نیوز سیتی!
13 آذر 1402 - 13:21

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: همه باید درباره جنگ با چین نگران باشند

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ژنرال چارلز براون گفت همه باید نگران درگیری با چین بویژه در ارتباط با حمله احتمالی به تایوان باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده ژنرال چارلز کیو. براون جونیور در مصاحبه یکشنبه با فاکس نیوز گفت همه باید درباره جنگ با چین نگران باشند. 

او که در ماه اکتبر بعد از بازنشستگی ژنرال مارک میلی، بیست و یکمین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شد، به سوالی در برنامه فاکس نیوز ساندی درباره نگرانی‌های فزاینده در خصوص جنگ بین ایالات متحده و چین با استناد به نظرسنجی‌های اخیر موسسه ریگان پاسخ گفت. در نظرسنجی اخیر، ۵۱ درصد آمریکایی‌ها گفتند چین را بزرگترین تهدید خارجی برای آمریکا می‌دانند و ۷۴ درصد نگران وقوع این درگیری در طی پنج سال بودند. 

در پاسخ، ژنرال چارلز براون گفت همه باید نگران درگیری با چین بخصوص در ارتباط با حمله احتمالی به تایوان باشند. او با این ادعا که «قدرتی که ما به عنوان ارتش نشان می‌دهیم، صلح را به ارمغان می‌آورد»، در مورد حمله احتمالی به تایوان افزود: اولین چیزی که می‌گویم این است که می‌خواهیم و همه ما باید نگران باشیم که آیا این اتفاق رخ می‌دهد یا نه. و این بخشی از این دلیل است که چرا بازدارندگی بسیار مهم است تا درگیری رخ ندهد. 

به گزارش نشریه نیوزویک، او همچنین در واکنش به نظرسنجی دیگری مبنی بر اینکه اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند چین به زودی ایالات متحده را هم از نظر نظامی و هم اقتصادی پشت سر خواهد گذاشت، گفت وظیفه و نقش او این است که در حوزه نظامی این اتفاق نیافتد. 

تایوان مدتهاست که به موضوع مناقشه بین واشنگتن و پکن تبدیل شده و در  اجلاس اخیر بین رئیس‌جمهور چین و همتای آمریکایی در کالیفرنیا، شی جین‌پینگ درباره موضوع تایوان به جو بایدن هشدار داد و تصریح کرد: «آمریکا باید از اتحاد مجدد صلح‌آمیز و اجتناب‌ناپذیر چین با تایوان حمایت کند و ارسال سلاح به آن را متوقف کند».

بر اساس سیاست رسمی چین، جزیره تایوان بخشی از چین واحد است اما طرف تایوانی آن را رد می‌کند. آمریکا تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد اما آن را متحد کلیدی در منطقه هند اقیانوس آرام در نظر می‌گیرد. رئیس‌جمهور آمریکا اواخر سال ۲۰۲۲ گفته بود در صورت حمله به تایوان از سوی چین، در این جزیره نیرو مستقر خواهد کرد. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1593457

مهمترین اخبار ایران و جهان: