نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 07:35

فارس من| پاسخ سازمان اتوبوسرانی قزوین به دغدغه های شهروندان/ ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان درون شهری اضافه می شود

در پی ثبت درخواست های متعدد مردمی در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس مبنی بر گلایه از وجود مشکلاتی در حوزه خدمات رسانی اتوبوسرانی و ضرورت افزایش اتوبوس ها در شهر قزوین، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین به تشریح برنامه های این مجموعه در راستای کاهش نارضایتی و حل مشکلات مردم در این زمینه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مدتی است که مردم شهر قزوین از وضعیت خدمات رسانی اتوبوسرانی گله مند هستند و در دو مرحله درخواست های خود جهت پیگیری این موضوع را در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس به ثبت رسانده اند.

در یکی از پیام های ثبت شده آمده است: «با حضوری شدن تحصیل دانش آموزان و دانشجویان و بالا بودن هزینه های رفت و آمد تعداد کم اتوبوسهای شرکت واحد در استان قزوین که حداقل فاصله زمانی رسیدن دو اتوبوس ۲۰ دقیقه می باشد، تقاضای افزایش این اتوبوس ها خصوصاً در مسیرهای منتهی به مراکز دانشگاهی و ساعات پرتردد داریم.»

همچنین قاسم اللهیاری عضو شورای شهر قزوین نیز در جلسه پیگیری نتیجه طرح سوال از شهردار به شدت از وضعیت خدمات رسانی اتوبوسرانی انتقاد و اذعان کرده بود در برخی مسیرها، رسیدن اتوبوس ها بعضا تا یک ساعت تاخیر دارد.

نکته قابل ذکر این است که مردم علاوه بر زمان دسترسی به خدمات اتوبوسرانی، از وضعیت فرسوده بودن و تمیز نبودن فضای داخلی اتوبوس هم نارضایتی دارند که این امر بی شک در کاهش گرایش مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی تاثیر گذار است.

خبرنگار فارس دو هفته پیش با حضور در ایستگاه های اتوبوس سطح شهر به بررسی میدانی این مساله پرداخته بود و در ادامه جهت دریافت پاسخ سوالات مطرح شده از سوی شهروندان به سراغ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین رفت.

در انتظار 18 دستگاه اتوبوس هستیم

سید محمدمهدی تقوی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین علل مختلفی را در تاخیر اتوبوس های درون شهری دخیل می داند و می گوید: کمبود تعداد اتوبوس ها یک علت است. هشت ماه پیش 18 دستگاه اتوبوس با 24 میلیارد تومان خریداری شده اما هنوز از سوی شرکت ایران خودرو تحویل داده نشده که وجود اختلاف بین این شرکت و سازمان شهرداری ها علت این موضوع ذکر شده است.

وی فرسودگی اتوبوس ها را در تاخیر اتوبوس ها موثر ذکر و می افزاید: بر فرض در یک خط 14 دستگاه اتوبوس داشته باشیم و ممکن است طی روز یک یا دو دستگاه اتوبوس به دلیل ایرادهای فنی و مشکلات مختلف از سیستم خارج شوند. در حال حاضر حدود 167 دستگاه اتوبوس درون شهری در قزوین وجود دارد که تقریبا 60 درصد آنها فرسوده هستند و اضافه شدن 18 دستگاه اتوبوس خریداری شده می تواند تاثیر بسزایی در حمل و نقل عمومی داشته باشد.

این مسئول ادامه می دهد: برخی مواقع در اردیبهشت ماه تعداد نفرهای دربستی که توسط آموزش و پرورش برای اردوهای دانش آموزی ایجاد می شود، بیش از اندازه است و اتوبوس را از بخش های دیگر شهر نمی توانند تامین کنند به همین دلیل به اتوبوسرانی فشار زیادی وارد می شود و  مجبوریم تامین کنیم. چنانچه بیش از حد از ما تقاضای اتوبوس می شود،  مجبوریم تعداد کمی را از اتوبوس های خطوط مختلف تامین کنیم.

طبق اذعان مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین، در حال حاضر اتوبوس هایی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند زیر نظر شرکت هایی هستند که از خرده مالک ها استفاده می کنند و لازم است فرایند دقیق شرکت محوری به معنای واقعی اتفاق بیفتد که در این فضا قرار داریم. بر این اساس مقرر شده تمام اتوبوس هایی که در بخش خصوصی  فعالیت می کنند به صورت شرکت محوری تحت شرکت خودشان فعالیت کنند و  آنها هم نظارت عالیه داشته باشند و نسبت به اینکه عواملی خارج از فرسودگی، رانندگی و پرسنلی سبب تاخیر اتوبوس ها شود خودشان باید کنترل کنند.

تقوی از خریداری 150 دستگاه GPS برای کنترل و نظارت دقیق بر روی اتوبوس های داخل شهری خبر می دهد و می گوید: تا چند روز آینده که سیستم مانیتورینگ فعال می شود به صورت جزیی و دقیق موضوعات اتوبوس ها بررسی می شود و اگر اتوبوسی از خط خارج شود و یا توقف بیش از حد داشته باشد همان لحظه توسط اپراتور به صورت پیامکی به راننده تذکرات لازم داده می شود که این مهم در کاهش تاخیر اتوبوس ها، افزایش سرعت آنها و کاهش زمان انتظار تاثیر بسزایی خواهد داشت و فرایند این امر در حال اجراست.

وی بیان می کند: اگر اتوبوسی در ترافیک شهر گرفتار شود در ایستگاه هایی که باید سر ساعت برسد امکان دارد با پنج یا 10 دقیقه تاخیر برسد. در یک صورت اتوبوس ها سبب ترافیک می شوند و آن، زمانی است خودروهای شخصی در ایستگاه ها توقف کنند که در این شرایط اتوبوس ها برای تخلیه مسافر مجبور هستند دوبله توقف کنند. بر این اساس از هفته گذشته مجهز شدن ایستگاه ها به سیستم های نظارتی و استقرار خودروهای پلیس راهور آغاز شده است.

این مسئول در خصوص تعویض صندلی های اتوبوس های بنز و پیشرو (زردرنگ) به دلیل استفاده از الکل و محلول های ضدعفونی در زمان کرونا به صورت مستمر و ممزوج شدن گرد و غبار با آنها در داخل صندلی ها توضیح می دهد: بین دو تا سه ماه زمان گذاشتیم و با مواد شیمیایی مختلف نسبت به پاکسازی اقدام کردیم اما به دلیل بالا بودن هزینه موفق نشدیم که از ماه گذشته حدود 2000 صندلی خریداری و تعویض ۱٠ دستگاه اتوبوس انجام شده و به مروز زمان و تا یک ماه آینده این مهم انجام و تکمیل می شود.

به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی قزوین، پیمانکار نظافت تحویل مالکین اتوبوس ها می شود و موظفند به دستورالعملی که برای آنها تهیه کردیم و ابلاغ می شود عمل کنند و روزانه و هفتگی نسبت به تنظیف داخل اتوبوس ها اقدام کنند. در غیر این صورت نظافت را سازمان انجام می دهد و هزینه ها از پیمانکار اخذ می شود. با راه اندازی دوباره کارواش اتومات که در دست تعمیر قرار دارد تا چند روز آینده، برنامه هفتگی برای شست و شوی بدنه بیرونی اتوبوس ها اجرا می شود. در خصوص رایگان شدن اتوبوس ها هم تا چند روز آینده تصمیم گیری نهایی اخذ می شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1254130

مهمترین اخبار ایران و جهان: