نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 16:48

رفراندوم برای مسائل غیر مهم موجب دوقطبی‌سازی و هرج ومرج می‌شود

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه با بیان اینکه رفراندوم برای مسائل غیر مهم موجب دوقطبی‌سازی و هرج ومرج می‌شود،گفت: در هیچ کشوری قابل پذیرش نیست که برای هر مسئله‌ای درخواست برگزاری رفراندوم شود.

رامین مهمان‌پرست در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست، اظهار داشت: در هر کشوری زمانی به آرا عمومی مراجعه می‌شود که یک مسئله بسیار مهم و تعیین کننده در جهت سیاست‌گذاری‌های اصلی کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مراجعه به آرا عمومی حتماً باید طی یک چارچوب مشخص و طبق قانون انجام شود چرا که می‌تواند تأثیر بزرگی در سرنوشت کشور داشته باشد، ادامه داد: اگر برگزاری رفراندوم در موضوعات مختلفی که از اهمیت بالایی برخوردار نیستند، صورت گیرد منجر به ایجاد هرج و مرج و بهم ریختگی قوانین در کشور خواهد شد.

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه تصریح کرد: اصل وجود رفراندوم حتماً یکی از پایه‌های اصلی دموکراسی است که در کشور ما هم پیش بینی شده و در قانون هم وجود دارد و حتی نظام جمهوری اسلامی با اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد تاکید اکثریت قاطع مردم بود اما با تاکید امام راحل به رأی عمومی گذاشته شد تا مردم در یک رفراندوم بزرگ خودشان سرنوشت کشور را تعیین کنند.

مهمانپرست عنوان کرد: اگر نخبگان کشور احساس می‌کنند نیاز است هر چند سال یکبار تغییر بزرگی در برخی سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و… اتفاق افتد بر اساس روال مشخص شده قانونی آن و با در نظر گرفتن اولویت‌‎ها و شرایط پیچیده اولیه می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد هر جریان و یا گروهی بخواهند پیشنهاد برگزاری رفراندوم در مورد هر موضوعی که فکر می‌کنند به نفع مردم و یا گروه و تشکیلات خودشان است را مطرح کنند، و رفراندون برای مسائل غیر مهم حتماً بجای کمک کردن به وضعیت کشور منجر به ایجاد دوقطبی سازی و هرج ومرج در داخل می‌شوند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری رفراندوم در کشورهای دیگر، گفت: در کشورهای دیگر به ندرت رفراندوم برگزار می‌شود مگر اینکه برگزاری آن فوق‌العاده در سرنوشت کشور تعیین کننده باشد؛ مثلاً اگر قرار باشد اسکاتلند از بریتانیا جدا شود مراجعه به آرا عمومی می‌شود و یا اگر انگلیس بخواهد از اتحادیه اروپا خارج شود (که این موضوع می‌توانست تأثیرات بزرگی در سرنوشت کشورشان به لحاظ سیاسی و اقتصادی داشته باشد)، رفراندوم برگزار شد.

مهمانپرست در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در هیچ کشوری قابل پذیرش نیست که برای هر مسئله‌ای درخواست برگزاری رفراندوم شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1159980

مهمترین اخبار ایران و جهان: