نیوز سیتی!
03 شهریور 1402 - 21:40

آنچه در ۲۴ ساعت اخیر مرز مهران گذشت

مرز بین‌المللی مهران در ۲۴ ساعت گذشته شاهد حضور مسؤولین کشوری و استانی و تردد ۱۱۴ هزار نفری زائران اربعین حسینی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، از گوشه و کنار ایران آمده اند تا عشق و ارادت خود به حسین بن علی (ع) را به گوش دنیا برسانند.

آمده اند که با زبان دل بگویند تا جان در بدن دارند پیرو مکتب سرخ عاشورا خواهند بود و با حضور خود اربعین را هر سال باشکوهتر از سال قبل برگزار می کنند.

به گفته سیدزاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام از بامداد امشب تا ساعت ۱۸ امروز بیش از ۱۱۴ هزار و ۷۵۴ زائر اربعین حسینی از مرز مهران تردد کردند.

صبح امروز وزیر کشور ضمن سفر به استان ایلام از در جریان زیرساخت‌ها و اوضاع مرز مهران قرار گرفت.

دمای هوا در مهران افزایش یافته و سیستم‌های سرمایشی و اماکن سرپوشیده باید جوابگوی زائرین باشند.

گفتنی است تردد با وسیله شخصی در مهران ممنوع شده است؛ لازم است مسئولان نسبت به تامین وسایل نقلیه عمومی جهت تسهیل تردد زائرین به مرز اقدام کنند.

امروز مرکز اورژانس پایانه مهران با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

بیش از ۶۰ درصد زائرین از مرز مهران عبور می‌کنند و لازم بوده جهت جلوگیری از هرگونه بیماری و مراقبتهای بهداشتی، تجهیزات خدمات و درمانی کافی در مرز مهران مستقر شود.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اقدام به توزیع غذای گرم در موکب های بنیاد احسان در مسیر تردد زائرین اربعین کرده که این اقدام ارزشمند جهت تسهیل خدمات دهی به زائرین است.

مرز مهران یکی از امن ترین مرزهای کشور برای تردد زائرین اربعین حسینی بوده و نیروهای مرزبانی با تمام قوا نسبت به تامین امنیت این مرز پای کار بوده و تعاملات گسترده‌ای با همتای عراقی در دو سوی مرز دارند.

طبق گفته مسؤلان راهداری استان ایلام آمار تردد زائرین اربعین در مهران افزایش چشمگیری داشته که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مرز مهران ورود و خروج کرده‌اند.

مواکب در استان ایلام برپا و خدمات دهی به زائرین اربعین در حال انجام است.

گرمازدگی و بی‌حالی زائران

آقای رحیمی یکی از زائران اربعین به خبرنگار فارس گفت: هوای مهران بسیار گرم و برخی از زائرین دچار گرمازدگی و بی حالی شدند باید تدابیری جهت خنک کردن پایانه مرزی مهران اندیشیده شود.

از مهمان نوازی مردم ایلام تشکر می‌کنیم

آقای مهبودی یکی دیگر از زائرین به خبرنگار گفت: از مهمان نوازی و پذیرایی مردم استان ایلام در طول مسیر تردد زائرین تشکر می کنم و با توجه به افزایش زائرین نیاز بوده مسئولان نسبت به تامین کالاهای اساسی در مواکب اقدام کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه با وسیله شخصی به مهران سفر کردیم و خودرو را در پارکینگ اربعین قرار دادیم، از ناوگان عمومی تا مرز مهران استفاده شده است لذا نیاز بوده که اتوبوس بیشتری در این مسیر گذاشته شود.

پیش بینی راه حل جهت رفع مشکلات احتمالی

آقای سلطانی یکی از زائران به خبرنگار فارس گفت: ازدحام جمعیت در مهران بیشتر شده و ممکن است خدمات رسانی به سهولت انجام نشود و در این شرایط گرمای هوا و آب رسانی با مشکل روبرو و قطعی آب رخ دهد که مسؤلان باید از قبل جهت هرگونه مسائل غیرقابل پیش بینی تدابیری اتخاذ کنند.

افزایش گیت‌ها و درب‌های ورود و خروج در پایانه‌ی مرزی مهران

احمد وحیدی وزیر کشور در بازدید از زیرساخت ‌های پایانه‌ی مرزی مهران گفت: با افزایش گیت‌ها و درب‌های ورود و خروج در پایانه‌ی مرزی مهران هیچ زائری در مرزهای ورودی معطل نمی‌ماند و در آن‌سوی مرز هم تلاش خواهیم کرد که زوار معطل نمانند و اگر چنانچه به اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز باشد این ناوگان تهیه و اعزام می‌شود.

وی افزود: پایانه‌ی برکت ۴۶ هکتار است که ۴۰ هکتار آن آسفالت شده است و به اندازه‌ی نیاز، تجهیزات سرمایشی و آب‌سردکن جانمایی و نماز‌خانه و استراحت‌گاه ایجاد شده است‌.

وزیر کشور با اشاره به اینکه دو تونل در مسیر ایلام - مهران زیر بار ترافیک رفته و مسیر ایلام - مهران به‌صورت چهارخطه در اختیار زوار قرار گرفته است، یادآور شد: چهارخطه شدن مسیر ایلام - مهران سهولت در تردد زوار را در پی داشته است.

افزایش تردد در مرز مهران

علی عباس شفیعی فرماندار شهرستان مهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: از روز گذشته تاکنون ۱۸۵ هزار نفر از طریق مرز مهران وارد خاک عراق شدند و لحظه به لحظه به این آمار اضافه خواهد شد.

وی افزود: از این تعداد از ساعت ۲۴ شب گذشته تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز ۷٠ هزار نفر از مرز بین المللی مهران به کشور عراق تردد کرده‌اند.

شفیعی ادامه داد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم در حال خدمات رسانی به زائرانی است که با وسیله نقلیه شخصی خود به مرز مهران آمده اند و از طریق ۲۵٠ ناوگان حمل‌ونقل درون‌ شهری کار انتقال زائران به مرز مهران را انجام خواهند داد.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از ۱۳ هزار خوردو در پارکینگ شماره یک و دو اربعین پارک شده و هم اکنون تردد از مسیرهای منتهی به شهر مهران در جریان است و ترافیکی گزارش نشده است.

ظرفیت مرکز اورژانس پایانه مرزی ۱۵۰ تخت است

جاسم محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: مرکز اورژانس پایانه مهران دارای ۲ هزار و ۲۰۰ مربع مربع در ٢ طبقه برای خدمات رسانی به زوار اربعین ساخته شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت این مرکز ۱۵۰ تخت است افزود: اورژانس و فوریت پزشکی پایانه مرزی مهران طی یک سال و با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: این مرکز امکان ارائه خدمات به ۲۵۰ نفر را در روز دارد که امکان افزایش آن به ۴۰۰ نفر نیز پیش‌بینی شده است.

توزیع۴۰۰ هزار پرس غذای گرم و بهداشتی

محمد زارع مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در راستای خدمات رسانی مطلوب به زائران اربعین حسینی اولین محموله حمایت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره ) به موکب‌های فعال و مسیر تردد زائران اربعین مرز مهران تحویل داده شد.

وی افزود: این محموله شامل مواد غذایی، آب و یخ است که جوابگوی نیاز تعداد ۱۵۰ هزار نفر از زائرین اربعین حسینی است.

زارع خاطر نشان کرد: تمام برنامه ریزی های لازم انجام شده تا در موکب‌ های مورد حمایت بنیاد احسان ستاد اجرایی بیش از ۴۰۰ هزار پرس غذای گرم و بهداشتی تحویل زائران عزیز داده شود.

استقرار ۱۲ بالگرد در مرزهای کشور 

بهرام عین الهی وزیر بهداشت در بازدید از مرز مهران گفت: هم اکنون ۱۲ بالگرد در مرزهای کشور از جمله مهران و امکانات زیادی در حوزه بهداشت و درمانی در مرز مهران مستقر شده اند. 

وی افزود: از دیگر امکانات ۳۷۰ دستگاه آمبولانس، ۵۷ اتوبوس آمبولانس، ۱۲ بیمارستان صحرایی و ۱۲ بالگرد با بیش از یک هزار نیروی بهداشتی و درمانی در حال خدمت رسانی هستند. 

وزیر بهداشت و درمان پزشکی بیان کرد: در این مرکز درمانی تجهیزات بسیار خوبی در حوزه درمانی وجود دارد، علاوه بر آن ۸ کانکس سرد برای مسئله گرمازدگی زوار اربعین در پایانه نیز مستقر شده است. 

تردد در مرز مهران روان است 

سرهنگ فرج رستمی فرمانده مرزبانی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: با تدابیر صورت گرفته در حوزه ورود و خروج از مرز، تردد‌ها به صورت روان در حال انجام است. 

وی افزود: با تعاملی که با کشور عراق صورت گرفته امنیت کامل در مرز برقرار است و هیچ موضوع خاص امنیتی در مرز مهران وجود ندارد.

فرمانده مرزبانی استان ادامه داد: زائران از همراه داشتن داروهای ممنوع، قرص های روان گردان و مواد مخدر جدا خودداری فرمایند و از آمدن به مرز بدون گذرنامه پرهیز کنند.

۶۰ دستگاه آب سردکن

پرویز ناصری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: از پل زائر تا محل پایانه مرزی و موکب‌ها ۶۰ دستگاه آب سردکن پیش بینی شده و بحث کمبود آب در مرز مهران وجود ندارد و آبرسانی سیار به پایانه عراق در آن سوی مرز مهران با تانکر در حال انجام است. 

وی افزود: در حوزه آب و فاضلاب یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال در راستای ایجاد زیرساخت ‌های آب و فاضلاب در شهر مهران هزینه شده است.

وی با اشاره به جمع آوری فاضلاب و خط انتقال بیان کرد: حدود ۱۰ کیلومتر خط رفت و همچنین ۱۰ کیلومتر خط برگشت و یک سپتیک که فاضلاب را به سمت تصفیه خانه فاضلاب مهران پمپاژ می‌کند و این پروژه همزمان با چهارمین روز هفته دولت با حضور معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری خواهد رسید. 

کامیون حامل تجهیزات مواکب

روح الله غلامی مدیرکل گمرکات استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: تا ساعت ۲۳ دوم شهریور ماه سال جاری کار تشریفات گمرکی تعداد ۱۷۳۳ کامیون حامل تجهیزات مواکب در گمرک مهران انجام شده است.

وی تصریح‌کرد: با انجام دادن تشریفات گمرکی خروج موقت تعداد ۵۴۲ اتوبوس شرکت واحد، آمبولانس و خودروی خدمات رسان انجام و جهت ارائه خدمات به زوار ابا عبدالله الحسین (ع) از مرز مهران خارج شدند.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1468464

مهمترین اخبار ایران و جهان: