نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 12:08

پیگیری ویژه مطالبه آزادی‌های مشروع در قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضائیه از پیگیری ویژه مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص آزادی های مشروع خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گسترش آزادی‌های مشروع به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از قوه قضائیه اعلام شده است لطفاً بفرمائید برای تحقق این مطالبه قوه قضائیه چه اقداماتی انجام داده و چه برنامه‌هایی دارد گفت: برای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری قرارگاهی ایجاد شده است و بنا شد این قرارگاه کار خود را استمرار دهد.

وی ادامه داد: برای آزادی‌های مشروع ۴ پروژه تعریف شده است که برای هرکدام از پروژه‌ها اعم از اقدامات و انتخاب مسئولان آنها برنامه‌ریزی‌هایی نیز شده است و برای پاسخگویی به مطالبات ایشان بازه زمانی ۳ الی ۶ ماه و همچنین بازه اثربخشی ۹ ماهه در نظر گرفته شده است.

ستایشی با اشاره به تدوین لایحه آزادی‌های مشروع گفت: جامعه هدف در این حوزه تدوین شده و سیاست‌های گسترش آزادی‌های مشروع ذیل سیاست‌های کلی قضائی تدوین شده است همچنین پیش نویسی برای لایحه تدوین شده و پیگیری‌ها برای تصویب این لایحه درغال انجام است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: معاونت حقوقی قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر مکلف به انجام این پروژه هستند.

وی با اشاره تشکیل کمیته آزادی‌های مشروع با همکاری مجلس و قوه قضائیه با هدف شناسایی هدف‌ها و رفع مشکلات موجود گفت: تدوین دستورالعمل‌های لازم و پیگیری و ارائه گزارش‌های مربوطه از جمله برنامه‌ها است همچنین گزارش‌های مردمی در حوزه آزادی‌های مشروع و پیگیری مطالبات نیز در حال انجام است و تمامی گزارش‌ها تا حصول نتیجه دنبال می‌شود.

وی گفت: ساماندهی تشکل‌ها برای اعلام نقض آزادی‌های مشروع، پیگیری مجدانه و بی وقفه در خصوص گزارش‌های واصله و اعلام و انعکاس گزارش‌ها نیز از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره بازنگری فرایند نظارت حقوق شهروندی در استان‌ها گفت: طراحی ساختار مناسب برای تشکیل دبیر خانه حقوق شهروندی در هر استان‌ها، اصلاح فرایند باز رسی، تشویق جامعه هدف یعنی کسانی که موضوع حقوق شهروندی هستند، تعیین سازوکارهای گزارش‌های حقوق شهروندی و تعیین شعب ویژه رسیدگی به جرایم حوزه نقض حقوق شهروندی در مراکز استان‌ها از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم.

ستایشی گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه نشست علمی با حوض نخبگان در دو محور تبیین مفهوم و مصادیق آزادی‌های مشروع و نقش قوه قضائیه در گسترش آزادی‌های مشروع را در سوم مرداد ماه برگزار کرد که مشروح آن اعلام خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1496048

مهمترین اخبار ایران و جهان: