نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 16:47

پکن: آمریکا به اصل چین واحد پایبند باشد

سخنگوی وزارت خارجه چین روز یکشنبه گفت:«ایالات متحده باید تعاملات رسمی با تایوان را متوقف و از ارسال هرگونه پیام اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب خودداری کند.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین روز یکشنبه به شدت از بیانیه آمریکا در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در تایوان ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:«این بیانیه و اظهارات  در خصوص "اصل چین واحد" را نقض می‌کند.»

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از پیروزی «ویلیام لای چینگ‌ته» از حزب حاکم دموکرات پیشرو در انتخابات ریاست ‌جمهوری تایوان گفت:«ما پیروزی لای چینگ‌ته در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان را تبریک می‌گوییم. ما به مردم تایوان تبریک می‌گوییم.»

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز درباره انتخابات تایوان گفت:«ما از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم.»

لای ۴۰.۵ درصد از مجموع ۶۹.۲۴ درصد آرا را به دست آورد.

سخنگوی وزارت خارجه چین یکشنبه گفت که پکن از آمریکا می‌خواهد به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد و همچنین به تعهد رهبران خود مبنی برعدم حمایت از استقلال تایوان احترام بگذارد.»

این دیپلمات چینی گفت:«ایالات متحده باید تعاملات رسمی با تایوان را متوقف و از ارسال هرگونه پیام اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب خودداری کند.»

انتظار می‌رود تنش‌های فوری بین پکن و واشنگتن بر سر نتایج انتخابات تایوان برای مدتی ادامه یابد، قرار است مقام‌های سابق آمریکا روز یکشنبه برای مذاکرات پس از انتخابات وارد تایوان شوند.

«شی جین پینگ» رئیس‌ جمهور چین در سخنانی به مناسبت سال نوی میلادی گفت که اتحاد مجدد سرزمین مادری «رویداد تاریخی اجتناب ناپذیر» است.

رئیس جمهور چین اظهار داشت:«چین به یقین دوباره متحد خواهد شد و همه چینی‌ها در هر دو طرف تنگه تایوان باید به یک هدف مشترک متعهد باشند.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1637622

مهمترین اخبار ایران و جهان: