نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 20:13

معاون وزارت صمت: حل مشکلات اقتصادی از مسیر تولید می‌گذرد

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای برون رفت از مشکلات راهی جز تولید صنعتی و افزایش صادرات نداریم.

به گزارش خبرنگار از اراک، محمدمجید فولادگر عصر امروز در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه کسب و کار استان مرکزی در اتاق بازرگانی استان مرکزی اظهار کرد: شرایط برای تولید مهیا نیست چه بسا انقدر که برای حوزه های غیرمولد مهیا باشد،  مقام معظم رهبری فرمودند بخش خصوصی را دریابید. بار اقتصاد روی بخش خصوصی است و دولت باید خود را بیاورد روی ریل بخش خصوصی و باید سعی کنیم موانع تولید را برداریم. 

وی بیان کرد: وزارت خانه صمت تخصصی است و به شدت درگیر حواشی سیاسی ای است که از سمت مجلس شکل گرفته، اگر یک نهاد حرفه ای را از حاشیه های سیاسی دور نکنیم کل بدنه آن و آینده کشور آسیب می بیند. 

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همواره تولید صنعتی انتخاب اول فعالیت اقتصادی است که باید ثروت آفرین باشد و مسیرش سهل باشد، ادامه داد: مشکلات صنعت، مساله یک روز و دو روز نیست بلکه در دهه ها اتفاق افتاده و امروز به اینجا رسیده است. 

وی اضافه کرد: شعار وزارتخانه صمت تولید و صادرات بر محور دانش بنیان است و در کشور راه دیگری به جز تولید صنعتی و صادرات نداریم. 

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: در خصوص تامین مالی و ارز باید بگویم، برخی موضوعات ماهیتا بین بخشی اند و شاید تولید بین بخشی ترین حوزه کشور است، مسائل بین بخشی با موانع بین بخشی هم روبرو است.

فولادگر افزود: اما با فعال شدن شوراها و کارگروه های تخصصی در این دولت دارد تلاش می شود که مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع گردد. 

وی اظهار کرد: به هر حال در کشور در خصوص ارز محدودیت ها و ملاحظاتی سیاسی و اقتصادی وجود دارد تا نوسان ارز گرفته شود و قیمت آن هم تا حدی قابل کنترل باشد، که به کسب و کار ها تنش وارد نکند مجموعه این مسائل بانک مرکزی را به یک الگوی کنترل ارز رسانده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در وزارت خانه ساز و کاری را در نظر گرفتیم که دانش بنیان ها در صف ارز قرار نگیرند، ما  در وزارت خانه سیاستگذاریم و در زمینه ارز در حال گفت و گو با بانک مرکزی هستیم و هنوز نتیجه ملموسی که فرآیندهای ارزی تولیدکنندگان را تغییر دهد اتفاق نیفتاده و پیگیری ها در حال انجام است. 

وی با تاکید بر اینکه واحدهای دارای مشکل تامین مالی باید گواهی سپرده را جدی بگیرند، افزود: در این راستا ضروری است لیست اولویت بندی شده از صنایعی که در استان نیاز مالی دارند باید تهیه شود. 

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ابزارهای متنوعی برای تامین مالی داریم و در جلسه با مدیران استان ها تشریح شده است، اما شرکت های استان مرکزی هنوز در این خصوص توجیه نشده اند و لازم است این موضوع در یک جلسه با فعالان اقتصادی تشریح شود. 

فولادگر ادامه داد: لازم است یکبار تمام ابزارها معرفی شود، شاید به هر شرکتی یکی از این ابزارها اصابت کند اما این رسالتی است که بر عهده ما است و باید انجام شود. 

وی بیان کرد: در حوزه صادرات نیز، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان و تنوع بخشی کالاهای صادراتی جزو پروژه های اصلی وزارت خانه است و با اقدامات انجام شده دولت توانسته وظیفه تسهیل گری خود را در تجارت خارجی ایفا کند. 

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ارتباط دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: رابطه وزارت صمت با اتاق های بازرگانی خوب است و ارتباط دولت و بخش خصوصی در حال تقویت است اما اتاق هم بالاخره باید موقعیت فراگیر خودش را داشته باشد اگر در اتاق جریان های موازی و شبه اتاق ها و انجمن هایی شکل بگیرد درست نیست و مهم است که اتاق هم خودش را به یک کل انسجام برساند تا اتفاق مبارکی بین بخش خصوصی و دولت رخ دهد.

فولادگر افزود: قدرت صنعتی می تواند خیلی بیشتر از قدرت نظامی کشور بروز و ظهور داشته باشد، ما می توانیم با این توان و قوه صنعتی و نگاه صادراتی مرزهای جغرافیایی کشور را گسترش دهیم. 

وی تاکید کرد: ما باید واردات و صادرات را کنار هم پیش ببریم و این گونه مرزهای اقتصادی ما فراتر از مرزهای جغرافیایی ما تعریف می شود.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1664675

مهمترین اخبار ایران و جهان: