نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 18:53

«شیان اچ-20» بمب افکن مرموز چین کابوس پنتاگون شده است

بمب افکن «شیان اچ-۲۰» چین با قابلیت حمل بمب اتمی به کابوس پنتاگون و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بمب افکن رادارگریز«شیان اچ -۲۰» به عنوان آخرین بخش از سه گانه اتمی ارتش چین طراحی شده است. این بمب افکن رادارگریز یکی از جاه طلبانه ترین پروژه‌های ارتش چین برای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای در اقیانوس‌های هند و آرام است.

وبگاه آمریکایی «نشنال اینترست» روز یکشنبه در این باره نوشت، بمب افکن رادارگریز شیان اچ-۲۰  که هنوز در حال توسعه است، علاوه بر بمب افکن متعارف قدرتمند، به ارتش چین قابلیت اتمی نیز می‌دهد. شواهد موجود نشان می‌دهد که ارتش چین به جای سرعت و چابکی، قابلیت‌های پنهان کاری و نفوذ عمیق را برای این هواپیمای مرموز انتخاب کرده است.

بر اساس این گزارش، چین عاشق جنگنده‌ها و بمب افکن‌های پنهان کار است. نزدیک به ۲۰ سال پیش بود که نیروی هوایی چین برای اولین بار برنامه‌های خود را برای توسعه یک جنگنده نسل پنجم اعلام کرد. این هواپیما که با نام «جی ایکس ایکس» شناخته می‌شود، تحت برنامه توسعه مشترکی قرار دارد که شرکت‌های هوافضای «چنگدو» و«شن یانگ» را شامل می‌شود. این تلاش‌ها بعداً جنگنده‌های رادار گریز «جی-۲۰»  و «اف سی-۳۱» را ایجاد کرد.

 

ارتش چین هواپیمایی را ترجیح می‌دهد که شناسایی این هواپیما سخت و دارای سامانه‌های لازم برای نفوذ به عمق پدافند هوایی دشمن برای برتری بر جنگنده‌‌های یا موشک‌های ضد هوایی دشمن باشد.

این بمب افکن رادارگریز برای ارتش و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده غریبه نیست. پیشتر، نهاد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا ارزیابی کرده بود که ارتش چین در حال طراحی بمب افکن رادارگریز شیان-۲۰ است تا برد عملیاتی بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مایل داشته باشد.

علاوه بر این، دستگاه اطلاعات دفاعی آمریکا ارزیابی کرده که بمب افکن رادارگریز جدید چینی به رادار فعال الکترونیکی مجهز خواهد شد تا بتواند تهدیدات را بهتر شناسایی کند.

اخیرا روزنامه «چاینا مورنینگ پست» گزارش کرد که شرکت دفاعی گروه صنایع چین، چهار تصویر کامپیوتری از شیان اچ-۲۰منتشر کرده است.

گفته می‌شود که شیان اچ-۲۰ به موشک‌های اتمی و متعارف مجهز خواهد بود و حداکثر وزن برخاست آن ۲۰۰ تن خواهد بود و تا ۴۵ تن مهمات حمل می‌کند.

 انتظار می‌رود که این بمب افکن به طور بالقوه به چهار موشک کروز رادارگریز فرا صوت قدرتمند مجهز شود.اعتقاد بر این است که طراحان چینی رادارگریزی و دوربردی را به سرعت ترجیح داده‌اند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1614705

مهمترین اخبار ایران و جهان: