نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 00:02

ماموریت تحریک آمیز ناوهای آمریکا و کانادا در تنگه تایوان

ناوهای نیروی‌های دریایی آمریکا و کانادا در اقدامی تحریک آمیز از تنگه تایوان عبور کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروی دریایی آمریکا غروب شنبه به وقت تهران اعلام کرد که 2 فروند کشتی جنگی آمریکا و کاناد امروز از تنگه تایوان عبور کردند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» این دومین ماموریت مشترک این دو کشور از ژوئن و همزمان با حضور سران هر دو کشور در نشست گروه «جی-۲۰» در هند است.

بر اساس این گزارش، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناوموشک انداز «ی‌اس‌اس رالف جانسون» و «اچ‌ام‌سی‌اس اوتاوا کاناد» از آب‌های بین‌المللی تنگه تایوان مطابق با قوانین بین‌المللی عبور کردند.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که این ماموریت نشان دهنده تعهد ایالات متحده و متحدان به اقیانوس‌ هند و اقیانوس آرام آزاد و باز است.

علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده با برگزاری نشست‌هایی با مقام‌های تایوانی و همچنین ارسال تجهیزات به این جزیره، تایوان را تحریک به پیشبرد اهداف جدایی‌طلبانه می‌کند و بارها چین در واکنش به این اقدامات رزمایش‌های بزرگی را اطراف تایوان برگزار کرده است. چین در چند سال گذشته عملیات نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است.

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد که این کشتی‌ها در جهت جنوب حرکت کرده‌اند و هیچ چیز غیرعادی مشاهده نکرده است.

این ماموریت توسط نیروی دریایی ایالات متحده همزمان با پایان اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو اعلام شد که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین از حضور آن صرفنظر کرد، اما «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در آن حضور داشتند. در حالی که کشتی‌های جنگی آمریکا ماهی یک‌بار از این تنگه عبور می‌کنند، انجام این کار با کشتی‌های سایر متحدان غیرعادی است.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1492120

مهمترین اخبار ایران و جهان: