نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 08:50

مدیر آسایشگاه کهریزک: هزینه‌ نگهداری معلولان 15 میلیون تومان برآورد شده است

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک گفت: براساس بالاترین استانداردهای موجود در ایران، هزینه‌های نگهداری هر معلول در سال 1401، ماهانه 12 میلیون تومان بود که در سال جاری این رقم 15 میلیون تومان در ماه برآورد شده است.

حسین نحوی‌نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: 1750 مددجوی ساکن و 400 نفر از معلولان در منازل از خدمات آسایشگاه استفاده می‌کنند که این خدمات شامل مسائل درمانی، حرفه‌آموزی، فعالیت‌های ورزشی و غیره است همچنین اینجا تنها مرکز نگهداری «ام.اس» در کل کشور است که 120 بیمار نگهداری می‌شود.

وی گفت: براساس بالاترین استانداردهای موجود در ایران به لحاظ فضاهای سبز، تفریحی، هنری، فرهنگی، مراقبتی و درمانی، برآورد هزینه‌های نگهداری هر معلول در سال 1401 ماهانه 12 میلیون تومان بود که در سال جاری این رقم به 15 میلیون تومان خواهد رسید که سازمان بهزیستی نیز این رقم را بدون درنظر گرفتن استانداردها، 8 میلیون تومان برآورد کرده است.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک افزود: یارانه معلولان طی ماه های اخیر به مبلغ 3 میلیون تومان افزایش یافته است که آن هم برای همه پرداخت نمی‌شود و تقریبا برای نصف مددجویان پرداخت می‌شود که این مابه‌التفاوت توسط نیکوکاران و خیران از طریق اهدای ملک، اهدای ملزومات آشپزخانه، معاینات پزشکی و غیره جبران می‌شود.

نحوی‌نژاد با اشاره به مشکلات پرداخت یارانه معلولان تصریح کرد: طبق قانون یارانه معلولان، اگر مسؤولی وظیفه خود را در این خصوص انجام ندهد، می‌شود از او شکایت کرد. لذا مسؤولان مربوطه و سازمان برنامه و بودجه باید در این خصوص پاسخگو باشند.

وی با اشاره به کاهش کمک‌های مردمی بیان کرد: کمک‌های مردمی از حدود تابستان سال گذشته در آسایشگاه کاهش یافته است که مقداری به علت کرونا بود لذا انتظار داشتیم بعد از کرونا جهشی در این خصوص داشته باشیم اما جهش مد نظر ما انجام نشد.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک ادامه داد: در سال‌های قبل، در روز عید قربان حدود 2 هزار رأس و در روز عاشورا حدود 500 راس گوسفند قربانی به آسایشگاه اهدا می‌شد که این قربانی‌ها در سال گذشته کمتر از این میزان بود.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه در 50 سال گذشته گوشت خریداری نکرده بودیم، افزود: از زمان تأسیس آسایشگاه تاکنون نیازی به خرید گوشت نبوده و به بسیاری از مراکز دیگر نیز گوشت می‌دادیم اما سال گذشته علیرغم اینکه به هیچ مرکزی نتوانستیم کمک کنیم، خودمان نیز پس از 50 سال مجبور شدیم گوشت بخریم.

وی تصریح کرد: در همین راستا فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفتیم که بخشی از این کاهش‌ها جبران شود از جمله آنها فعالیت صنعتی و همچنین ارائه خدمات به سالمندان در منزل در سراسر کشور است که در بستر آی تی و با راه اندازی پلتفرم با همکاری بنیاد مستضعفان درحال انجام است که از این طریق هم مشکلات مردم رفع می‌شود و هم درآمدی برای جبران کسری‌های آسایشگاه خواهد بود.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک در ادامه با بیان اینکه درمانگاه خیریه آسایشگاه شامل آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی و داروخانه با حضور پزشکان داوطلب، علاوه بر مددجویان به همه مردم منطقه خدمات ارائه می‌دهد، گفت: مرکز آموزش عالی مستقل نیز داریم که در این زمینه جزو 10 مرکز اول کشور هستیم و امسال توفیق داشتیم که معلولان را نیز پذیرش کنیم.

نحوی‌نژاد در پایان با بیان اینکه واکسیناسیون در آسایشگاه کامل انجام شده است، خاطرنشان کرد: در پیک هشتم کرونا تست حدود یکصد نفر از پرسنل و مددجو مثبت بود که خوشبختانه مرگ و میر نداشتیم و از ابتدای کرونا تاکنون 1263 مورد مثبت کووید19 و 70 نفر فوتی با تست مثبت داشتیم که از نُرم استاندارد کشوری بهتر بود و ممکن است علت فوت این افراد مواردی غیر از کرونا نیز باشد.

پایان پیام/67062

منبع: فارس
شناسه خبر: 1124237

مهمترین اخبار ایران و جهان: