نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 15:14

برای رونق دوباره مرز خسروی باید جذابیت ایجاد کنیم

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه بازگشت رونق دوباره مرز خسروی را امری زمان‌بر توصیف کرد و گفت: با ایجاد جذابیت بیشتر، شرکت‌های اعزام کننده برای هدایت زائران به سمت این مرز تشویق خواهند شد.

سعید کریمی‌خو، مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه به سابقه دیرینه مرز رسمی خسروی با کشور عراق اشاره‌ای داشت و اظهار کرد: خسروی، مرزی بین‌‌المللی و شناخته شده است.

وی با یادآوری تبادل اسرا در سال ۱۳۶۹ از طریق مرز رسمی خسروی، ادامه داد: اولین گروه از آزادگان در همان سال از مرز خسروی با سرافرازی به میهن اسلامی بازگشتند. 

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه تصریح کرد: با گذشت زمان و افزایش تعداد زائران به عتبات عالیات، دیگر گذرگاه‌های مرزی کشور همچون مهران، شلمچه و چذابه برروی زوار بازگشایی شد.

کریمی‌خو خاطرنشان کرد: در برهه‌ای از زمان به دلایل مسائل امنیتی و وجود داعش در عراق مرز خسروی بسته شد. بعد از بازگشایی این مرز پس از سال‌ها رونق و استقبال زائران از آن در حد انتظار با توجه به سابقه آن، نبود.

وی تصریح کرد: با تلاش‌ بسیار استانداری، مجموعه‌های مختلف انتظامی و نظامی و... و همچنین حج و زیارت برای بازگشایی مرز خسروی در اربعین سال گذشته، شاهد تردد ۵۰۰ هزار زائر از این مرز به عتبات عالیات بودیم.

کریمی‌خو افزود: این اعزام‌ها در برهه زمانی اربعین سال گذشته تا امسال همچنان از طریق حج و زیارت پیگیری می‌شد و اعزام‌های در طول سال ادامه داشت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در اربعین امسال شاهد تردد یک‌میلیون زائر از طریق مرز خسروی بودیم که این نشان از زیرساخت‌های مناسب این مرز دارد.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه بازگشت رونق دوباره مرز خسروی را امری زمان‌بر و دشوار توصیف کرد و گفت: در حال حاضر تردد زوار به عتبات عالیات از طریق مرزهای مهران، شلمچه و چذابه در حال انجام است که در این بین مرز خسروی نیز به عنوان یکی از مرزهای مجاز مطرح شده بطوری‌که در سیستم حج و زیارت به عنوان یک مرز مجاز آمده است.

وی با تأکید بر ایجاد یک‌سری جذابیت‌ها برای بازگشت رونق دوباره به مرز خسروی، افزود: امکانات اسکان در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی به لحاظ هتل‌ها و مکان‌های اقامتی مطلوب است باید هزینه‌های اسکان، حمل و نقل و... را کاهش دهیم تا زائر تشویق شود به سمت این مرز بیاید.

کریمی‌خو ادامه داد: با ایجاد جذابیت بیشتر؛ شرکت‌های اعزام کننده که خصوصی هستند تشویق خواهند شد تا برای اعزام، زائران را به سمت خسروی هدایت کنند.

وی در این رابطه به انعقاد تفاهمنامه مشترک بین بانک مهر، استانداری، میراث فرهنگی و حج و زیارت اشاره و بیان کرد: مراحل اولیه این کار در حال انجام است تا بانک مهر تسهیلاتی در اختیار اعزام کننده و اعزام شونده قرار دهد که با این امر زائران برای گذر از مرز خسروی تشویق خواهند شد.

کریمی‌خو در پایان، گفت: مشکلی به لحاظ امنیتی، صدور مجوز و تردد در مرز خسروی نداریم، ولی اعزام‌ها از طریق این مرز کم شده که لزوم ایجاد جذابیت در مرز را می‌رساند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541048

مهمترین اخبار ایران و جهان: