نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 02:45

۶۰۰۰ هکتار از نخیلات بوشهر تحت تاثیر شدید آفات چوب‌خوار خرما است

بوشهر- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: حدود ۶ هزار هکتار از نخیلات استان به شدت تحت تأثیر سوسک‌های کرگدنی و شاخک بلند قرار گرفته است.

احمد سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر سه هزار و ۴۰۰۰ هکتار باغ نخل وجود دارد که نقش مهمی در معیشت و اقتصاد مردم دارد.

وی اضافه کرد: در یک دهه اخیر بنا به دلایل زیادی از جمله کاهش کمیت و کیفیت آب آبیاری، عدم امکان تغذیه مطلوب به دلیل کمبود آب، از بین رفتن دشمنان طبیعی، ضعف مدیریت باغ و تغییر رفتار آفات در اثر تغییر اقلیم، آفات چوب‌خوار خرما به تهدیدی جدی برای نخیلات استان تبدیل شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: حدود ۶ هزار هکتار از نخیلات استان به شدت تحت تأثیر سوسک‌های کرگدنی و شاخک بلند قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ هزار هکتار نیز دارای آلودگی متوسط است که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند تبدیل به کانون بحران شود.

سبحانی ادامه داد: سالانه چندین اصله نخل به دلیل فعالیت شدید این آفات فرو می‌افتد که خسارت سنگینی را به جامعه باغداری تحمیل می‌کند.

وی افزود: به دلیل فعالیت آفت در عمق تنه و دور بودن بودن آفت از تأثیر سموم شیمیایی، کنترل این آفات بسیار سخت بوده و نیاز به تلفیق چندین روش مبارزه است که برای باغدار بسیار سنگین است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در همین راستا و به منظور ارائه روش‌های مدیریت تلفیقی آفات چوبخوار خرما و ترویج روش‌های مقابله در میان باغداران و کارشناسان مانور میدانی مقابله با این آفات اجرا شد.

وی افزود: در این مانور روش‌های کنترل شامل نصب تله نوری، طعمه مسموم، تکریب و بهداشت باغ و نصب پوشش به همراه قرص‌های تدخینی به طور همزمان در باغی در شهرستان دشتستان انجام شد.

سبحانی بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری این مانور آشنا کردن باغداران و کارشناسان با شیوه‌های مدیریت تلفیقی آفت و ارائه کارآمد بودن این شیوه‌ها می‌باشد. این مانور با حضور مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1336548

مهمترین اخبار ایران و جهان: