نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 00:41

دبیرکل ناتو: کمک‌های ارتش آمریکا به اوکراین پیام بازدارنده برای چین دارد

دبیر کل ناتو روز یکشنبه گفت که کمک آمریکا و متحدان به اوکراین پیامی بازدارنده برای چین به همراه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز یکشنبه در آغاز سفر به واشنگتن با هدف لابی کردن کنگره برای ادامه کمک مالی به اوکراین برای جنگ علیه روسیه گفت که کمک‌های مالی ارتش آمریکا به اوکراین حامل پیام بازدارنده کلیدی برای چین است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» استولتنبرگ به  شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت:«آنچه مهم است این است که اوکراین از حمایت مستمر برخوردار شود، زیرا باید بدانیم که این موضوع به دقت در پکن رصد می‌شود.»

بر اساس این گزارش، پس از ارسال میلیاردها کمک آمریکا به اوکراین در ۲ سال اخیر، بسیاری از قانونگذاران جمهوریخواه تمایلی به ادامه حمایت از کی‌یف ندارند.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  از کنگره خواسته است تا ۶۱ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین را تصویب کند.

در ماه‌های گذشته مخالفت‌ها با کمک‌های نظامی به اوکراین افزایش یافته است. با آنکه اعضای کنگره آمریکا کماکان خواستار تداوم حمایت از اوکراین هستند، اما آنها توافق بر سر ارسال تسلیحات بیشتر را متوقف کرده‌اند. ناکامی ارتش اوکراین در کسب دستاوردهای نظامی در جریان ضدحمله اخیر این کشور از جمله دلایل افزایش مخالفت‌ها با ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین قلمداد می‌شود.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که اگر اوکراین از سوی آمریکا و متحدانش رها شود، چین ممکن است برای به دست گرفتن کنترل تایوان اقدام نظامی انجام دهد.

استولتنبرگ افزود:«اگر پوتین در اوکراین به آنچه می‌خواهد برسد، نه تنها اروپا آسیب‌پذیرتر می‌شود، بلکه همه ما و ایالات متحده نیز آسیب‌پذیرتر می‌شوند.»

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین اظهار داشته که اتحادیه اروپا و ناتو ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین ارسال کرده‌اند.

وی گفت:«می‌دانیم که اروپا، ناتو و آمریکا ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین داده‌اند، اما ارسال تسلیحات به اوکراین نمی‌تواند اساسا چیزی را تغییر دهد.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1652692

مهمترین اخبار ایران و جهان: