زود هنگام عشایر به مناطق ییلاقی در گلوگاه‌های استان مستقر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سلمان محمدی عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: چرای دام در مناطق ییلاقی باعث از بین رفتن مراتع می‌شود و در استان ما زمان ورود عشایر به مناطق سردسیری بر اساس تقویم سالیانه ۲۰ اردیبهشت بوده که بر اساس شرایط اقلیمی، تغییراتی دارد.

محمدی با بیان اینکه عشایر استان به دلیل سختی زندگی و آسیب به دام‌هایشان خواستار تغییر زمان کوچ به مناطق ییلاقی شده بودند، تصریح کرد: فرسایش خاک یکی دیگر از پیامدهای آسیب کوچ زودهنگام عشایر است که با لخت شدن مراتع از سبزه، شرایط برای بروز سیل و شسته شدن خاک در بارندگی‌ها فراهم می‌شود.

وی با اشاره به مشخص شدن هفتم اردیبهشت به عنوان زمان جدید کوچ عشایر، اظهار کرد: هیچ یک از عشایر تا زمان اعلام شده حق ورود به مناطق ییلاقی را ندارند.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای کنترل محورهای مواصلاتی و خروجی شهرستان‌ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی، ۳۵ نفر از نیروهای حفاظتی منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی در پایگاهای کنترل کوچ مستقر شده اند.

وی افزود: تنگ المجن، کوشک، مور پریسه، گرکلاغ نشین، پل خیرآباد، سه راهی پازنان، تنگ برایی، شب لیز، پل دزک، پل بریم، دم تنگ ماغر، تنگ شاه حمزه، دلی آب برم و تنگ لنده از جمله مناطق هستند مورد پوشش گروه‌های حفاظتی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1167608

مهمترین اخبار ایران و جهان: