نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 05:50

«لوا القدس» مسئولیت پرتاب موشک‌ به جولان اشغالی را برعهده گرفت

با بالاگرفتن تنش‌ها در جولان اشغالی، گروهی تحت عنوان «لوا القدس» مسئولیت پرتاب موشک‌ها از سوریه به مناطق اشغالی جولان را برعهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پس از شدت گرفتن تنش‌ها در جولان اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که منطقه‌ای در سوریه را بمباران کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده که منطقه بمباران شده محلی بوده که از آن‌جا موشک شلیک شده است.

رادیو ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که حداقل ۳ موشک از سوریه شلیک شد که یکی از آنها رهگیری شد و دو فروند از آن‌ها در یک منطقه باز فرود آمد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که شلیک موشک به جولان باعث شد تا آژیرهای خطر در شهرهای نتور و آونی ایتان در فعال شود

خبرنگار الجزیره نیز تأیید کرد که برای چندمین بار در بامداد آژیر خطر در چندین منطقه جنوب جولان اشغالی سوریه به صدا درآمده است.

در عین حال همزمان با شلیک این موشک‌ها در جولان اشغالی، گروهی تحت عنوان «لوا القدس» مسئولیت پرتاب موشک‌ها را برعهده گرفت و گفت: به اسرائیل نسبت به هرگونه پاسخ و تجاوز به جبهه جنوبی سوریه هشدار می‌دهیم.

لواالقدس با پذیرش مسئولیت پرتاب موشک به جولان اشغالی گفت: هدف قرار دادن اماکن اشغالی در جولان در پاسخ به حملات به مسجد الاقصی صورت می‌گیرد.

پیش از اعلام این خبر، منابع عبری زبان از شلیک چند راکت از سوریه به سمت بلندی‌های اشغالی جولان خبر داده بودند و آژیر خطر در این منطقه به صدا درآمده بود.

جزئیاتی از احتمال آسیب دیدگی و یا تلفات بر اثر شلیک این موشک‌ها تا به این لحظه اعلام نشده است.

منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۱ به صورت غیرقانونی بخشی از آن را ضمیمه خود کرد، اما جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام تجاوزکارانه را به‌رسمیت نشناخته است.

شمار ساکنان جولان اشغالی سوری به حدود ۲۱ هزار نفر می‌رسد که در چهار روستای باقیمانده سوریه پس از اشغال این فلات یعنی «مجدل شمس، بقعاثا، عین قنیا و مسعده» ساکن هستند و با طرح‌های متوالی اشغالگران صهیونیست برای سلطه بر این اراضی و یهودی‌سازی آن با توسل به زور، مواجه هستند.

صهیونیست‌ها بلندی‌های جولان را موقعیتی راهبردی برای خود می‌دانند، این موضوع را از نظر نظامی نیز می‌توان تطابق داد، چرا که بخش‌های زیادی از فلسطین اشغالی زیر تسلط آن قرار دارد، علاوه بر اینکه این منطقه از اهمیت آبی برای رژیم صهیونیستی برخوردار است صهیونیست‌ها به شدت نگران حضور محور مقاومت در جولان اشغالی هستند. مسئله‌ای که باعث شده صهیونیست‌ها کنترل و امکانات نظامی امنیتی خود در این منطقه را چند برابر کنند.

جولان در سه حوزه امنیت نظامی، امنیت اقتصادی و امنیت جمعیتی بر امنیت رژیم صهیونیستی تأثیر مستقیم دارد و خروج از ارتفاعات جولان به منزله افزایش تهدید امنیت رژیم صهیونیستی است. این رژیم به هیج وجه حاضر به پس دادن جولان به دلایل فوق الذکر نیست. بارزترین جایگاه جولان جایگاه سوق الجیشی آن است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم بلندی‌ها سبب اشراف و برتری نیروهای نظامی یک طرف بر طرف دیگر می‌شود. این بلندی‌ها همچنین به مثابه دیواره قابل اعتمادی تلقی می‌شود.

فقدان عمق استراتژیک در رژیم صهیونیستی، تل آویو را از منطقه جولان در معرض تهدید قرار داده و نزدیکی دمشق به جولان همین شرایط را برای پایتخت سوریه رقم زده است؛ به ویژه که اخیراً هم رژیم صهیونیستی حملاتی از جولان اشغالی به جنوب دمشق داشت.

صهیونیست‌ها اخیراً تحرکات خود را در جولان تشدید کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به توسعه شهرک سازی در این منطقه اشاره کرد. در واقع رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی به دنبال تغییر بافت جمعیتی این منطقه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1136529

مهمترین اخبار ایران و جهان: