نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 12:52

طلوع شرق و غروب غرب؛ پیش‌بینی جین‌پینگ در جلسه محرمانه سال ۲۰۲۰!

یک خبرگزاری ژاپنی در گزارشی نوشت که رئیس جمهور چین در جلسه‌ای در سال ۲۰۲۰ با مقامات نظامی این کشور، گفته که پکن در حال طلوع و غرب در مسیر غروب و افول است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، خبرگزاری کیودو ژاپن در گزارشی مدعی شده است که شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۲۰ در جلسه با رهبران نظامی این کشور با اشاره به «طلوع» پکن و «افول» غرب، تاکید کرده بود که چین باید خودش را برای جنگی بزرگ آماده کند.

کیودو به استناد اسناد جلسه‌ای که دسامبر ۲۰۲۰ بین جین‌پینگ و کمیسیون نظامی مرکزی حزب کمونیست چین برگزار شده بود، مدعی شد که رئیس جمهور این کشور درست این جمله را بر زبان آورده است: «شرق در حال طلوع و غرب رو به غروب است.»

در همین بین، جین‌پینگ پیش‌بینی کرده است که امکان وقوع یک جنگ متمرکز و گسترش آن وجود دارد؛ هرچند به ادعای کیودو، رئیس جمهور چین، درگرفتن جنگ جهانی سوم را رد کرده است. مشخص نیست که طبق پیش‌بینی جین‌پینگ، این جنگ دقیقاً از کجا آغاز می‌شود اما کیودو مدعی شده که او تایوان را یک نقطه احتمالی «اشتعال» خوانده است.

گفته می‌شود پس از جلسه سال ۲۰۲۰، اسناد و محورهای موردبحث در آن، جمع‌آوری و تابستان پارسال به فرماندهان چینی و مقامات حزب کمونیست ابلاغ شده است. روسیه در آن مقطع، در حال نبرد با چیزی بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور آن را «ماشین نظامی یکپارچه غرب در اوکراین» نامید. همچنین در آن برهه، به‌دنبال تاکید مکرر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر دفاع واشنگتن از جزیره تایوان با قوای نظامی، تنش‌ها بین چین و آمریکا بر سر این جزیره نیز به نقطه جوش رسیده بود.

در زمان جلسه جین‌پینگ با رهبران نظامی چین، بیش از یک سال تا آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین باقی مانده و هرچند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا جنگی تجاری را علیه پکن به‌راه انداخته بود، روابط بین این دو ابرقدرت هنوز به نقطه بحرانیِ دوران ریاست جمهوری بایدن نرسیده بود.

کیودو نوشته است که شی جین‌پینگ بر لزوم آمادگی ارتش چین برای «درگرفتن یک جنگ و واکنش‌های متعاقب آن» تاکید کرده و به فرماندهان این کشور دستور داده تا «همواره برای جنگیدن جهت دفاع از حاکمیت و منافع ملی چین آماده باشند.»

این خبرگزاری چاپ توکیو، همچنین نوشته است که این جلسه پشت درهای بسته بوده اما جین‌پینگ به دفعات به طور آشکارا اظهارات مشابهی را بر زبان آورده است. او در جریان بازدید از یک مرکز فرماندهی، به ارتش چین دستور داد تا «در راستای آماده‌سازی برای جنگ، آموزش‌های نظامی را تشدید و تقویت کند.» علاوه بر این، او در ماه آوریل به سربازان چینی گفته بود که در آموزش‌ها و مشق‌های نظامی، روی «نبرد واقعی» برای دفاع از «تمامیت ارضی و منافع دریایی چین» تمرکز کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1405064

مهمترین اخبار ایران و جهان: