نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 11:52

علمای اسلام مردم را به وحدت و همدلی دعوت کنند

ارومیه – امام جمعه اهل سنت تکاب گفت: علمای اسلام ضمن حفظ وحدت بین خود مردم را به وحدت و همدلی دعوت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماموستا عبدالله موسوی، شنبه شب در مراسم افطاری وحدت و مقاومت که در مصلای بقیة الله تکاب برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است و این وظیفه علما به عنوان جانشینان پیامبر است که اسلام را به درستی برای مردم تبیین، تشریح و تبلیغ کنند.

وی یکی از مهم‌ترین وظایف علمای شیعه و اهل سنت را تحکیم بنیه‌های وحدت دانست و افزود: اگر در بین امت اسلامی تفرقه رواج پیدا کند، دشمنان اسلام از آن سو استفاده خواهند کرد و لذا علمای اسلام ضمن حفظ وحدت بین خود مردم را به وحدت و همدلی دعوت کنند.

امام جمعه اهل سنت تکاب تشریح کرد: امروز دشمنان داخلی و خارجی دست در دست هم داده‌اند تا با ایجاد تفرقه در بین امت واحده اسلامی، جلوی حرکت مسلمانان به سمت ایجاد تمدن اسلامی را بگیرند.

وی عنوان کرد: در هر زمانی امت اسلامی دشمنانی داشتند و دارند و امروز صهیونیزم بین المللی و آمریکای جهان خوار بزرگترین دشمن امت اسلامی هستند و با همکاری و وحدتی که دارند به دنبال تفرقه هستند و متأسفانه در مسائل اخیر دیدیم که با تحریک عناصر داخلی خود در ایران به دنبال ایجاد هزینه برای کشور بودند و اتحاد ملت با حکومت، روحانیت و مردم این توطئه خنثی شد.

امروز به برکت انقلاب اسلامی وحدت در بین امت اسلامی و ملت‌های آزاده شکل گرفته است

امام جمعه شاهین دژ نیز در این مراسم گفت: وظیفه سنگین علمای دین در مرحله اول اصلاح بین خود و خداوند و ایجاد وحدت در بین امت اسلامی است و دشمنان هر چه تلاش می‌کنند برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن وحدت مسلمانان، ما هم چندین برابر آنها باید برای تقویت وحدت بین امت اسلامی، دولت و مردم، مردم و حکومت و روحانیت تلاش کنیم.

حجت الاسلام علی مرادی با بیان اینکه همه دوست داران اسلام امروز نگاهشان به انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی وحدت در بین امت اسلامی و ملت‌های آزاده شکل گرفته است و به برکت این نظام فقاهت و عدالت بر کرسی حکومت حکمفرماست و پیشرفت علمی و دفاعی در کشور صورت گرفته است و کشورهای دیگر از جمهوری اسلامی درخواست تجهیزات و فن آوری می‌کنند.

وی گفت: قرآن به امت اسلامی سفارش می‌کند که اگر شما همت کنید می‌توانید به قله‌های پیشرفت دست یابید و امروز به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت‌های علمی برای دانشگاهیان و … فراهم شده است و ما علمای دین باید پیام‌های رهبر انقلاب را به عنوان دیدبان بصیر کشور دربافت کرده و به مردم تبیین کنیم.

امام جمعه شاهین دژ عنوان کرد: مردم به روحانیت به عنوان علمداران انقلاب و دین نگاه می‌کنند و ما باید سعی کنیم معارف را به درستی به مردم تبیین کنیم، هرچند مردم ایران به تعالی فکری رسیده‌اند و در موارد زیادی در مقابل همجه های دیگران بصیرت خود را به نمایش می‌گذارند.

قرآن کریم بزرگ‌ترین هدیه الهی برای کل بشریت است

امام جمعه تکاب نیز در این مراسم گفت: قرآن کریم بزرگ‌ترین هدیه الهی برای کل بشریت است و از آغاز خلقت تا انجام این جهان و برپایی قیامت، هدیه‌ای ارزنده‌تر از قرآن کریم از جانب خدای متعال به بشر ارزانی نشده و نخواهد شد و ما باید از این هدیه الهی بهترین استفاده را ببریم.

حجت الاسلام مصطفی کوهی اظهار کرد: خداوند متعال در آیاتی متعدد از ما می‌خواهد در آیات تفکر و تدبر بکنیم و پیامبر اکرم (ص) و بزرگان و ائمه دینی بارها به ما سفارش کرده‌اند که مبادا قرآن غریب و مهجور بماند و شما بدان عامل نباشد و در چند قرن پیش اگر کسی به ما می‌گفت شاید روزی بیاید که دیگران در عمل به قرآن از شما جلو بیفتند، ما باور نمی‌کردیم و این حرف را یک شوخی تلقی می‌کردیم.

وی گفت: با مطالعه تاریخ اروپا و غرب ملاحظه می‌شود که آنها تا همین یکی دو قرن اخیر زن را مالک نمی‌دانستند و هم‌چنین از ارث برای او بهره‌ای قائل نبودند. بسیاری از احکام مدنی دیگر نیز در غرب همین‌گونه بوده و بسیاری از تغییرات، با الهام از قرآن و فقه اسلامی در قوانین مدنی آنها پدید آمده است. بنابراین افراد و جوامع غیر مسلمان هم می‌توانند از قرآن و فقه اسلام مطالبی را بگیرند و به آن عمل کنند و از نتایج و آثار مثبت آن نیز برخوردار شوند.

حجت الاسلام کوهی افزود: در موارد متعددی اروپایی‌ها از مسلمانان در عمل به قرآن پیشی گرفته اندف کشورهای اروپایی اتحادیه تشکیل دادند و با هم وحدت و دوستی دارند اما در کشورهای اسلامی این مسئله را در عمل نمی‌بینیم و لذا اگر ما در عمل با هم اختلاف داشته باشیم اسلام تضعیف می‌شود و در مقابل جریان‌های انحرافی نظیر بهائیت و وهابیت که فرقه‌های دست ساز انگلیس و آمریکاست تقویت می‌شود و جلوی دست یابی مسلمانان به تمدن اسلامی را می‌گیرند.

امام جمعه تکاب با تقدیر از اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در برگزاری افطاری‌های وحدت و مقاومت در استان، گفت: تبلیغات اسلامی در همه برنامه‌های سیاسی و فرهنگی با دیگر نهادها همگام و همراه هستند و تبلیغ اسلام با همکاری نهادهای مختلف تأثیر گذار خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1152834

مهمترین اخبار ایران و جهان: