نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 12:26

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

مجموعه‌های موسیقایی مختلفی همزمان با آغاز فصل تابستان در قالب آلبوم‌های بی‌کلام و باکلام در ژانرهای مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند که موسیقی «جدی» در آن سهم قابل توجهی دارد.

خبرگزاری مهر - گروه هنر - علیرضا سعیدی: فرآیند تولید محصولات موسیقایی اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل تغییر مسیر عرضه محصولات از قالب آلبوم به تک آهنگ، شکل و شمایل متفاوتی را تجربه می‌کند. اما همچنان هستند ناشران و تهیه‌کنندگانی که در این حوزه به فعالیت مشغولند و تلاش می‌کنند تا با تولید مجموعه‌های مختلف موسیقایی در حوزه آلبوم، در این بازار پردغدغه باقی بمانند.

موسیقی پاپ تقریباً به طور کامل متمرکز بر تولید تک آهنگ‌ها است و بیشتر خوانندگان این حوزه در تلاشند تا با فراغت از دغدغه تولید آلبوم که مشتمل بر الگوبرداری از مارکتینگ دنیای موسیقی است، بیشتر در حوزه تک‌آهنگ فعالیت کنند. فرآیندی که در حوزه موسیقی جدی که عمدتاً حول محور موسیقی ردیف دستگاهی ایران، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی تلفیقی است همچنان با کلیدواژه «آلبوم» به حیات خود ادامه می‌دهد.

مسیری پرفرازونشیب که خوشبختانه در ماه‌های گذشته به‌ویژه عبور از دوران کرونا، روند رو به رشدی داشته و امید می‌رود تا با برنامه‌ریزی‌ها و دغدغه‌های مهمی که در این حوزه می‌تواند وجود داشته باشد، روند افزایش مخاطب این نوع موسیقی‌ها نیز همچون فرآیند تولیدش با افزایش کمی و کیفی مواجه شود. چارچوبی مهم و ارزشمند که فقط در سایه همراهی و همدلی به دور از تعارف‌ها و کلیشه‌هایی میان بدنه مدیریتی و فعالان این حوزه امکان‌پذیر است و می‌تواند با رعایت مولفه‌هایی که در این حوزه مطرح می‌شود، شرایط بسیار بهتری را برای دغدغه‌مندان موسیقی جدی فراهم کند.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

آنچه می‌خوانید، معرفی اجمالی و منتخب از آلبوم‌ها و مجموعه‌هایی است که همزمان با آغاز فصل تابستان در قالب‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند، پروژه‌هایی که کلید واژه «موسیقی جدی» محور و شاکله اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهند و می‌توانند به عنوان آثاری دغدغه مند مورد توجه علاقه‌مندان این حوزه قرار گیرند.

«گل یاس»؛ سیری در موسیقی اصیل ایرانی

«گل یاس» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشرشده در حوزه موسیقی ایرانی است که روزهای اول تیرماه با آهنگسازی حسین پرنیا و صدای فرهاد حیدری پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«گل یاس»، «موی رهایت»، «اشارت»، «خون سیاوش»، «می عشق»، «رنگ سه گاه»، «ساز و آواز سه گاه» با استفاده از اشعار عطار نیشابوری، رهی معیری، نصرالله عسگری عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

حسین پرنیا از جمله هنرمندان باسابقه موسیقی ایرانی است که طی سال‌های گذشته در حوزه‌های نوازندگی سنتور و آهنگسازی فعالیت‌های زیادی را انجام داده است. وی پس از طی دوره‌های آموزشی مختلف در سال ۱۳۷۳ گروه «همایون» را تشکیل داد و در همین ایام بود که غیر از حوزه نوازندگی در حوزه‌های آهنگسازی نیز به فعالیت مشغول شد.

فرهاد حیدری خواننده موسیقی ایرانی است که سال ۱۳۵۹ در شهرستان میانه متولد شد، او از همان کودکی مقدمات آواز خواندن را از پدر و مادر خود آموخت و به طور غیر رسمی فعالیت خود را با استفاده از آثار خوانندگانی چون علی اکبر گلپایگانی، ایرج خواجه امیری و محمدرضا شجریان آغاز کرد.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی»؛ یک آلبوم مهم برای حفظ ردیف

آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» با هنرمندی محسن نفر هم یکی دیگر از مجموعه‌های مهم دیگری بود که در اوایل تابستان به همت مرکز موسیقی حوزه هنری رونمایی شد.

این مجموعه از جمله مجموعه‌های مهم و ارزشمند این سال‌های موسیقی ایرانی در حوزه معرفی ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی است که به واسطه توانمندی‌های محسن نفر در این عرصه توانسته مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

محسن نفر، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر، مدرس موسیقی و نوازنده تار و سه تار است که از سال ۱۳۶۰ و با تاسیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی (حوزه اندیشه و هنر اسلامی) وارد این مجموعه شد. وی در سال‌های اولیه دهه ۶۰ دو آلبوم «وصل مستان» و «شمس الضحی» را با همکاری حسام‌الدین سراج منتشر کرد که تا امروز به عنوان ابتکاری تازه در موسیقی سنتی و ایرانی می‌درخشند.

آلبوم «باغ ارغوان» با صدای سراج و سرپرستی و آهنگسازی محسن نفر، آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» و آلبوم «یادیار» و «زار» از دیگر آثار این هنرمند به شمار می‌روند. این هنرمند به موازات خط سیر اصلی اهدافش در موسیقی، فعالیت‌های جسته گریخته زیادی داشته که از جمله آن برگزاری کنسرت با شهرام ناظری در داخل و خارج کشور است. وی همچنین در سال ۱۳۸۵ «گروه موسیقی غوغا» را تشکیل داد و با همان گروه کنسرت‌هایی در داخل و خارج از کشور اجرا کرد.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«سلام»؛ یک روایت شنیداری برای ترویج موسیقی فاخر

«سلام» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات دفتر موسیقی و سرود موسسه «شهرستان ادب» است که طی در روزهای اول تیرماه با شعر و صدای علیرضا قزوه روند تولید خود را آغازکرد. در این آلبوم موسیقایی حسین پارسافر آهنگساز و جواد بابایی و محمد سعدی به عنوان خواننده حضور دارند.

دفتر موسیقی موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب با مدیریت امیرحسین سمیعی با هدف ترویج موسیقی فاخر و استفاده از موسیقی برای شناساندن ادبیات فاخر و انقلابی به دوستداران فرهنگ تأسیس شده است.

این گروه از زمان تأسیس تاکنون (زمستان ۱۳۹۶) بیش از هشت قطعه موسیقی تولید کرده است که «چگونه رهایت کنم»، سروده و دکلمه محمدحسین نعمتی، برای شهدای انفجار هواپیمای ایرباس با موشک آمریکایی، «خلاصه همه بغض‌های تاریخم»، سروده و دکلمه علی‌محمد مودب، در پاسداشت شهید حاج رجب محمدزاده، «مرز ما عشق است» سروده سید محمدمهدی شفیعی، خوانندگی امیرحسین سمیعی، برای مدافعان حرم، «کاغذ باد»، غزلی از محمدحسین نعمتی، با آواز اشکان کمانگری، «قلندر» با شعری از مهدی جهاندار و به خوانندگی بهرام پاییز، همگی با آهنگسازی امیرحسین سمیعی و در نهایت «پشت شیشه‌های دنیا» با صدای فریدون آسرایی، شعر علی‌محمد مودب و آهنگسازی آرمان مهربان، از جمله آن‌هاست.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«زمزمه‌های سرزمین»؛ شنیدن نتیجه یک جنگ درونی

آلبوم «زمزمه‌های سرزمین» از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشرشده در ژانر موسیقی سینماتیک (موسیقی متن فیلم) است که با آهنگسازی میلاد گوهری تیرماه پیش روی شنوندگان قرار گرفت.

میلاد گوهری در توضیح این آلبوم موسیقیایی که توسط مجموعه «سیما پیام پایتخت» پیش روی مخاطبان قرار گرفته نوشته است:

«زمزمه‌های سرزمین» برگرفته شده از قوه تخیل و جنگ‌های درونی و دیدگاه خاص من نسبت به اتفاقات جامعه امروزی بوده است. پیش در آمد این آلبوم که با نام فارسی «خورشید می‌درخشد» منتشر شده گواه از شروع دوباره و انقلاب درونی هر فرد و تمام شدن ناامیدی‌ها و سوزش لذت بخش نور خورشید برای نگاهی نو به زندگی است. قطعات بعدی نیز به ترتیب شرح ابعاد مختلف اعتقادی، اجتماعی، جنگ‌ها، صلح‌ها و سختی‌های پیش روی انسان است. توصیه بنده به عنوان آهنگساز این آلبوم به علاقه‌مندان موسیقی متن فیلم یا همان ژانر سینماتیک این است که اگر به دنبال تجربه متفاوت نسبت به آنچه که تابه حال شنیدید هستید شنیدن این آلبوم خالی از لطف نیست.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«شب‌های طولانی»؛ یک هدیه موسیقایی برای بیماران مبتلا به سرطان

آلبوم «شب‌های طولانی» عنوان اثری با هنرمندی آرمان نهرور است که به تازگی در ژانر موسیقی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

آرمان نهرور در توضیح این آلبوم نوشته است: دلیل انتخاب عبارت «شب‌های طولانی» برای این آلبوم به خاطرات من در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ بازمی‌گردد. خاطرات خوب و بد، شادی‌ها، نا امیدی‌ها، رنج و درد، درمان‌های سخت و شب‌هایی که شب بر من چون چندین سال می‌گذشت. با بیماری که در سال ۱۳۹۶ بر من حادث شد و در پی آن جراحی‌های متعدد، شیمی درمانی‌های قوی که سه سال طول کشید، دوران بسیار سختی را تحمل کردم تا انتهای درمان که اکنون به یاری خدا در سلامتی به سر می‌برم ولی بر اثر این درمان‌ها اعصاب دست و پایم از دست رفت که اکنون مشغول درمان آن هستم و خیلی هم بهتر شده‌ام.

آرمان نهرور از جمله هنرمندانی است که از سال ۱۳۵۱ در کارگاه‌های مختلف مشغول به فراگیری موسیقی شده و در این مدت زیر نظر هنرمندانی چون جواد معروفی، انوشیروان روحانی، مرتضی حنانه فعالیت‌های آموزشی خود را در عرصه نوازندگی و آهنگسازی تکمیل کرد. انتشار آلبوم «سحرباران» و برگزاری چندین کنسرت با هنرمندانی چون جلال ذوالفنون و دیگر هنرمندان از جمله فعالیت‌های این هنرمند در عرصه موسیقی است.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«آفتاب روشن»؛ آلبومی که استاد بزرگ موسیقی آن را ستود

«آفتاب روشن» عنوان یکی دیگر از آلبوم‌های منتشر شده در تیرماه امسال بود که چندی پیش با حضور اهالی موسیقی از جمله حسین علیزاده، محمدرضا فیاض، فرشاد توکلی و اعضای گروه «آن» در مکتب خانه میرزا عبدالله رونمایی شد.

حسین علیزاده در مراسم رونمایی این آلبوم ضمن قدردانی از آهنگساز، خواننده و نوازندگان این آلبوم گفت: آلبوم «آفتاب روشن» اثری صادقانه است و عشق خاصی در این آلبوم وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آلبوم عشق و علاقه‌ای است که به یاد استاد محمدرضا لطفی موسیقیدان بزرگ کشورمان ابراز شده است. من این اثر را چندین بار گوش کردم و باید بگویم که نوازندگان گروه «آن» در این مجموعه بسیار خوب نواختند. همچنین خوش سلیقه بودن آهنگساز و اصیل بودن قطعات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر موسیقایی است. البته در عین حال که همه قطعات این آلبوم بسیار اصیل ساخته شده است اما دارای طراوت و تازگی است.

«آفتاب روشن» تازه‌ترین اثر منتشر شده از گروه موسیقی «آن» است. این گروه اثر جدید خود را به محمدرضا لطفی تقدیم کرده است.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

وحید تاج؛ انتشار چهار آلبوم موسیقایی در یک ماه

چهار آلبوم مختلف به آهنگسازی علیرضا علی حیدری و مجتبی خوش ضمیر طی هفته‌های گذشته با خوانندگی وحید تاج در اختیار علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.

«آن سوی مه» عنوان یکی از آلبوم‌های جدیدی است که با آهنگسازی علیرضا علی حیدری، خوانندگی وحید تاج و تنظیم پویان رمضانی در دسترس علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

«با من بگو تا کیستی» با شعر مهرداد اوستا، «ساز و آواز سنتور و تار» با شعر خواجوی کرمانی، «خورشید آسمان» با شعر سعید محمد بیگی، «چشم آهوانه» با شعر حسین منزوی، «تک نوازی کمانچه»، «ساز و آواز کمانچه» با شعر باباطاهر، «باد صبا» با شعر بهنام عزیزجانی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

«ترنم خیال»، «رقص گل»، «قرار نمی‌ماند» به آهنگسازی مجتبی خوش ضمیر عنوان سه آلبوم دیگری بود که در بازه‌های زمانی مختلف به خوانندگی وحید تاج در دسترس شنوندگان موسیقی ایرانی قرار گرفت.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«آویشن و اندوه»؛ یک آلبوم ایرانی که در روسیه متولد شد

آلبوم «آویشن و اندوه» هم عنوان مجموعه دیگری به آهنگسازی سیاوش ولی پور و خوانندگی حسین نورشرق بود که اواسط تیرماه در ژانر موسیقی ایرانی منتشر شد.

حسین نورشرق خواننده آلبوم «آویشن و اندوه» درباره این مجموعه گفت: این آلبوم به آهنگسازی سیاوش ولی‌پور تولید شده و دربرگیرنده حضور نوازندگان روسی است که خوشبختانه با روند موسیقی ایرانی آشنا بودند. شرایطی که شاید به طور کامل در اختیار موسیقی ردیف دستگاهی ایران نباشد اما حس و حالی دارد که می‌تواند برای من و مخاطب جالب باشد.

این خواننده گفت: پروسه تولید یک آلبوم نقطه آغاز و پایانی دارد، اما آنچه برای من مهم بوده و هست تجربه انجام کاری است که انجام می‌شود. این شرایط هم سختی‌های خاص خود را دارد اما بی‌تردید برای من دربرگیرنده تجربیات شیرینی بود که در عین دشواری می‌تواند برایم جذاب باشد. این کار دربرگیرنده ۱۰ قطعه بود که یکی از این قطعات مجوز نگرفت و یک آهنگ هم دچار مشکل فنی شد که قبل از انتشار آن را از آلبوم خارج کردیم. در نهایت ما هشت قطعه داریم که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است و شامل ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک است و امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«بیداد خموشان»؛ شنیدن یک کلاژ موسیقایی متفاوت

آلبوم «بیداد خموشان» با هنرمندی امیرحسین رئوفی عنوان یکی دیگر از آلبوم جدید موسیقی بودند که طی روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در توضیحات تکمیلی آلبوم «بیداد خموشان» آمده است: «بیداد خموشان» نخستین آلبوم «دوئو تآی» متشکل از آثار امیرحسین رئوفی و حمید فروزان است. این نواخت برداشتی آزاد از آلبوم «سوگواران خموش» اثر پژمان طاهری است که توسط دوئو تای کُلاژ موسیقایی، باز تنظیم برای دوئت سنتور و اجرا شده است.

این اثر که شامل یک اجرای به هم‌پیوسته در قالب پنج ترک است، در اسفندماه ۱۴۰۰ در مراسم رونمایی آثار مکتوب اردوان و پژمان طاهری (پنج کتاب) به دعوت پژمان طاهری در فرهنگستان هنر اجرا و ضبط زنده و یکپارچه شده است که توسط «نشر موسیقی درنگ» منتشر شده است.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«کرانه‌های معنی»؛ حضور یک هنرمند جوان در ژانر موسیقی ایرانی

«کرانه‌های معنی» نیز عنوان یکی دیگر از آثار تازه منتشر شده در بازار موسیقی است که طی روزهای اخیر به آهنگسازی پوریا سلیمانی و خوانندگی پوریا عابدینی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«آفتاب»، «ساز و آواز»، «تک نوازی سنتور»، «موج سودا»، «تک نوازی کمانچه»، «ضربی شکسته»، «مازندرانی»، «کرانه‌های معنی» عنوان قطعاتی هستند که با اشعاری از بابا طاهر، سعدی و مولانا در این آلبوم منتشر شده‌اند.

کیوان ساکت درباره این آلبوم نوشته است: «پوریا سلیمانی، هنرمند جوان را از سال‌ها پیش می‌شناسم چه آن سال‌ها که از راه دور به شوق یادگیری نزد من می‌آمد و چه پس از آنکه گاه و بیگاه دیدار و گفت و شنودی داشتیم. تلاش این جوان برای پیمودن راه دشوار برای من بسیار گرامی و تحسین‌برانگیز است و خرسندم که نخستین تجربه‌های خود را در اثری با پشتوانه و تلاش و کوشش بر پایه عشق به هنر عرضه می‌دارد. برای این جوان پراستعداد بهترین آرزوها را همراه با سربلندی آرزومندم»

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«گل زری و کاکل زری»؛ یک نوار قصه برای کودکان و نوجوان ایران عزیز

آلبوم صوتی «گل زری، کاکل زری» از تولیدات جدید واحد موسیقی اداره‌کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است که برای گروه سنی کودک تولید شد

این لوح فشرده سروده‌های افسانه شعبان‌نژاد است که در آن با نوازندگی انواع سازها و همخوانان شنیدن شعرها را برای کودکان دلنشین می‌کند.

این آلبوم صوتی شامل پنج قطعه موسیقایی با عنوان «گل زری، کاکل زری» به مدت ۶ دقیقه و ۱۴ ثانیه، «تاتی تاتی کجا می‌ری؟» به مدت ۱۲ دقیقه و ۴۱ ثانیه، «آی پسر نازقندی» به مدت ۱۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه، «ارنگ ارنگ، بگو چه رنگ» به مدت ۶ دقیقه و ۳۳ ثانیه، «دس و دس و دس، نخود و عدس» به مدت ۱۴ دقیقه و ۱۶ ثانیه است که در دستگاه‌های ماهور، شور، آواز بیات زند، سه گاه، اصفهان، چهارگاه، دشتی و اصفهان کار شده است.

مهدی زارع آهنگسازی و تنظیم را برعهده دارد و در استودیو صدا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضبط شده و مهرداد حسن‌پور نیز صدابرداری آن را انجام داده است.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«زنگ خاطره»؛ یک هدیه موسیقایی برای دهه شصتی ها

«زنگ خاطره» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است که به تازگی با هنرمندی بابک شهرکی و کوشش سهیل سلیم زاده در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

بابک شهرکی نوازنده ویولن، ویولا، سینتی سایزر، میکس و مسترینگ، سهیل سلیم زاده نوازنده ویولنسل، پیانو و سینتی سایزر نوازندگان این آلبوم موسیقی بی کلام را تشکیل می‌دهند.

موسیقی متن آثار خاطره‌سازی چون «سال‌های دور از خانه»، «خاله ریزه»، «از سرزمین شمالی»، «حنا دختری در مزرعه»، «آناستازیا»، «بابالنگ دراز»، «دختری به نام نل»، «داستان زندگی»، «بچه‌های مدرسه والت»، «جاده ابریشم» و «پوآرو» قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

بابک شهرکی درباره این آلبوم نوشته است: سرانجام آلبوم زنگ خاطره پس از گذشت مدت زمانی نسبتاً طولانی به سرانجام رسید، آلبومی که ضبطش حدود شش سال به طول انجامید و تک تک لحظاتش برای من و دوست و شاگرد بسیار عزیزم سهیل سلیم زاده، سرشار از نوستالژی و لذت اجرای مجدد ملودی‌های زیبا به همراه زنده شدن خاطرات دل‌چسبی بود که از نظرمان می‌گذشت.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«هزار آوا»؛ شنیدن یک گروه نوازی که روی ساز و آواز استوار است

«هزار آوا» به آهنگسازی مریم تژده پروژه جدید موسیقایی است که طی روزهای گذشته در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

آلبوم «هزار آوا» به آهنگسازی و تنظیم مریم تژده و خوانندگی مجتبی عسگری در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی منتشر شده است.

«چهارمضراب مهربانی»، «چهارمضراب شکسته»، تصنیف «هزار آوا»، «آواز به همراهی تار»، «آواز به همراه نی»، «به رنگ آفتاب» عنوان آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

آلبوم «هزار آوا» بر دو بخش گروه‌نوازی و ساز و آواز استوار است. طراحی و آهنگسازی این آلبوم در یک زمان مشخص شکل گرفته ولی ضبط آثار گروه طی چند سال (پیش از ۱۳۹۶) انجام شده و بخش ساز و آواز این آلبوم سال ۱۴۰۱ ضبط شده است.

مریم تژده، آموختن موسیقی را از سال ۱۳۷۰ در هنرستان موسیقی با ساز تار آغاز کرد. وی فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی و دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی هنر و معماری و دانشگاه هنر تهران است. در ابتدا زیر نظر استاد فریبرز عزیزی و در ادامه به‌ترتیب از حضور استادانی چون هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، داریوش طلایی و داریوش پیرنیاکان بهره برده است.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«مه تا»؛ تولید یک آلبوم موسیقی به یاد مهر اخلاق و مهربانی موسیقی

«مه تا» نیز عنوان یکی دیگر از آلبوم‌های منتشر شده است که به تازگی با هنرمندی بهاره فیاضی نوازنده تار و گوهر ناز مسائلی نوازنده تمبک توسط نشر ماهور در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«مقدمه دشتی»، «نجوای ماه»، درآمد دشتی»، «مه تا»، «بیدگانی دیلمان»، «گیسو»، «اوج»، «ضربی اوج»، «ادامه اوج و فرود»، تصنیف قدیمی «ای آنکه به دل»، «درنا» آثاری هستند که در این آلبوم منتشر شده‌اند.

در توضیحات تکمیلی پروژه «مه تا» آمده است: در اسفند ۱۳۹۸ جامعه موسیقی یکی از بزرگترین آموزگاران و نوازندگان ساز تار، استاد هوشنگ ظریف، مرد اخلاق و هنر و مهربانی را از دست داد. تم اصلی قطعه «نجوای ماه» در سوگ و فراق ایشان به ذهنم رسید. این قطعه را به یاد و خاطره‌آن استاد بزرگ تقدیم می‌کنم. سایر قطعات این آلبوم نیز در تمرینات دوران قرنطینه شکل گرفت و در آواز دشتی (سل) در میانه سال ۱۴۰۱ ضبط شد. همانند کارهای گذشته‌ام، در این آلبوم هم محوریت کار را بر روی موسیقی دستگاهی ایران با تمرکز بر روی تکنیک‌های مختلف نوازندگی تار انجام داده‌ام. این آلبوم، یادگاری از این دوران است.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«برف واژه»؛ شنیدن بداهه‌نوازی‌هایی برای تنهایی

آلبوم موسیقی «برف واژه» که روایتی است خیالی بر پایه بداهه‌نوازی سازی تنها، به آهنگسازی و خوانندگی محمدعلی نجف‌پور منتشر شد.

آلبوم «برف واژه» به آهنگسازی محمدعلی نجف پور شامل ۷ قطعه است که این قطعات بین سال‌های ۸۹ تا ۹۰ نوشته شده‌اند، بخشی از آن در همان سال‌ها ضبط شده است و بخشی در سال ۹۳ تا ۹۴، و در سال ۱۴۰۰ میکس آن انجام شده است.

نوازندگان این اثر محمدعلی نجف پور تکنواز تار، سهیل مخبری کمانچه و قیچک، امیر شوشتری سنتور، آفرین نظری قانون، کیارش روزبهانی تار و بهروز شریفیان سازهای کوبه‌ای است همچنین در این آلبوم محمدعلی نجف پور و زهرا حیدروند به همخوانی پرداخته‌اند.

ماکان صغیری مدیراجرایی آلبوم «برف واژه» درباره انتشار این اثر گفت: «برف واژه»، روایتی است خیالی بر پایه بداهه نوازی سازی تنها، در بستری از مقام اما با بیانی دستگاهی که ریشه‌ی مقامی آن را می‌توان در مقام حجاز و مقام‌های غرب ایران و ریشه دستگاهی آن را در دستگاه همایون و بیشتر گوشه‌ی بی داد جستجو کرد. در واقع «برف واژه» شکلی از موسیقی است که از مولفه‌های اصیل و منحصر به فرد یا تلفیق‌های بدیع بهره گرفته و پیشرو به دنبال شکستن مرزها است و فراتر از زمان خود تلقی می‌شود.

بازار تابستانی موسیقی با کدام آلبوم‌ها داغ شد؟/این صدا «جدی» است!

«آواز رفتن»؛ مرثیه‌ای موسیقایی برای یک مهندس صدا

«آواز رفتن» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات منتشرشده در فرآیند تولید و پخش آثار موسیقایی است که از روز شنبه چهاردهم مردادماه همزمان با دومین سالروز درگذشت آیدین الفت هنرمند فقید و شناخته‌شده عرصه مهندسی صدا و خوانندگی منتشر شد.

در توضیح این آلبوم آمده است: «آلبوم «آواز رفتن» از ساخته‌های آیدین الفت است که این هنرمند در کنار همکار و همراهش مهران اکرمی در حال ضبط و تولید آن بود اما آیدین برای سفر شتاب داشت و آواز رفتن به همت مهران اکرمی و دوستان آیدین، به سرانجام رسید و اکنون پیش روی ماست.»

«گینی زیرخاک»، «عمر به یغما رفته»، «فردا»، «از خاک برای خاک»، «آواز رفتن» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

مرحوم آیدین الفت سوم تیر ماه سال ۱۳۵۲ به دنیا آمد، وی طی سال‌های اخیر از جمله هنرمندان فعال حوزه صدا در بخش‌های موسیقی، تئاتر، و سینما بود که در قالب مدیر یا مشاور پروژه با گروه‌ها و هنرمندان متعدد و شناخته‌شده‌ای همکاری داشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430234

مهمترین اخبار ایران و جهان: