نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 13:46

موکب‌های لرستان به‌وقت اربعین/ از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه

خرم‌آباد - موکب‌های لرستان ضمن اسکان و پذیرایی زوار، با برپایی بخش‌های فرهنگی، ایستگاه صلواتی، اقامه نماز جماعت، ایستگاه نقاشی و... پذیرای زائران اربعین از شهرها و کشورهایی مختلف است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: موکب‌های لرستان باهمت جوانان و عاشقان اهل‌بیت (ع) در شهرهای مختلف لرستان از جمله خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر و… برپا شده‌اند و پذیرای زائران اربعین هستند.

زائران علاوه بر اسکان و پذیرایی در موکب‌های لرستان خدمات متعدد فرهنگی نیز دریافت می‌کنند، نماز جماعت باهمت روحانیون و مبلغان اعزامی اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان در همه مواکب لرستان اقامه می‌شود.

بخش‌هایی برای پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام نیز برپا شده است که مبلغان در آنها مستقر هستند.

بخش‌های نقاشی و قرائت قرآن ویژه کودکان نیز در موکب‌ها تعبیه شده و مربیانی در موکب‌ها مستقر هستند تا کودکانی که همراه خانواده خود به سفر اربعین آمده‌اند نیز از خدمات فرهنگی بهره‌مند شوند و جایزه بگیرند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی توزیع چای و شربت نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته توسط خادمان لرستانی در کربلا است.

مهمانان ما در موکب بیشتر از سال‌های گذشته شده است

مجتبی نظری مسئول موکب حضرت امیر (ع) بسیج کارمندان ادارات لرستان در سخنانی، اظهار داشت: موکب حضرت امیر (ع) دو سال است که در ایام اربعین در شهر خرم‌آباد برپا می‌شود.

موکب‌های لرستان به‌وقت اربعین/ از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه

وی عنوان کرد: در این دو سال، روزانه دو تا سه هزار پرس غذا در بین زائران اربعین حسینی (ع) توزیع می‌کند.

مسئول موکب حضرت امیر (ع) بسیج کارمندان ادارات لرستان با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی این موکب در شهر خرم‌آباد، تصریح کرد: جمعیت زائران اربعین حسینی (ع) مراجعه‌کننده به موکب ما بیشتر از سال گذشته بوده است.

نظری، بیان داشت: زائران از سوی موکب حضرت امیر (ع) هم پذیرایی و هم اسکان داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ما از اکثر استان‌های کشور در موکب زائر داریم.

برپایی موکب با حمایت مالی و معنوی مردم روستاها

علی طولابی مسئول موکب شهدای ویسیان در آزادراه خرم‌آباد - پلدختر - اندیمشک در سخنانی با بیان اینکه حدود هشت سال است که این موکب در ایام اربعین حسینی (ع) برپا می‌شود، اظهار داشت: در این موکب در قالب سه وعده‌غذایی از زائران اربعین حسینی (ع) پذیرایی به عمل می‌آید.

موکب‌های لرستان به‌وقت اربعین/ از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه

وی عنوان کرد: در هر وعده‌غذایی از ۷۰۰ تا هزار زائر اربعین پذیرایی به عمل می‌آید.

مسئول موکب شهدای ویسیان در آزادراه خرم‌آباد - پلدختر - اندیمشک در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه این موکب با حمایت مالی مردم منطقه ویسیان و برخی از ادارات شهرستان برپا شده است، افزود: توزیع شربت، میوه، آش رشته و… در بین زائران اربعین از سوی این موکب صورت می‌گیرد.

طولابی، بیان داشت: روزانه ۳۰ تا ۴۰ نفر در موکب شهدای ویسیان به زائران اربعین ارائه خدمات و پذیرایی می‌کنند.

وی تأکید کرد: موکب شهدای ویسیان تا سه روز بعد از اربعین فعالیت خواهد داشت.

موکب‌های لرستان به‌وقت اربعین/ از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه

مسئول موکب شهدای ویسیان در آزادراه خرم‌آباد - پلدختر - اندیمشک با اشاره به استقرار دو روحانی در این موکب برای پاسخگویی به سوالات و شبهات زائران اربعین، عنوان کرد: همچنین در این راستا از قرارگاه خاتم‌الانبیاء که از موکب ما حمایت می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

ایرانی‌ها، مردمی حسینی هستند

کریم خورشید وند مسئول موکب امام خامنه‌ای خرم‌آباد نیز در سخنانی با اشاره به حضور پرشور و گسترده زائران اربعین در موکب امام خامنه‌ای خرم‌آباد، اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار قرص نان در این موکب بین زائران اربعین توزیع شده و این نشان‌دهنده حضور پرشور زائران در این موکب است.

موکب‌های لرستان به‌وقت اربعین/ از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه

وی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی، مردمی حسینی هستند، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های موکب امام خامنه‌ای این بوده که ۲۴ ساعت به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کند.

مسئول موکب امام خامنه‌ای خرم‌آباد، بیان داشت: در هر شیفت حدود ۲۰۰ نفر در این موکب به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند.

پذیرایی زائرانی از کشورهای اروپایی

خورشید وند با تأکید بر اینکه موکب امام خامنه‌ای، موکبی تماماً مردمی است، تصریح کرد: موکب امام خامنه‌ای از سال ۹۲ تا امروز برپا بوده و در سال ۹۲، اولین و بزرگ‌ترین موکب مردمی کشور بود و الان در کل کشور جاافتاده و زائرانی را به‌صورت ثابت از اصفهان، جامع مصطفی و… دارد، ما در مسیر ده‌ها کشور خارجی هستیم، حتی زائران اروپایی که از فرودگاه امام یا مهرآباد به کشور می‌آیند از مسیر ما و موکب ما به مراسم اربعین می‌روند.

موکب‌های لرستان به‌وقت اربعین/ از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه

وی با اشاره به ارائه خدمات پذیرایی، بهداشتی، پزشکی، خودرویی و مکانیکی، اسکان و… در موکب امام خامنه‌ای خرم‌آباد، بیان داشت: از مسئولانی که لباس ریاست را بیرون و لباس خادمی به تن می‌کنند و در کار زیرساختی کمک می‌کنند تشکر می‌کنیم توقع این است که بیشتر کمک کنند چرا که توقع کل کشور از ما بیشتر است.

پذیرایی و اسکان زائران در خانه‌های روستایی

مسئول موکب امام خامنه‌ای خرم‌آباد با اشاره به پذیرایی اهالی روستاهای اطراف موکب از زائران اربعین، گفت: اینها به برکت سفره امام حسین (ع) در تنها شهر و استانی است که ۱۰۰ درصد محب و شیعه اهل‌بیت (ع) است.

خورشید وند مساحت پارکینگ این موکب را ۳.۵ هکتار اعلام کرد و گفت: بااین‌وجود کمبود پارکینگ داریم.

موکب‌های لرستان به‌وقت اربعین/ از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه

وی بر لزوم حمایت ستاد اربعین از موکب‌ها تأکید کرد و گفت: ما دروازه اربعین هستیم، این منطقه گذرگاه اربعین است و می‌توان از این ظرفیت برای معرفی استان استفاده کنیم.

پذیرایی موکب امام حسن عسکری از زائران

مجتبی وفایی مسئول موکب امام حسن عسکری (ع) ازنا، اظهار داشت: موکب امام حسن عسکری (ع) در سال ۱۳۹۵ به‌منظور خدمت به زوار اباعبدالله الحسین علیه‌السلام تأسیس شد.

وی با بیان اینکه موکب امام حسن عسکری (ع) در ایام اربعین در شهر کربلا به زائران حسینی خدمت می‌کند، افزود: آدرس موکب در شهر کربلا، شارع عباس، عمود ۱۳۹۹ قرمزرنگ، مدرسه سیده نفیسه است.

مسئول موکب امام حسن عسکری (ع) ازنا، اسکان، اطعام و خدمات به زائران حسینی را از اهداف موکب اعلام کرد و گفت: موکب ما روزانه هزار نفر را اطعام می‌کند و روزانه ۸۰۰ نفر را نیز اسکان می‌دهد.

اسکان روزانه ۸۰۰ زائر در موکب امام حسن عسکری (ع) ازنا

وفایی با بیان اینکه ۲۵ نفر خادم در این موکب به زائران ارائه خدمت می‌کنند، افزود: سال قبل نیز مانند امسال هزینه‌های موکب از محل کمک‌های مردمی تأمین شد.

وی با بیان اینکه هفت سال است که موکب در ایام اربعین در شهر کربلا به زوار حسینی خدمت می‌کند، عنوان کرد: این موکب به مدت ۱۵ روز و سوم شهریور الی ۱۷ شهریور پذیرای تمام زوار کشور و حتی هند، پاکستان، افغانستان، اندونزی و آلمان است.

مسئول موکب امام حسن عسکری (ع) ازنا، افزود: موکب ما در سایر ایام مذهبی و شهادت ائمه و مناسبت‌های ملی نیز در شهرستان فعالیت دارد.

وفایی با قدردانی از همکاری خوب مسئولان گفت: شماره‌حساب ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۲۹۹۵۸ بانک ملی آماده دریافت کمک‌های مردمی است.

ارائه خدمات خیاطی، کفاشی، بهداشتی و… به زائران

حسن اسدی چگنی مسئول موکب دلدادگان حسین (ع) خرم‌آباد، اظهار داشت: این موکب در سال ۱۳۹۶ باهدف برپایی موکب در ایام اربعین و مناسبت‌های مذهبی در طول سال تأسیس شده است و هرساله در ایام اربعین در شهر کربلا مستقر می‌شود.

وی با اشاره به آدرس دقیق موکب در عراق، افزود: موکب ما در حی الملحق عمود ۱۳۹۶ بوده و امسال با برپایی ایستگاه صلواتی و غرفه‌های خدماتی کفاشی، خیاطی، تعمیر ویلچر و خدمات بهداشتی به زائران حسینی خدمت می‌کند.

پنجمین سال خدمت‌رسانی موکب دلدادگان حسین (ع) به زائران اربعین

مسئول موکب دلدادگان حسین (ع) خرم‌آباد با اشاره به اینکه موکب دلدادگان حسین (ع) روزانه شش هزار پرس پخت غذا دارد، افزود: هزینه‌های موکب از طریق کمک‌های مردمی و خادمین موکب تأمین می‌شود و ۴۰ نفر خادم در آن مشغول خدمت به زائران هستند.

اسدی چگنی با بیان اینکه موکب دلدادگان حسین (ع) حدود پنج سال است که در ایام اربعین در شهر کربلا حضور دارد، عنوان کرد: موکب ما از هفتم تا هفدهم شهریورماه به مدت ۱۰ روز در کربلا حضور دارد و به همه زائرین کشور ایران و سایر کشورها خدمت می‌کند.

موکب ما در طول سال همیشه فعال است

وی افزود: به‌غیراز ایام اربعین، در طول سال هم در استان فعالیت‌هایی همچون توزیع بسته معیشتی، کمک‌های مؤمنانه به خانواده‌های نیازمند، مشارکت در تهیه جهیزیه خانواده‌های نیازمند و مشارکت در خرید وسایل منزل خانواده‌های نیازمند دارد و در سیل سال ۹۸ نیز حضور چشمگیری داشت.

مسئول موکب دلدادگان حسین (ع) خرم‌آباد، تصریح کرد: برای اربعین امسال به وسایلی همچون موتوربرق، دستگاه یخ‌ساز، دارو و یخ در شهر کربلا نیازمندیم اما مسئولان شهرستان و استان تاکنون همکاری و پشتیبانی نداشته‌اند.

پنجمین سال خدمت‌رسانی موکب دلدادگان حسین (ع) به زائران اربعین

اسدی چگنی با اشاره به درخواست کمک از مردم، مسئولان و خیران، گفت: به‌منظور خدمات‌رسانی بهتر به زائرین حضرت سیدالشهدا (ع) انتظار داریم خادمین موکب را یاری و نذورات نقدی را به شماره‌حساب موکب ۶۲۷۳۸۱۷۰۱۰۰۰۴۱۱۱ بنام موکب دلدادگان حسین (ع) واریز کنند.

وی تصریح کرد: از مسئولان انتظار می‌رود در طول سال جلسات اربعین را برگزار و مشکلات موکب را احصاء و تصمیم‌گیری و مصوباتی لحاظ کنند و برای هر کار مجری تعریف کنند نه اینکه فقط ۲۰ روز مانده به اربعین جلساتی برگزار شود و سعی شود ادارات و نهادها در کنار مواکب باشند و هزینه برپایی موکب خود را بین مواکب تقسیم و مشکلات مواکب را حل کنند.

خادمی زائران اربعین توفیق بزرگی است که باید آن را قدر دانست

عزت اله جودکی دبیر اجرایی موکب امام سجاد (ع) پلدختر، اظهار داشت: ظرفیت اسکان روزانه ۶۰۰ نفر در شهر کربلا در موکب امام سجاد (ع) پلدختر وجود دارد.

وی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته آماده خدمت‌رسانی به زائران حسینی در شهر کربلا هستیم.

دبیر اجرایی موکب امام سجاد (ع) پلدختر، افزود: این موکب به کمک خیرین، مردم و خیرین از سال ۱۳۶۹ هم‌زمان با محرم آماده ارائه خدمت به عزاداران حسینی (ع) بوده است.

جودکی با بیان اینکه خادمی زائران اربعین توفیق بزرگی است که باید آن را قدر دانست، عنوان کرد: موکب امام سجاد (ع) با تعداد ۳۰ نفر خادم، ظرفیت اسکان ۶۰۰ نفر را دارد و پخت چهارهزار وعده‌غذا برای زائران حسینی را در هر وعده دارد.

خدمت‌رسانی به زائران حسینی در موکب امام سجاد (ع) پلدختر

وی تصریح کرد: این موکب با هزینه‌های شخصی و کمک‌های مردمی فعالیت می‌کند و از پنجم صفر تا اربعین در کربلا پذیرای زائران حسین است.

دبیر اجرایی موکب امام سجاد (ع) پلدختر، هدف پیاده‌روی اربعین را ایجاد وحدت میان شیعیان دانست و اظهار داشت: موکب امام سجاد (ع) علاوه بر خدمت‌رسانی به زائران ایرانی و هم استانی در خدمت زائران سایر کشورها نیز خواهد بود، زیرا همه زائران اباعبدالله الحسین (ع) برای ما محترم هستند و قدم بر دیدگان ما می‌گذارند.

جودکی با اشاره به نیازهای امسال موکب، گفت: پروژکتور، فرش، پتو، وسایل سرمایشی و گرمایشی و وجه نقد برای انجام فعالیت‌های موکب و خدمت‌رسانی شایسته به زائران اربعین از نیازهای اصلی موکب است.

هزینه‌های موکب از محل کمک‌های مردمی است

مهران صادقی مسئول موکب محبین الائمه (س) الیگودرز، اظهار داشت: موکب محبین الائمه (س) الیگودرز در ایام اربعین به مدت ۱۸ روز آماده خدمت به زائران امام حسین (ع) در شهر مقدس کربلا است.

وی عنوان کرد: موکب ما در سال ۱۳۹۳ باهدف خدمت‌رسانی به محرومین و فقرا و زوار امام حسین (ع) تأسیس شده و همه ساله در ایام اربعین حسینی در شهر کربلا مستقر می‌شود.

مسئول موکب محبین الائمه (س) الیگودرز، افزود: آدرس موکب محبین الائمه (س) در شهر کربلا، شارع علی ابن ابی‌طالب روبروی آتش‌نشانی نرسیده به جسر الضریبه است.

صادقی با اشاره به انجام خدماتی همچون خدمات‌رسانی، پذیرایی شربت، چای، انواع دم‌نوش، قهوه میان‌وعده صبحانه و واکس و دوزندگی، تصریح کرد: سال‌های قبل روزانه ۱۰ هزار لیوان شربت و چای و ۵۰۰ پرس غذا در هر وعده به زوار حسین (ع) خدمت‌رسانی می‌شد.

موکب محبین الائمه (س) الیگودرز آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین

وی با بیان اینکه کل هزینه‌های موکب از محل کمک‌های مردمی است، عنوان کرد: در طول ۱۵ تا ۱۸ روز استقرار در شهر کربلا تقریباً ۱۲۰ نفر از خادمان به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند و تقریباً ۸ سال است که در ایام اربعین در شهر کربلا هستیم.

مسئول موکب محبین الائمه (س) الیگودرز، افزود: به‌غیراز اربعین در باقی مناسبت‌ها در شهر الیگودرز برنامه‌هایی همچون پذیرایی و شام و نهار را در مناسبت‌های ملی و مذهبی داریم.

صادقی با اشاره به شماره‌حساب ۶۲۷۳۸۱۷۰۱۰۰۰۰۰۶۹ موکب محبین الائمه الیگودرز، گفت: موکب ما آماده دریافت کمک‌های مردمی اعم از کمک‌های نقدی و واریز به‌حساب موکب و کمک‌های غیرنقدی است.

فعالیت موکبی به نیت فرج آقا امام زمان (عج)

مسعود رضایی مسئول موکب صاحب‌الزمان (عج) خرم‌آباد، اظهار داشت: هرساله موسم اربعین که می‌شود دل‌ها بی‌قرار رفتن در مسیر عاشقی می‌شود، مسیری که همه دل از پا نمی‌شناسند تا با برپایی مواکب به زائران اباعبدالله در هر مسلک و آئینی خدمت کنند.

وی گفت: موکب صاحب‌الزمان (عج) خرم‌آباد که در شهر کربلا شارع العباس (ع)، جنب مستشفی الحسین (ع) واقع شده است با چاپ و نشر نشریات و بروشورها پیوند شیعی و سنی در مسیر اربعین را به نمایش می‌گذارد و همچنین با برپایی ایستگاه صلواتی روزانه از ۱۲ تا ۱۵ هزار زائر حسینی پذیرایی می‌کند.

وی بیان داشت: موکب صاحب‌الزمان (عج) با همکاری ۳۰ نفر خادم به زائرین اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند.

مسئول موکب صاحب‌الزمان (عج) خرم‌آباد با بیان اینکه موکب صاحب‌الزمان (عج) از پنج شهریور لغایت ۱۵ شهریور به مدت ۱۰ روز در کربلا مستقر و آماده پذیرایی از زائران است، افزود: این موکب در شهر کربلا عمود ۱۳۸۸ برپا می‌شود که با برپایی ایستگاه ماساژ، ایستگاه راهنمای زائر، عفاف و حجاب و همچنین ایستگاه پذیرایی آب، چای، دم‌نوش و شربت از زائران حسینی پذیرایی می‌کند.

پذیرایی و اسکان زائران اربعین در موکب صاحب‌الزمان (عج) خرم‌آباد

رضایی، بیان کرد: ما همواره در تمام مراسم‌ها و اعیاد مذهبی اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی در استان لرستان می‌کردیم که با شکل‌گیری پیاده‌روی اربعین تصمیم گرفتیم مشابه همین ایستگاه صلواتی را به نیت فرج امام‌زمان (عج) در کربلا دایر کنیم تا به کاروانی که از تمام جهان به کربلا تشریف می‌آورند، خدمت‌رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه در اربعین امسال آمادگی پذیرای روزانه بیش از هزار پرس صبحانه، ۵۰۰ پرس ناهار و شام و اسکان بیش از ۲۰۰ نفر را داریم، عنوان کرد: منابع مالی ما از محل نذورات و کمک‌های مردم و خیّرین تأمین‌شده و امسال نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم انجام می‌شود.

مسئول موکب صاحب‌الزمان (عج) خرم‌آباد، ضمن قدردانی از همکاری مسئولان، تصریح کرد: اکثر نیازمندی‌های موکب توسط عموم مردم تأمین می‌شود؛ ولی بیشتر نیازمند پول بین‌المللی (دینار و دلار) و تأمین آن از طرف دولت هستیم.

رضایی، اظهار داشت: از مردم در خواست می‌کنیم کمک‌های خود را به شماره کارت ۵۰۴۷۰۶۱۰۵۷۵۸۱۲۸۸ به نان مسعود رضایی تبار واریز کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1481234

مهمترین اخبار ایران و جهان: