نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 09:40

حل مشکلات با استفاده از نظریات نخبگان جامعه امکان پذیر است

کرمان-رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: راه حل همه مسائل اجتماعی در دست دستگاه قضایی نیست اما بخش عمده ای از آنها را می توان با استفاده از نظریات نخبگان جامعه حل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ابراهیم در دیدار با جامعه نخبگانی دانشگاهی، حوزوی و فعالان اجتماعی استان کرمان گفت: قوه قضائیه امروز بیشترین استفاده را از فکر نخبگان انجام می‌دهد و این امر در تعامل مسئولات عالی قوه قضائیه با نخبگان و نیز در استان‌ها قابل مشاهده است و در این راستا معتقدیم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده حداکثری صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: راه حل همه مسائل اجتماعی در دست دستگاه قضائی نیست اما بخش عمده‌ای از آنها را می‌توان با استفاده از نظریات نخبگان رفع کرد.

در حوزه مشکلات اجتماعی به یک فهم مشترک رسیده ایم

وی ضمن تاکید بر لزوم استفاه از ظرفیت دانشجویان، علما، روحانیون، حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: در حوزه مشکلات اجتماعی به یک فهم مشترک رسیده ایم و هر فرد از یک زاویه و براساس تخصص خود به موضوعات نگاه می‌کند و امیدواریم که در قوه قضائیه بتوانیم از ظرفیت جامعه نخبگانی استفاده حداکثری را محقق کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیز تاکید کرد و گفت: این کارگروه‌ها باید در حوزه‌های مختلف از جمله حاشیه نشینی، اعتیاد، آسیب‌های نوظهور و سایر موارد، تشکیل شود.

حمیدی با اشاره به این مطلب که قوه قضائیه در سال‌های اخیر به پیشگیری از وقوع جرم توجه ویژه ای داشته است، تاکید کرد: قوه قضائیه یک گام به جلو برداشته است تا از آسیب‌ها و جرایم قبل از وقوع آنها پیشگیری کند و در این زمینه با برنامه حرکت کنیم تا جرمی رخ ندهد تا اینکه بخواهیم پس از ارتکاب جرم، با آن برخورد کنیم.

توجه به چالش‌های اجتماعی در سند تحول

وی ضمن بیان این مطلب که در سند تحول قضائی بسیاری از چالش‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: یکی از مسائل ما پیشگیری از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی است که در سند تحول قضائی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان ضمن بیان این مطلب که در سال گذشته ۶۲۳ هزار پرونده وارد دشتگاه قضائی شده و ۹۶ درصد آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است، تاکید کرد: ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی در ۱۲ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نداشته است و این امر نشان می‌دهد که اقدامات در دست انجام درست است و البته همه باید تلاش کنیم که این آمار در سال آینده منفی شود.

حمیدی گفت: با تلاش‌های انجام شده در قوه قضائیه و بهره گیری از ایده‌های نخبگان، در ۱۰ اتهام اول استان کرمان، در ۷ اتهام کاهش داشته ایم.

وی یادآور شد: در قوه قضائیه همواره از نظرات، انتقادات و پیشنهادات عموم مردم به ویژه نخبگان استقبال می‌کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1306864

مهمترین اخبار ایران و جهان: