نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 15:31

تحلیلگر انگلیسی: ترفند اسرائیل برای تفرقه بین گروه‌های مقاومت شکست خورد

«رابرت اینلاکش» تحلیلگر انگلیسی ساکن کرانه باختری تاکید کرد که ترفند رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه بین مبارزان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس شکست خورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رابرت اینلاکش تحلیلگر انگلیسی در یک یادداشت تصریح کرد که «ترفند اسرائیل برای تفرقه میان مبارزان دو گروه عمده فلسطین یعنی جنبش جهاد اسلامی و حماس در غزه یک اشتباه محاسباتی بزرگ بود».

رابرت اینلاکش در یک یادداشت برای سایت پرس‌تی‌وی به واکاوی علت تجاوز نظامی اخیر رژیم صهیونیستی و ناکامی آن برای رسیدن به هدفش پرداخته است.

این روزنامه نگار و تحلیلگر انگلیسی مدتی است که در کرانه باختری زندگی کرده و همزمان به کار رسانه‌ای اشتغال داشته است.

وی می نویسد: «رژیم صهیونیستی با این ترفند که ترور جدید مسئولان جنبش جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) در نوار محاصره شده غزه [ به پاسخ انفرادی این گروه جدای از سایر گروه های مقاومت منجر می شود و در نتیجه] منزوی شدن این بخش از مقاومت بوده، را به دنبال دارد بمباران غزه را شروع کرد. موضوعی که رهبران مقاومت فلسطین معتقدند یک اشتباه محاسباتی برای سازمان های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم محسوب می شود.»

اینلاکش درباره شروع یورش اخیر رژیم صهیونیستی توضحی می دهد: «اشغالگر در روز نخست، محل سکونت سران جهاد اسلامی را بمباران کرد. این حملات درست بعد از ساعت 2 بامداد به وقت محلی انجام شد و جان خلیل باهتینی، جهاد غانم و طارق عزالدین، سه تن از رهبران ارشد جنبش جهاد اسلامی مستقر در غزه را به همراه همسران و فرزندانشان گرفت. سپس دو تن دیگر از مقامات، بخشی از گروهان ‌های قدس، در حملات پهپادهای اسرائیلی ترور شدند که به تلافی رگبار گسترده راکت‌ها از غزه به سمت تل‌آویو و دیگر مناطق اشغالی انجامید.»

این تحلیلگر می افزاید که به گفته یک منبع نظامی جهاد اسلامی به شرط ناشناس ماندن با وب‌سایت پرس تی‌وی گفت‌وگو کرد، و اظهار داشت که صهیونیست‌ها برای «حفظ وجهه خود» و «انزوای گروه‌های مقاومت» این حمله را آغاز کردند. او گفت: "آنها می خواستند جهاد اسلامی را منزوی و از برادران ما در حماس جدا ببینند. دسیسه ای که شکست خورده است چراکه حمله به یک گروه [ به معنای ] حمله به همه است."

تفرقه بیانداز و حکومت کن شکست می‌خورد

رابرت اینلاکش، به بیانیه محمد الهندی، رئیس دفتر سیاسی جهاد اسلامی هم اشاره می کند که تاکید کرده است: ارتباطات سیاسی در بالاترین سطح بین دو جنبش فلسطینی وجود دارد و "تلاش برای تفرقه میان آنها با شکست مواجه خواهد شد".

این کارشناس سیاسی درباره هدایت جناح های نظامی از یک اتاق عملیات مشترک تصریح می کند که «این بیانیه، بیانگر احساسات رهبری جهاد اسلامی نیز هست که این نبرد را وسیله ای برای نشان دادن اتحاد بین جنبش های مقاومت می داند چراکه اتاق مشترک عملیات جناح های مقاومت در غزه که در نبرد موسوم به سیف القدس به شهرت رسید همچنان فعال است. نبردی که در در ماه مه  2021 رخ داد [و شکست صهیونیست ها کاملا واضح بود.]

نویسنده با تاکید بر اینکه تفرقه میان دو جریان بزرگ مقاومت در غزه محقق نشده است اثبات می کند آنچه تل آویو دنبال آن بود درگیر شدن گروه های مختلف در غزه و غافل شدن از مبارزه مشترک با رژیم صهیونیستی بود که این مساله روی نداد اما جهاد اسلامی بعد از ترور رهبرانش برای پاسخ یک روز صبر کرد و ارتش صهیونیست را در یک انتظار کشنده و اضطراب (هیستریک) قرار داد. مساله ای که آنها پیش بینی نمی کردند و بعد زمانی که تصور می شد این جنبش پاسخ نمی دهد به جای پرتاب راکت های گراد که همیشه انجام می شد ناگهان حملات موشکی سنگین خود را روی تل آویو متمرکز کرد و اشغالگران را در دومین غافلگیری برد.

اینلاکش، ادامه می دهد که «واکنش نیروهای مقاومت به این شکل پیش بینی نشده بود؛ اگرچه مقدمات شلیک موشک به سمت تل آویو وجود داشت، اما بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی معتقد بودند که راهبردهای گذشته برای گسترش آهسته دامنه آتش اتخاذ خواهد شد.

این تحلیلگر تصریح می کند: «یکی دیگر از مؤلفه‌های کلیدی حمله اسرائیل، بازی امتیازدهی سیاسی، ادعای پیروزی‌های خیالی و اظهارات فریبنده پس از حملات ترور بوده است. شرکای ائتلاف راست افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یعنی احزاب - لیکود و اوتزما یهودیت - بر سر آنچه که توسط ایتامار بن گویر، وزیر امنیت اسرائیل به عنوان پاسخی "ضعیف" به شلیک موشک جهاد اسلامی در هفته گذشته توصیف شد، اختلاف نظر داشتند.

نویسنده پرس تی وی به نکته دیگر اشاره می کند و می گوید: «شهدای اخیر جهاد اسلامی تنها اشخاصی نبودند که به دست صهیونیست ها [در این حمله ] ترور شدند بلکه یکی دیگر از رهبران این جنبش در زندان اسرائیل هم چند روز قبل از نبرد اخیر به قتل رسیده بود.»

اشاره وی به «خضر عدنان» از رهبران جهاد اسلامی است که بعد از 86 روز اعتصاب غذای نامحدود و بی اعتنایی صهیونیست ها، در زندان به شهادت رسید. وی سابقه 12 مرتبه دستگیری توسط رژیم صهیونیستی را دارد. این تحلیلگر به نظر سازمان جامعه زندانیان فلسطین، اشاره می کند که اعلام کرده است، قتل خضر عدنان، در حبس در نتیجه سهل انگاری پزشکی عمدی مقامات زندان صورت گرفت، بنابراین آن را یک ترور یا به قول یکی از گروه های فلسطینی "اعدام خونسرد" دانست.

اینلاکش، با اذعان به این نکته که نبرد میان جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی روندی مستمر بوده و به یک ترور یا حادثه وابسته نیست یادآوری می کند که «قبل از کشته شدن عدنان، تبادل آتش دیگری بین نیروهای اشغالگر و گروه های مقاومت غزه در ماه مبارک رمضان رخ داده بود. پس از یورش نیروهای اسرائیلی به محوطه مسجد الاقصی، حمله به نمازگزاران، هتک حرمت این مکان مقدس و دستگیری و مجروح شدن بیش از 400 فلسطینی، موشک هایی از نوار غزه شلیک شد. روز بعد، چند موشک نیز از جنوب لبنان وارد شد و به دنبال آن دو دسته راکت از سوریه به سمت بلندی های جولان اشغالی شلیک شد. حملات اسرائیل در غزه، لبنان و سوریه در پس زمینه تهدیداتی که در آن زمان متوجه رژیم صهیونیستی بود کم رنگ ظاهر شد. هم در غزه و هم در لبنان، حملات اسرائیل به مناطق باز و فاقد ارزش راهبردی اصابت کرد که حتی در رسانه‌های اجتماعی زمینه تمسخر این رژیم را فراهم کرد.»

وی نتیجه می گیرد که «به دلیل دو مبادله قبلی است که رژیم صهیونیستی روند شکست را طی کرده است، تل آویو نسبت به واکنش‌های سیاسی که با وقوع یک جنگ واقعی با همه طرف‌ها همراه خواهد بود، محتاط است، بنابراین به یک نبرد در مقیاس پایین رضایت داد.»

این مفسر تاکید می کند که «در تجاوز اخیر به نوار غزه، جنبش جهاد اسلامی به عنوان هدف آسان تری انتخاب شد، با این حال، همانطور که اسماعیل هنیه، رهبر حماس اعلام کرده است، رژیم "مرتکب اشتباه محاسباتی" شده است و به جای آنها که بتواند جهاد اسلامی را منزوی کند، این بار با یک جبهه مقاومت متحد مواجه شد.»

اینلاکش، برای اثبات ضعف تل آویو به یادآوری نبردهای غزه در چند سال اخیر می پردازد و می نویسد «در 12 نوامبر 2019، رژیم صهیونیستی عملیات نظامی مختصری را انجام داد که تنها جنبش جهاد اسلامی را هدف قرار داد و فرمانده گروه «بها ابوعطا» را ترور کرد که روزها درگیری شدید را به همراه داشت. در آن زمان، جهاد اسلامی فلسطین جدا از حماس جنگید، هرچند که روابط بین هر دو گروه، برخلاف تبلیغات زشت اسرائیل، دوستانه بود. در ماه اوت سال گذشته، در زمان نخست‌وزیری یاعیر لاپید، هم ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی دیگری را برای ترور رهبرن گروه جهاد اسلامی آغاز کرد و موفق شد خالد منصور و تیسیر جباری را به قتل برساند. در پاسخ، این جنبش، به عنوان بخشی از اتاق مشترک، «عملیات وحدت میدان‌ها» را آغاز کرد که شامل هماهنگی با حماس بود و هدف از تفرقه افکنی گروه ها ناکام ماند.

نویسنده پرس تی وی خاطرنشان می کند که «با استفاده از همین مدل بود که بنیامین نتانیاهو، این بار حمله را آغاز کرد، اما آنچه که برنامه‌ریزی شده بود یک ترور کوتاه باشد، نتوانست جهاد اسلامی را از دیگر گروه‌های مقاومت منزوی کند و در عوض جبهه مقاومت را علیه رژیم اشغالگر متحد کرد.»

شاید آنچه این تحلیلگر از بیان مستقیم آن پرهیز می کند این باشد که تل آویو در سالهای اخیر برای جبران شکست های خود از مقاومت غزه تلاش کرده با هدف گرفتن یکی از گروه ها زمینه سازی اختلاف و جنگ داخلی را میان اعضای مختلف مقاومت غزه فراهم کند. اگر از این منظر به رها کردن حماس و اعمال فشار به جهاد اسلامی بیاندیشیم زوایای این دسیسه را می توان بهتر دید؛ هم شکست رژیم صهیونیستی در تحقق هدفی که طراحی کرده بود هم ضعف ارتش آن که قدرت رویارویی همزمان با همه گروه های مقاومت غزه را ندارد. غزه که یک استان بسیار کوچک محسوب می شود. تیرهای صهیونیسم به خطا می رود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1228222

مهمترین اخبار ایران و جهان: