نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 11:37

مخالفت واشنگتن با طرح تل‌آویو برای ایجاد منطقه حائل در غزه

آمریکا مخالفت صریح خود با طرح تل‌آویو برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه و دست‌کاری جغرافیایی این بخش از فلسطین را اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن طی نشست خبری در پایتخت نیجریه ابوجا تصریح کرد که واشنگتن با هرگونه تغییر دایمی در وضعیت جغرافیایی نوار غزه مخالف است و موضع واشنگتن در خصوص حفظ تمامیت ارضی غزه مشخص است.

وبگاه شبکه الجزیره امروز چهارشنبه (۲۴ ژانویه) نوشت که وی در عین حال افزود «اگر ترتیبات انتقال و جابجایی ساکنان نوار غزه حل و فصل نزاع را امکان پذیر سازد بحث دیگری است». اما موضع  واشنگتن مبنی بر مخالفت با هرگونه دست‌کاری در اراضی نوار غزه کاملا شفاف است. 

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر به نقل از مقامات مسوؤل اسرائیلی گزارش داده بود تل‌آویو به دنبال ویرانی شمار زیادی از ساختمان‌ها در غزه در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی برای ایجاد یک منطقه امن است و می‌خواهد یک منطقه حائل به طول یک کیلومتر در مرز غزه ایجاد کند و هدف از آن به ادعای رژیم صهیونیستی جلوگیری از تکرار حملاتی مشابه حمله ۷ اکتبر از سوی مقاومت فلسطین است. 

 

 

کارشناس و تحلیلگر مسایل نظامی و راهبردی فایز الدویری نیز چند هفته پیش در گفت‌وگو با الجزیره گفته بود منطقه حائلی که رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد آن است نواری در طول مرزها به عمق ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر در داخل مناطق مسکونی است که اشغالگران مدتی است بر روی تخریب این مناطق متمرکز شده‌اند.

 

 

از سوی دیگر هماهنگ کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا جان کربی نیز در کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت موضع کشورش مبنی بر «مخالفت قاطع با هرگونه کاهش مساحت نوار غزه کاملا روشن است» و در این خصوص با مقامات اسرائیلی چه در دیدارهای علنی و چه غیرعلنی صحبت شده است. ایالات متحده تغییر مرزهای غزه را تایید نمی‌کند. هرچند آمریکا مخالف هرگونه ایفای نقش حماس و سران آن به هر نحوی در حکومت غزه پس از جنگ نیز هست. 

تحلیلگران نظامی و سیاسی می‌گویند آغاز تحرکات برای اجرایی کردن طرح منطقه امن، به خودی خود به معنای شکست عملیات نظامی زمینی در غزه است. زیرا اگر حماس نابود شده و غزه خلع سلاح شده بود، نیازی به تسریع در اجرای منطقه امن وجود نمی‌داشت. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1648013

مهمترین اخبار ایران و جهان: