نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 06:03

گفتگوی تلفنی سران روسیه و امارات عربی متحده

کاخ کرملین از برگزاری گفتگوی تلفنی رئیس جمهور روسیه با همتای اماراتی خود طی روز دوشنبه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه گفتگوی تلفنی با «محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات عربی متحده انجام داده و در این گفتگو موضوعات مختلف از جمله در ارتباط با وضعیت اوکراین و همین طور نوار غزه از جمله ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این باریکه مطرح شده است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»روسیه، در بیانیه کرملین آمده است: «یک گفتگوی تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات عربی متحده انجام شد.»

کرملین خاطر نشان کرد که رهبران روسیه و امارات در این گفتگو «بر اتخاذ گام‌هایی به منظور ارائه کمک بشردوستانه مضاعف به نوار غزه تمرکز کردند.»

طبق این بیانیه کرملین، رئیس جمهور روسیه همچنین از همتای اماراتی خود از بابت کمک وی به اجرای تبادل اسرای جنگی با اوکراین تشکر کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، رهبران روسیه و اوکراین همچنین به بحث در مورد حمله اوکراینی‌ها به هواپیمای ایل-76 روسیه هنگام حمل اسرای اوکراینی بر فراز منطقه بلگورود و عرضه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه پرداختند.

چهارم بهمن بود که وزارت دفاع روسیه از سقوط این هواپیما و کشته شدن همه ۷۴ سرنشین آن شامل ۶۵ اسیر اوکراینی در منطقه بلگورود هم‌مرز با اوکراین خبر داد. رسانه‌های اوکراینی که در ابتدا به نقل از منابعی سقوط هواپیما را کار نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده بودند، در اخبار بعدی شروع به حذف این اظهارات کردند. روسیه این اقدام اوکراین را وحشیانه و جنون‌آمیز خواند و خواستار تحقیقات بین‌المللی شد.

پوتین و رئیس امارات همچنین درباره گسترش هر چه بیشتر روابط دوستانه دوجانبه در پی سفر دسامبر گذشته پوتین به امارات بحث کردند.

رهبران روسیه و امارات ضرورت موضع اصولی در حمایت از آتش‌بس فوری در نوار غزه را مورد تایید قرار دادند.

رئیس امارات متحده عربی بر تعهد پایدار این کشور به حمایت از صلح و ثبات هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح جهانی و اهمیت حل‌وفصل مناقشات و جنگ‌ها از طریق دیپلماسی و گفتگوی مداوم تاکید کرد.

چهار روز پیش یکی از رهبران مقاومت فلسطین خبر داد که پیامی از حماس به سایر گروههای فلسطینی ارسال شده که درباره طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه است. این طرح در پاریس مطرح شده بود.

مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر روز یکشنبه در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد حماس به توافق رسیدند. 

پایان پیام

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1662257

مهمترین اخبار ایران و جهان: