نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 17:27

پکن: آمریکا به اصل چین واحد و عدم حمایت از استقلال تایوان پایبند باشد

سخنگوی وزارت خارجه چین با درخواست از آمریکا برای پایان دادن به تهدید صلح و ثبات در تنگه تایوان، هشدار داد که در صورت تداوم مسیر کنونی واشنگتن، پکن نیز اقدامات متقابل انجام خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تلاش سیاستمداران و قانونگذاران آمریکایی برای حمایت نظامی بیشتر از تایوان و دامن‌زدن به تفکرات جدایی‌طلبانه در این جزیره، با واکنش دولت چین همراه شد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) از آمریکا خواست که از تهدید صلح و ثبات در تنگه تایوان دست بردارد.

چند روز قبل «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بودجه نظامی سال مالی ۲۰۲۴ این کشور را امضا کرد که ذیل آن منابع مالی برای کمک‌های نظامی به تایوان اختصاص یافته بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مائو در این‌باره توضیح داد: «این لایحه در امور داخلی چین دخالت می‌کند، حمایت نظامی آمریکا از تایوان را موجه جلوه داده و اصل چین واحد را به همراه سه تفاهمنامه دوجانبه نقض می‌کند».

وی با بیان اینکه پکن از واشنگتن می‌خواهد که به وعده بایدن برای عدم حمایت از جدایی‌طلبی تایوان پایبند باشد، تاکید کرد: «[آمریکا] باید اقدامات تحریک‌آمیز در مسئله تایوان و به خطر انداختن صلح و ثبات در تنگه تایوان را پایان دهد».

طبق این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «این لایحه تهدید چین را برجسته‌سازی کرده، روی شرکت‌های چینی فشار آورده، روند تجارت عادی و روابط اقتصادی و انسانی بین چین و آمریکا را مختل می‌کند که به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست».

به نوشته اسپوتنیک، مائو با بیان اینکه آمریکا باید تفکرات و ذهنیات دوران جنگ سرد را کنار بگذارد، تصریح کرد: «[واشنگتن] باید شرایط مطلوبی برای همکاری‌های آمریکا-چین در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و غیره فراهم کند».

وی در این‌باره اضافه کرد: «ما از آمریکا می‌خواهیم که به اندازه چین به سمت ما قدم بردارد، توافق‌ها و نتایج مهم دیدار سران آمریکا و چین در سان‌فرانسیسکو را اجرا کرده و به بندهای منفی در لایحه مذکور عمل نکند».

این دیپلمات چینی همچنین افزود: «اگر آمریکا به مسیر کنونی خود ادامه دهد، چین نیز اقدامات قاطع و مؤثری برای حفاظت از منافع حاکمیتی، امنیتی و توسعه‌ای خود انجام خواهد داد».

پیش از این نیز «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین با درخواست از آمریکا برای توقف کمک نظامی به تایوان، گفت واشنگتن باید از اتحاد مسالمت‌آمیز این جزیره با سرزمین اصلی چین حمایت کند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616936

مهمترین اخبار ایران و جهان: