نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 17:09

کنگره بزرگداشت آیت الله «حاج شیخ عبدالکریم حائری» در اراک برگزار می‌شود

کنگره بزرگداشت مقام علمی و زعامت حوزه علمیه اراک مرحوم «آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری» در اراک برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، کنگره بزرگداشت مقام علمی و زعامت حوزه علمیه اراک مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری پنج شنبه هفته جاری 27 مهرماه در اراک برگزار می‌شود.

این کنگره در آستانه یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم و به پاس خدمات ارزشمند عالم والامقام شیخ عبدالکریم حائری در اراک برگزار می‌شود.

 

آیت‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ یزدی در سال‌ 1276ق در مهرجرد، یکی‌ از روستاهای‌ یزد متولد شد. او برای‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌ به‌ اردکان‌ و پس‌ از چندی‌ به‌ یزد عزیمت‌ کرد. پس‌ از فراگیری ‌علوم‌ مقدماتی‌ به‌ عتبات‌ عالیات‌ مهاجرت‌ کرد و در حوزه‌ سامرا از درس‌ مجتهدین ‌بزرگ‌ شیعه‌ میرزای‌ شیرازی‌، آیت‌الله‌ سیدمحمد فشارکی‌، میرزا محمدتقی‌ شیرازی‌ و حاج‌ شیخ‌ فضل‌الله‌ نوری‌ بهره‌ برد و هنگام‌ انتقال‌ حوزه‌ درس‌ آیت‌الله‌ فشارکی‌ به‌ نجف‌ به‌ همراه‌ وی‌ عازم‌ نجف‌  و پس از آن کربلا شد.

 

شیخ عبدالکریم علوم دینی را در یزد، کربلا، سامرا و نجف نزد بزرگان فرا گرفته و به درجه اجتهاد رسید، وی  به دعوت مردم سلطان آباد (نام اولیه و سابق شهر اراک) به ایران بازگشت و چندین سال زعامت حوزه علمیه اراک و تدریس و پرورش طلاب علوم دینی را بر عهده داشت تا اینکه به دعوت علمای قم به آنجا رفت و حوزه علمیه قم را تاسیس کرد.

 این عالم ربانی در شهر قم در کوتاه‌ترین‌ زمان‌ به‌ عنوان‌ بزرگ‌ترین‌ مرجع‌ بعد از مراجع‌ نجف‌ تبدیل و به عنوان موسس و زعیم حوزه علمیه قم شناخته شد.

حوزه علمیه قم در سال 1301 توسط آیت اله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی تاسیس شد و به خواست خدا چنان برکت و عظمتی یافت که طی مدت کوتاهی کانون اسلام خواهی و مبارزه علیه استعمار و استکبار و استبداد و باعث احیای مجدد قرآن و مکتب اسلام گردید  

 پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541257

مهمترین اخبار ایران و جهان: