نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 16:03

حمایت جباراف از رفع موانع اتحادیه اوراسیا برای رسیدن به رونق تجارت

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: «بیشکک» خواستار کاهش موانع موجود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت توسعه تجارت می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در نشست شورای عالی  اتحادیه اقتصادی اوراسیا در «سن پترزبورگ» گفت: «بیشکک» طرفدار کاهش موانع موجود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که اجازه توسعه فعال‌تر تجارت متقابل را نمی‌دهد. 

وی افزود: ما باید تمامی مشکلات نظارتی در این اتحادیه و امکان استفاده از انواع کنترل‌های پنهان را از بین ببریم. 

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به اهمیت حصول اطمینان از جابجایی کالا، نیروی کار، خدمات و سرمایه در داخل اتحادیه پیشنهاد کرد مکانیسم‌هایی برای تفسیر بدون ابهام از این تعاریف ایجاد شود. 

جباراف تاکید کرد: معرفی سیستمی برای «ردیابی پیشرفت کالاها» در حین حرکت آنها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به ارتقای توسعه روابط تجاری در این اتحادیه کمک خواهد کرد. 

وی معتقد است که موضوع اسناد همراه کالاهای الکترونیکی همچنان موضوعی مرتبط برای اتحادیه است. به همین دلیل، طرف قرقیزستان معرفی سریع سیستم اطلاعات یکپارچه برای انتقال داده‌ها با استفاده از امضای دیجیتال الکترونیکی را در این سازمان مهم می‌داند. 

رئیس جمهور قرقیزستان توجه شرکت کنندگان در نشست را به سرعت عبور کالا از مرزهای داخلی و خارجی اتحادیه اوراسیا جلب کرد. 

جباراف  ابراز نگرانی کرد که برخی از ایست‌های بازرسی در مرزهای اتحادیه نمی‌توانند با جریان شدید محموله‌ها مقابله کنند. 

در این راستا، وی پیشنهاد توسعه شاخص‌های عملکردی را برای ارزیابی عملکرد پست‌های بازرسی مستقر در راهروهای حمل‌ونقل اصلی در داخل اتحادیه و در مرزهای خارجی آن ارائه کرد. 

رئیس‌جمهور قرقیزستان معتقد است: اقتصاد جهان در حال گذار و دگرگونی است، جغرافیای جریان تجاری در حال تغییر است و از این نظر اهمیت حمل‌و نقل کالا از طریق جاده در حال افزایش است.

وی تاکید کرد که علیرغم دستاوردهایی که در تضمین یکپارچگی بیشتر در همه زمینه‌های فعال اوراسیا، اقتصاد این اتحادیه با موفقیت خود را با شرایط جدید وفق داده و در مسیر رشد حرکت می‌کند.

در حالی که سهم ارزهای ملی در تجارت متقابل به تدریج در حال افزایش است، جباراف بر لزوم تصویب سند راهبردی برای توسعه بلندمدت اتحادیه توسط اعضای سازمان تاکید کرد. 

این سند باید به توسعه تجارت متقابل و تعامل اقتصادی نزدیکتر بین کشورهای عضو اتحادیه کمک کند. 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سازمان بین‌المللی یکپارچه‌سازی اقتصادی منطقه‌ای با شخصیت حقوقی بین‌المللی است که توسط معاهده اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 29 می 2014 تأسیس شده است. در حال حاضر این اتحادیه  شامل پنج کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است.  

پایان پیام/.                                                                                     

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619836

مهمترین اخبار ایران و جهان: