نیوز سیتی!
12 آبان 1402 - 16:15

نامه امام جمعه اردبیل به رئیس جمهور: احداث گمرک خداآفرین رونق گمرک بیله سوار را از بین خواهد برد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خصوص قرارداد احداث گمرک در خداآفرین گفت: در این مورد با ریاست محترم جمهور مکاتبه کردم که احداث این گمرک رونق گمرک بیله سوار را از بین خواهد برد و ای بسا موجب تعطیلی آن خواهد شد و این جفا در حق استان ماست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت الله عاملی امروز در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل، با اشاره به قرداد اخیر فی مابین ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث گمرک خداآفرین اظهار کرد: اخیراً در مورخه ۱۴ مهرماه هیات بلندپایه ایرانی در باکو قرارداد احداث گمرک در منطقه خداآفرین را امضاء کردند، فردای همان روز با ریاست محترم جمهور مکاتبه کردم که احداث این گمرک رونق گمرک بیله سوار را از بین خواهد برد و ای بسا موجب تعطیلی آن خواهد شد و این جفا در حق استان ماست. سپس آثار اجتماعی مخرب این اقدام را برای رئیس جمهور تبیین و عرض کردم که حالا که دولت به خاطر رعایت مصالحی اقدام به این کارکرده و با توجه به اینکه دیگر امکان بازگشت از قرار بین‌المللی نیست برای جبران ضررهای متوجه به منطقه پنج اقدام از طرف دولت برای استان اردبیل ضروری است.

وی با اشاره به این پنچ اقدام افزود: اول، کلنگ راه آهن اردبیل تا پارس آباد در اسرع وقت به زمین زده شود؛ دوم، بارانداز ریلی پارس آباد ‌سریعاً راه‌اندازی یا راه‌اندازی آن تضمین شود؛ سوم، منطقه آزاد استان اردبیل که تصویب و ابلاغ شده ولی با اختلاف نمایندگان محترم اجراء آن با مشکل مواجه شده سریعاً راه‌اندازی شود تا بقاء گمرک در استان اردبیل معقول و موجه شود و راه‌اندازی منطقه آزاد قطعاً مانع از تعطیل شدن گمرک خواهد شد؛ چهارم، بزرگ راه قفقاز و اتصال آن به آذربایجان تکمیل شود؛ پنجم، راه‌اندازی گمرک خداآفرین منوط به تضمین دولت آذربایجان شود که گمرک بیله سوار از جهت تردد مسافر و ترانزیت بسته نشود سپس از ریاست محترم جمهور خواستم که خودشان مستقیماً به این مطالبات وارد شوند تا وزراء از اتخاذ بهانه اجتناب کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: در اینجا به طور خاص از ریاست محترم جمهور تشکر می‌کنم که به محض وصول مرقومه اینجانب استاندار اردبیل را احضار و به معاون اول خود دستور داد با تشکیل جلسه فوری با وزراء مربوط وزیر خارجه و وزیر راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مربوط تمام مکاتبات فوق را عملیاتی کنند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: صورت مصوبه این مجلس مهم جهت اجراء به دستگاه‌های اجرایی مربوط ارسال شده و یک نسخه آن دست بنده است که در بخشی از این مصوبه آمده: الف) مقرر گردید هرگونه انعقاد قرارداد با جمهوری آذربایجان در خصوص گمرک جدید مرزی متضمن مفتوح ماندن گمرک بیله سوار باشد و این موضوع در سفر آتی مقامات جمهوری آذربایجان در محل آن گمرک مجدداً مورد تاکید قرار گیرد.

ب) مقرر گردید وزیر محترم راه و شهرسازی با همکاری وزیر محترم امور خارجه موضوع بازگشایی مجدد مبادلات مرزی و تجارت چمدانی با جمهوری آذربایجان از طریق گمرک بیله سوار را پیگیری نمایند.

ج)مقرر گردید وزارت راه و شهرسازی صدور مجوز ماده ۲۳ راه آهن اردبیل تا پارس آباد را پیگیری نموده و تلاش نماید تا کلنگ آغاز عملیات آن در اثر وقت به زمین زده شود (توجه شود که اخذ ماده ۲۳ اصلی‌ترین مقدمه احداث راه آهن و اخذ آن بسیار سخت و مشکل است)

د) مقرر گردید وزارت راه و شهرسازی نسبت به تکمیل قطعات باقی‌مانده جاده مشکین شهر- پارس آباد و گرمی - بیله سوار تسریع نماید.

ه)مقرر گردید وزارت راه و شهرسازی پروژه احداث بارانداز ریلی شهرستان پارس آباد را طی سال جاری طراحی و عملیاتی نماید همچنین در این مصوبه به استاندار محترم ماموریت داده شد تا با همکاری نمایندگان مجلس موضوع منطقه آزاد را پیگیری و عملیاتی نماید.

آیت الله عاملی گفت: این مصوبه بسیار مهم است از استاندار محترم و از نمایندگان محترم می‌خواهم با تمام توان آن را پیگیری و عملیاتی کنند و الا ثمری حاصل نخواهد شد. از نمایندگان هم می‌خواهم محض رضای پروردگار صرفاً با رعایت مصالح کلان استان موضوع منطقه آزاد را حل و شروع به کار آن را در آخر دوره نمایندگی خودشان به نام خودشان ثبت کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1559857

مهمترین اخبار ایران و جهان: