نیوز سیتی!
18 مهر 1402 - 17:55

شمار معادن غیرفعال در گیلان فاجعه‌آمیزاست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، آمار بالای معدن غیرفعال در استان را فاجعه‌آمیز توصیف کرد و گفت: برنامه فعلی کمیسیون، ارتباط مستقیم با بهره‌برداران این واحدهای معدنی و بررسی علل از زبان خود فعالان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، قاسم رضائیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در نخستین نشست کمیسیون معدن اتاق بازرگانی گیلان در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه امروزه بسیاری از معدن‌کاران در جلسات احساس خسران و استیصال زیادی دارند، اظهار کرد: این احساس ناشی از مشکلاتی عمدتاً بوروکراتیک بوده و راه‌حل آن در داشتن همان نگاه جامع توسعه محور است. 

وی با بیان اینکه همه ارکان کشور با تمام ظرفیت‌های فعلی می‌توانند مشکلات اقتصادی کنونی را برطرف کنند و معدن هم بخش مهمی از زنجیره تولید و ارزش در اقتصاد کشور است، افزود: بررسی علل غیرفعال بودن نزدیک به نصف ظرفیت بهره‌برداری معدنی استان لازم است چراکه در استان واحدهای معدنی زیادی داریم که متأسفانه نزدیک به نیمی از این واحدها تعطیل‌اند. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، آمار بالای معدن غیرفعال در استان را فاجعه‌آمیزاست توصیف کرد و گفت: برنامه فعلی کمیسیون، ارتباط مستقیم با بهره‌برداران این واحدهای معدنی و بررسی علل از زبان خود فعالان است. 

رضائیان با اذعان به اینکه معادن راکد زیاد، زمان و انرژی زیادی می‌طلبد، خاطرنشان کرد: پس از استماع تمام نظرات معدن‌کاران و عارضه‌یابی در فرآیند معدن ‌کاری در استان به رفع اولویت‌های بالای فهرست مشکلات مذکور خواهیم پرداخت. 

وی همچنین در خصوص شناسایی فرآیندهای پرپیچ‌وخم و انرژی‌بر که نهایتاً در کار بهره‌وری و سرمایه‌گذاری خلل ایجاد می‌کنند، نیز گفت: پیشنهاد نهائی اتاق اصلاح این فرآیندهای ناکارآمد است که از مجاری مربوطه مانند شورای گفت‌وگو و کمیته اصلاح فرآیندها پیگیری خواهد شد. 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، کمیسیون معدن همچنین بحث واحدهای فرآوری زودبازده و تجهیز و نوسازی معادن از حیث ماشین‌آلات موردنیاز را به‌طور جد در دستور کار قرار داده است. 

رضائیان با بیان اینکه کمیسیون معدن اتاق بازرگانی گیلان در حال حاضر بر چند هدف تمرکز دارد، تصریح کرد: قدم اول، جمع‌آوری همه اطلاعاتی است که برای برنامه‌ریزی جامع در حوزه معدن، ناظر بر کلیت اقتصاد کشور، موردنیاز است. 

پایان پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 1534166

مهمترین اخبار ایران و جهان: