نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 18:06

موافقت آمریکا با ارتقای هواپیماهای تجسسی عربستان و فروش رادارهای پیشرفته به امارات

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با ادعای تلاش برای تامین امنیت منطقه، با ارتقای راداری هواپیماهای جاسوسی عربستان سعودی و فروش رادارهای پیشرفته به امارات متحده عربی موافقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با ارتقای هواپیماهای نظارت هوایی تاکتیکی «آرای -۳» و تجهیزات مربوطه به عربستان سعودی به ارزش ۵۸۲ میلیون دلار و سامانه‌های راداری پیشرفته با امارات متحده عربی  به ارزش ۸۵ میلیون دلار موافقت کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «العربیه» به نقل از پنتاگون، عربستان سعودی درخواست ارتقای ۷ فروند از این هواپیماهای مجهز به سامانه موقعیت یاب جهانی را داده است.

بدنه ارتش عربستان سعودی و امارات شکل گرفته از انواع تجهیزات آمریکایی است. خلبانان نیروهای هوایی امارات و عربستان  با وجود برخورداری از تجهیزات به‌روز از نظر کیفیت در حد متوسط هستند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «موافقت با ارتقای این هواپیماها به عربستان بخشی از تلاش آمریکا از طریق بهبود توانایی نظارتی عربستان سعودی برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای کنونی و آینده، تقویت دفاع و بهبود قابلیت همکاری با سامانه‌های نیروهای آمریکایی و سایر کشورهای حاشته جنوبی خلیج فارس است».

روابط دوجانبه آمریکا و عربستان سعودی به ۸۰ سال قبل بازمی‌گردد. وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده که هر دو کشور منافع مشترکی در حفظ ثبات، امنیت و رفاه مخلیج فارس دارند و در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه و جهان مشورت می‌کنند.

بنابر ادعای وزارت خارجه آمریکا، عربستان نقش مهمی در تلاش برای آینده صلح آمیز منطقه ایفا می‌کند و شریکی قوی در تلاش‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم و همکاری‌های نظامی، دیپلماتیک و مالی است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین فروش یک سامانه راداری قدرتمند و تجهیزات مربوطه به امارات را به مبلغ ۸۵ میلیون دلار تأیید کرد.

پنتاگون در این باره اعلام کرد: «امارات متحده عربی شریک حیاتی ایالات متحده برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در خاورمیانه است.»

ایالات متحده اعلام کرده که فروش این سامانه راداری به امارات  تلاش‌ها برای محافظت از زیرساخت‌های حیاتی و تاسیسات غیرنظامی و نظامی برابر تهدیدات موشکی، توپخانه‌ای و خمپاره‌ای و پهپادی است.

آمریکا اعلام کرده است که رادارهای ارسالی به امارات برای شناسایی تهدیدهای کشورهای متخاصم یا عوامل کشورهای متخاصم استفاده خواهند شد.

چندی قبل، منابع خبری از تمایل عربستان سعودی در خرید جنگنده «رافال» ساخت فرانسه خبر دادند. وبگاه «دیفنس میرر» گزارش کرد که عربستان سعودی به جنگنده «رافال» ساخت فرانسه چشم دوخته زیرا انتظار طولانی مدت برای دستیابی به جنگنده «یوروفایتر» به دلیل عدم تمایل آلمان در صادرات تسلیحات به این کشور بیهوده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595079

مهمترین اخبار ایران و جهان: