نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 11:00

صندوق بیمه تنها چتر حمایتی از آبزی‌پروران در اردبیل

اردبیل- مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: بیمه مزارع شیلات و استفاده از تسهیلات صندوق بیمه تنها چتر حمایتی از آبزی‌پروران در استان اردبیل است.

محمد اله‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: فعالیت در بخش کشاورزی از جمله فعالیت‌های پر مخاطره‌ای است که به صورت مستمر، فعالان و تولیدات این بخش را با خسارت زیادی مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: خطراتی از جمله سرمازدگی، سیل، زلزله، صاعقه، بیماری‌های نوظهور و… مزارع شیلات را تهدید می‌کند که بیمه کردن مزارع گامی مهم برای کاهش خسارت به آبزی‌پروران است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: به دلیل ماهیت فعالیت‌های آبزی‌پروری، این بخش همواره با خطرات فراوان طبیعی روبه‌رو است و از آنجایی که پایداری و امنیت تولید در این حوزه جز اولویت‌های اساسی اداره کل شیلات استان بنابراین بیمه کردن مزارع پرورش ماهی از مهمترین ابزار مدیریت تولید و کاهش ریسک در بخش آبزی‌پروری و ضمانت سرمایه‌گذاری است.

اله‌بخش به آخرین حادثه طبیعی یعنی بارندگی‌های سیل‌آسا و پی‌درپی تابستان امسال در شهرستان مشگین‌شهر اشاره کرد و افزود: در سیل‌های اخیر بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان به تولیدکنندگان حوزه شیلات خسارت وارد شد که اگر این مزارع تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گرفت، طبیعتاً بخش قابل توجهی از این زیان‌ها به آبزی‌پروران پرداخت می‌شد، بنابراین نیاز است تا بهره‌برداران نسبت به این مقوله مهم همت مضاعفی داشته باشند.

وی بیمه کردن مزارع آبزی‌پروری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بیمه محصولات کشاورزی به عنوان جدی‌ترین راهکار جبران خسارت‌های حوادث طبیعی همچون خشکسالی، سرمازدگی و سیل مطرح است اما بسیاری از آبزی‌پروران از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند.

مدیرکل شیلات استان اردبیل اضافه کرد: پرورش‌دهندگان آبزی در زمان وقوع حوادث طبیعی شاهد نابودی دسترنج خود هستند که با توجه به تاکید ریاست سازمان شیلات ایران، از تمامی پرورش‌دهندگان تقاضا داریم با مدیریت تولید و به منظور افزایش بهره‌وری و حفظ محصولات و تولیدات خود، نسبت به بیمه کردن مزارع خود اقدام کنند تا در چنین مواقعی شاهد کاهش ضرر و زیان باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1495878

مهمترین اخبار ایران و جهان: